Ga naar inhoud


Regio-tv is driekwart satellietkijkers kwijt


Gast fullHD

Aanbevolen berichten

Okee we moeten er 40 euro voor neertellen aan een nieuwe LNB maar men had het ook, net als bij de kabelaars, in een duurder digitaal pakket kunnen stoppen. Nu kost het niks aan abonnementsgeld.

 

Ter info: Bij Casema/Multikabel/@home zitten alle regiozenders (inclusief At5) in het gratis digitale pakket. Naast de standaardkosten voor de kabel hoeft hier dus (tot op heden) geen extra geld voor betaald te worden (behoudens dan eenmalige aanschaf smartcard en decoder)

 

Groet

 

Herman

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Berichtgeving in het dagblad trouw:

 

De regionale zenders hebben te lijden van het enorme succes van Nederland 1. Steeds minder televisiekijkers weten hun regionale omroep te vinden.

Lees het artikel

Klik hier!

 

Regionale televisie trekt steeds minder kijkers. Het marktaandeel van de dertien publieke regio-omroepen is het laatste jaar van 1,8 naar 1,4 procent gedaald. Dat betekent dat van alle tv-kijkers 1,4 procent naar de regionale omroep heeft gekeken.

 

Voor een deel is het verlies van de regionale omroepen toe te schrijven aan het enorme succes van Nederland 1, vertelt Gerard Schuiteman, directeur van Stichting ROOS, de koepel van regionale omroepen.

 

„Onze kijkcijfers dalen al een tijdje”, zegt Schuiteman. „Uit onderzoek blijkt dat we veel kijkers verliezen aan de landelijke publieke omroepen. Vooral op de late avond, waar de regio-omroepen traditioneel een sterke positie hadden, blijven veel mensen nu hangen bij Nederland 1. Maar ook Nederland 2 en 3 houden kijkers bij ons weg.”

 

Op de late avond staat op het eerste net de VARA-talkshow ’Pauw en Witteman’ geprogrammeerd, soms goed voor meer dan een miljoen kijkers.

 

Ook op primetime presteert Nederland 1 de laatste maanden uitzonderlijk goed. Het KRO-programma ’Boer zoekt Vrouw’ vestigde zondag bijvoorbeeld weer een nieuw kijkcijferrecord. Meer dan 4 miljoen tv-kijkers zagen hoe boer Frans zijn tranen niet kon bedwingen toen de mooie Jessica zijn boerderij voorgoed verliet.

 

Tv-deskundige Bert van der Veer denkt dat de apotheose van het razend populaire datingprogramma, over enkele weken, zelfs vijf tot zes miljoen kijkers zal trekken. Een score die vergelijkbaar is met een WK-wedstrijd van het Nederlands elftal.

 

Met zulke mooie cijfers geeft de publieke omroep niet alleen de commerciële concurrenten RTL en SBS het nakijken, ook de regionale collega’s hebben er dus last van.

 

Een tweede oorzaak van de tegenvallende kijkcijfers bij de regiozenders is volgens Schuiteman te vinden in de opkomst van digitale televisie. Kijkers met een digitaal pakket hebben meer dan honderd zenders om uit te kiezen. „De regionale omroepen zitten vaak helemaal achteraan in het pakket. Kijkers moeten dan eerst voorbij alle buitenlandse zenders en themakanalen zappen, voordat ze bij een regionale zender terechtkomen.”

 

Aan de andere kant heeft digitale televisie er wel voor gezorgd dat de regionale zenders nu in heel Nederland te zien zijn. Wie in Den Haag een digitaal pakket heeft, kan ook TV Drenthe, Omroep Brabant of de Limburgse zender L1 ontvangen. Maar van die ontwikkeling hebben de regio-omroepen nog niet weten te profiteren. „Dat levert voornamelijk leuke reacties op,” zegt Schuiteman. „Bijvoorbeeld van mensen die in Limburg geboren en getogen zijn, maar nu in de Randstad wonen. Zij vinden het dan leuk om naar L1 te kijken. Maar dat enthousiasme zien we helaas nog niet terug in de kijkcijfers.”

 

Om het tij te keren willen de regionale omroepen de kabelaars vragen om een prominentere positie voor ze in te ruimen op de kabel en in de digitale pakketten. Aan het succes van de grote concurrent Nederland 1 wil Schuiteman niet morrelen. „Nederland 1 verdient gewoon een groot compliment.”

Publiek succes

 

De publieke omroep werkt sinds anderhalf jaar met een nieuw, zeer succesvol programmeermodel. Elk net heeft zijn eigen karakter: Nederland 1 is een brede familiezender vol succesnummers, Nederland 2 moet verdiepend zijn en Nederland 3 richt zich op jongeren. Door dit systeem zijn de kijkcijferhits bijna allemaal op Nederland 1 te zien. Programma’s als ’Spoorloos’, ’De Reünie’, ’Boer zoekt Vrouw’ en ’Mooi! Weer de Leeuw’ trekken elk miljoenen kijkers. Samen maken ze van het eerste net een haast onverslaanbare tegenstander in de strijd om de kijker. De resultaten van concurrent RTL vallen tegen. Beoogd kijkcijferkanon ’Idols’ wil dit jaar maar niet scoren en zelfs het eredivisievoetbal trekt bij RTL bijna een miljoen kijkers minder dan vroeger, toen het nog bij de NOS zat en ’Studio Sport’ heette.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet snap is dat Het complete pakket (toppakket) ook niet op Astra 3 wordt uitgezonden. Dan langzaam de zender op Astra 1 uitzetten. Mensen kopen ook massaal grote LCD schermen, dus dan moet het opnieuw afstellen van een schotel toch ook kunnen.

Maar goed dat is mijn mening.

1x Dreambox 7000 met externe harddisk

1x Dreambox 500

1x AZBox Premium HD

Draaibare schotel met Maximum Twin 0,3 db LNB

Gentoo Linux Server en nog andere computer zooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DUO LNB is in de Archsat schotel te gebruiken. Mij is het gelukt. Het lastigste klusje is de Disceq schakeling voor elkaar krijgen. Dat lukte mij pas nadat ik een Uncomitted disceq schakelaar heb gekocht. Ook het configureren kost wat extra tijd. Nu het er echter in zit ben ik blij met deze oplossing die me eenmalig 35 euro voor de Duo-LNB heeft gekost en 9 euro voor een nieuwe switch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satwatcher
Natuurlijk had de Astra 1 beter geweest. Kost ook twee tot twee en een half keer duurder dan de Astra 3 waarop men nu uitzendt.


Als ik dit goed invul, betekent dit dat een transponder gebruiken op Astra 1 twee tot twee en een half keer duurder is dan eentje van Astra 3.

Vanwaar dit prijsverschil ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk die regionalen gewoon gratis op je pc kwaliteits verschil is er niet smile

 

gratis is dus niet 40 euro voor een duo lnb en 5 euro maand voor het thema pakket waarvan je 80% ook gratis online kan kijken.

 

Ik krijg met dit soort draadjes het HUMPF! gevoel smile

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Origineel bericht van: EL PIÑO
Penthe, vertel me eens hoe ik Omroep Brabant dan op mijn computer kan kijken? Gratis hè.


Met DVB-T moet het JOU wel lukken.


Klopt, ik heb ook een DVB-T kaart in mijn computer zitten, en een DVB-T ontvanger (die automatisch TV Rijnmond pakt ;)), en een schotel die ook Astra 3 ontvangt, en een digitaal kabelabonnement waarop ik het ontvang èn ook nog analoge kabel. Als ik wil kan ik dus op 4 verschillende tv's en een PC vijf keer tegelijk naar de zender kijken via verschillende bronnen máár daar ging het me niet om.

Origineel bericht van: Johan45
Hoe Penthe het voor elkaar krijgt in Spanje ben ik ook wel benieuwd naar. confused


Nouja, hij bedoelde via internet. Maar Omroep Brabant is niet via internet te zien. Eehm, ja het laatste journaal (3 uur na de eerste uitzending daarvan meen ik) maar meer niet.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik krijg het dan ook niet voorelkaar want als ik het 4x start dan start het 4x met nieuws. Dat staat ook nergens vermeld op de sites die ik bekijk maar met er ook bijzeggen dat ik omroep brabant niet interresant vind ik kom uit koppie Nederland namelijk en heb het Merde gevoel.

 

Maar ok duidelijk enkel nieuws via het net mogelijk uit dat gezellige betaalde zuiden smile

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Coliseo
Als ik dit goed invul, betekent dit dat een transponder gebruiken op Astra 1 twee tot twee en een half keer duurder is dan eentje van Astra 3.

Vanwaar dit prijsverschil ?


Daar zijn diverse oorzaken voor. Als eerste natuurlijk drijft de transponderschaarste op de Astra 1 satelliet de huidige prijzen van nog vrije of vrij te komen transponders heel erg op.

Dan is het bereik van de Astra 1 satelliet in vele gevallen beter dan de Astra 3 satelliet.

Daarnaast is de populariteit van de satelliet bij satellietgebruikers natuurlijk ook van invloed op de prijsstelling van de transponderhuur.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
Origineel bericht van: Piewie
3 nieuwe (dure) Alps LNB's koop

duur? nog geen 10 euro per stuk
wel ff gogelen of op ie bee zoeken


Ik heb de twin-versie nodig, kosten €35 per stuk... een twin-duo-lnb is ook al geen optie want mijn receiver lust geen uncommitted switches.

Om on-topic te blijven: CanalDigitaal zegt nou wel dat het simpel en goedkoop is om Astra 23.5 er bij te nemen, maar voor velen met mij gaat dit niet op en wegen de kosten vooralsnog niet op tegen de extra zenders.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...