Ga naar inhoud


Regio-tv is driekwart satellietkijkers kwijt


Gast fullHD

Aanbevolen berichten

Regio-tv is driekwart satellietkijkers kwijt

 

 

De publieke regionale tv-zenders die uitzenden via de Astra-satelliet zijn driekwart van hun kijkers via de satelliet kwijtgeraakt. Oorzaak hiervan is de verhuizing per september 2007 van de publieke regionale tv-zenders van de Astra 1 naar de Astra 3- satelliet. Om de Astra 3-satelliet te ontvangen moeten satellietkijkers nieuwe apparatuur aanschaffen: een zogenaamde 'DUO LNB'. Een klein half jaar na de verhuizing heeft ongeveer 25 procent van de satelliethuishoudens de beschikking over apparatuur om de Astra 3-satelliet te ontvangen. Deze cijfers zijn bekend gemaakt tijdens de opening van het nieuwe kantoor van satellietexploitant Astra in Hilversum.

Een veelgehoorde klacht is dat de communicatie rond de verhuizing van de regionale tv-zenders van de Astra 1 naar de Astra 3- satelliet te laat op gang is gekomen waardoor er plotseling rond september/oktober een grote vraag ontstond naar de 'DUO LNB'. Hierdoor is deze 'DUO LNB' lange tijd slecht leverbaar geweest in Nederland. RTV Oost besloot eind 2007 de start van haar populaire regiosoap 'Van Jonge Leu en Oale Groond' uit te stellen omdat veel satellietkijkers de zender niet meer konden ontvangen via de Astra-satelliet.

 

 

http://www.broadcastpress.nl/ccs/content...02&catid=78

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

We wisten allemaal vanaf het begin dat het tijdelijk was op de astra 1 Ze hadden misschien ook meteen de duo lnb bij de winkels moeten hebben en niet pas toen het weer te laat was

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging mij meer om dat dual lnb verhaal.

Ik werk zoals zo veel hier met losse lnb's en switchen.

Als ik al 1 bij plaats is dat voor TV NH, niet voor thema pakketten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pacman
Het ging mij meer om dat dual lnb verhaal.
Ik werk zoals zo veel hier met losse lnb's en switchen.
Als ik al 1 bij plaats is dat voor TV NH, niet voor thema pakketten.


Ik heb ook Astra 3 alleen genomen om Omroep Brabant en de andere regionale zenders te kunnen zien. Daarnaast was de gratis kijkperiode van de themazenders ook best leuk.

In het themapakket zit voor mij eigenlijk slechts een paar leuke zenders, o.a. HumorTV en MGM. Daar wil ik voorlopig nog even geen 5€ per maand voor betalen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ander probleem: Ik heb een Archsat schotel met Hotbird - Astra1 - Astra2.

Hier past geen extra LNB meer tussen, tenzij ik 3 nieuwe (dure) Alps LNB's koop, en moet ik ook nog een extra houder zien te krijgen...

Voorlopig de regionalen dus maar via Digitenne (N-H; Flevo; Utrecht en West).

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu is het wachten op het moment dat de regionalen er helemaal mee stoppen op de satelliet wegens gebrek aan belangstelling en hebben we de Duo-LNB allemaal voor niets aangeschaft....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Digital IQ
Origineel bericht van: PieterB
En nu is het wachten op het moment dat de regionalen er helemaal mee stoppen op de satelliet wegens gebrek aan belangstelling en hebben we de Duo-LNB allemaal voor niets aangeschaft....
\

That's the spirit! (niet dus). Misschien moeten TV Rijnmond of Omroep Brabant ook eens beginne met uberhaupt ergens te vermelden dat en waar ze te ontvangen zijn. Behalve één DUO LNB campagne vermeldt Omroep Brabant volgens mij nergens dat ze op de satelliet zitten, dat zet je dan toch keihard op de frontpage van je website??
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek ook regelmatig eens naar de regionale zenders van Nederland, maar daar kwam ook een eind aan sinds de volledige overschakeling naar Astra3. Er zijn er natuurlijk nog zoals ik die geen nood hebben aan Astra3, DuoLNB.

 

cool Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PieterB
En nu is het wachten op het moment dat de regionalen er helemaal mee stoppen op de satelliet wegens gebrek aan belangstelling en hebben we de Duo-LNB allemaal voor niets aangeschaft....


Waar hebben we het over.

Regionale omroepen: Vooraf werd al duidelijk gecommuniceerd dat de regionale omroepen slechts tijdelijk, om financiële redenen, via de Astra 1 te ontvangen zouden zijn. En dat deze Astra 1 uitstraling een extraatje was om kennis te maken met de regionale omroepen. Uiteindelijk hebben de regionale omroepen een half jaar langer dan vooraf was afgesproken,gratis, mogen uitzenden via de Astra 1 satelliet.

Daar moet je SES-Astra of CanalDigitaal de schuld van geven. Dat is een financiële kwestie die veroorzaakt is door de Nederlandse politiek door de vele bezuinigingen bij de Nederlandse publieke omroepen.

Verliest de regionale omroep kijkers door de Astra 3 verspreiding? Als je dat vergelijkt met de Astra 1 verspreiding hoogstwaarschijnlijk wel. Als je het vergelijkt met de analoge etherverspreiding, waar satellietdistributie mede een alternatief voor was, is dat nog maar zeer de vraag. Daar is geen onderzoek naar gedaan en dus kan niemand daar een zinnig antwoord op geven. Wellicht dat men juist door de satellietverspreiding meer kijkers heeft kunnen aantrekken dan door de analoge etherverspreiding. Denk dat bijvoorbeeld aan kijkers uit andere provincies die nu via satelliet naar andere regionale omroepen in Nederland kan kijken.

Feit is wel dat men een betere communicatie rondom de overschakeling had kunnen bereiken. Die was gebrekkig te noemen. Niet alleen van de kant van SES-Astra en CanalDigitaal maar zeker ook van de kant van de regionale omroepen.

Op dit moment zie ik ook nog steeds bedenkelijke fouten gemaakt worden. Zo wordt bijvoorbeeld bij sommige starterspakketten van CanalDigitaal nog steeds een single LNB meegeleverd in plaats van de DUO LNB
mad

Maar ik vind sommige mensen echt zeuren. Men wilde regionale omroepen men krijgt ze. Okee we moeten er 40 euro voor neertellen aan een nieuwe LNB maar men had het ook, net als bij de kabelaars, in een duurder digitaal pakket kunnen stoppen. Nu kost het niks aan abonnementsgeld.

Men wilde themakanalen. En nu zijn de themakanalen weer niet goed. Natuurlijk had de Astra 1 beter geweest. Kost ook twee tot twee en een half keer duurder dan de Astra 3 waarop men nu uitzendt. Maar hadden de themakanalen abonnees er twee keer zoveel voor willen betalen als nu. Ik weet het antwoord al. Dan is die DUO LNB dus binnen 8 maanden terug verdient.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Apple740
Origineel bericht van: PieterB
En nu is het wachten op het moment dat de regionalen er helemaal mee stoppen op de satelliet wegens gebrek aan belangstelling en hebben we de Duo-LNB allemaal voor niets aangeschaft....


Als het goed is komen er een paar HDTV zenders op 23,5. wink


Er zijn nog meer HDTV aanbieders die nog maar een paar HDTV zenders uitzenden. En daar dan ook nog eens de hoon van enkele gebruikers over zich heen krijgt. shocked

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...