Ga naar inhoud


Regio-tv is driekwart satellietkijkers kwijt


Gast fullHD

Aanbevolen berichten

Als ik zo onderweg eens let op de schotels die ik tegenkom, kom ik in deze omgeving wel veel duo lnb's tegen.

Lees ik de reactie's hier op het forum en kijk naar de woonplaatsen dan valt het mij op dat de meeste die zich afvragen of het de moeite waard is niet uit deze regio (Drenthe/Twente Groningen) komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 70
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Drs. IJzerbout

Ik kan mijn schotel zo op Astra 23,5° oost zetten, in de praktijk gebeurt het nooit. Mij interesseert dat regio geneuzel helemaal niets meer sinds ik uit NL weg ben.

Of bij de slager op de hoek het rookvlees nu duurder is geworden of niet zal mij een worst zijn.

Verder bieden die regionale zenders over het algemeen maar 1 uur uitzending per dag (afgezien van L1). De rest is eindeloze herhalingen of een DJ die platen zit te draaien.

 

De regionale radiozenders vind ik nog interessanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel een kwalijke zaak dat de Nederlandse kanalen over meerdere satellieten verspreid zitten.

Er kunnen best wat tellsell-kanalen van Astra1 afgegooid worden - en de 100 analoge Duitse kanalen - zodat er weer voldoende ruimte is.

 

Jullie vergissen je in de kosten. Je hebt een extra LNB en een switch nodig, en een ontvanger die dat aankan. Een bejaarde gaat niet het dak op om aan de schotel te sleutelen. Dus moeten ze de lokale schotelboer inroepen, en dan zit je toch al gauw op 250 euro ...voor dat éne kanaal waar opoe of tante Truus graag naar kijkt. Daarbij zal de bediening er voor hen ook niet makkelijker op worden.

 

***

Ik heb maar één keer ademloos naar een regionale zender zitten kijken: de missverkiezing van omroep Gelderland (meen ik). Elke dag updates met beelden uit de kleedkamer, van mooie meisjes in bikini! wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik vind het wel een kwalijke zaak dat de Nederlandse kanalen over meerdere satellieten verspreid zitten.

Er kunnen best wat tellsell-kanalen van Astra1 afgegooid worden - en de 100 analoge Duitse kanalen - zodat er weer voldoende ruimte is.

 

Dat is ook geen onmiddelijke oplossing.

Toen Astra 19° oost in de start en opbouwfase was, hebben de Duitse zenders interesse getoond en zijn met Astra kontraktuele verplichtingen aangegaan. Ik kan me voorstellen dat hier enorme kortingen gegeven zijn door een lange huurtijd aan te gaan.

En die verplichting heeft Astra ten op zichte van de Duitse zenders en de Duitse zenders ten opzichte van de "Kijk en Luistergeld" betalende Duitse inwoners.

Om dan maar te zeggen dat de Duitse analoge transponders voor het NL-regionale geneuzel moeten verdwijnen is wel erg kort door de bocht.

Ik heb net gelezen dat de Duitse analoge zenders er voor de komende 4 jaar nog op blijven.

Gelukkig geen Nederlandse situaties waar transmissiegeld op kosten van de nietsvermoedende kijkers medogenloos wordt bespaard.

De NL-regionalen hadden er beter aangedaan om een deal met Eutelsat op de 13° oost positie aan te gaan. Er zijn namelijk al veel meer Hotbird kijkers dan Astra 23,5° oost kijkers.

Maar dan kreeg CDS natuurlijk een duidelijk minder goede aanbieding om op 19,2° te mogen blijven uitzenden.

Ik kan me voorstellen dat ze die positie niet eens hadden kunnen behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er maar een rotortje tussen.. maar verder kijk ik nog niet naar de regionalen :')

 

die hele Astra 3 boeit me eigenlijks weinig smile

 

Voor De Discovery Zenders draai ik wel een stukje door naar de Astra 2 smile

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rened
We wisten allemaal vanaf het begin dat het tijdelijk was op de astra 1 Ze hadden misschien ook meteen de duo lnb bij de winkels moeten hebben en niet pas toen het weer te laat was

Een hoop mensen wisten tot zeer kort voor de overschakeling helemaal niets, zoéén ken ik er ook nog.

Heb daar een tijdje terug een DVB-T kastje erbij gezet voor de VRT+Regio omdat dat een stuk goedkoper was dan familiepakket+duo LNB, maar de extra afstandsbediening is onoverkomelijk ingewikkeld gebleken. Daar zal binnenkort dus wel alsnog een nieuwe schotel, duo LNB en familiepakket komen. Hij heeft een Raven schotel en daar is geen normale duo LNB voor. Het ding wat er is heeft geen geïntegreerde DiSEqC switch, is peperduur en van losse DiSEqC switches weet ik niet of ze toneburst aankunnen. En dat is wel een vereiste met zijn Philips DSR2210.

Dat loopt dus alweer tegen de 90 euro aan voor apparatuur en dan is het nog niet geïnstalleerd.

Mocht iemand behulpzaam een combo-tuner voor willen stellen: nee, die kunnen niet automatisch kanalen inlezen en op CDS volgorde zetten (en al konden ze dat, waar blijft de VRT+regio dan in de lijst?). Valt dus ook af.
Origineel bericht van: Penthe
Kijk die regionalen gewoon gratis op je pc kwaliteits verschil is er niet smile

Ik kijk ze gratis op de PC.. Oh, ik heb een DVB-S kaart, dat bedoelde je zeker niet? grin.gif

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satwatcher

Er zijn nog meer HDTV aanbieders die nog maar een paar HDTV zenders uitzenden. En daar dan ook nog eens de hoon van enkele gebruikers over zich heen krijgt. shocked


Ik maak op dat je dacht dat mijn antwoord ironisch bedoeld was? Nee hoor, met "een paar" HDTV zenders heb je het namelijk zowiezo wel gehad. Er is nauwelijks meer aanbod dan een jaar geleden.
(En als CDS consequent zou zijn aan hun eerdere reden tot uitstel, zouden ze dus wederom de lancering van een HD pakket uit kunen stellen. I.v.m. een jaar geleden is er niet veel veranderd namelijk. )
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb speciaal voor de regionale omroepen mijn schotel vervangen door de visiosat G3 en ontvang daar gelijk dus ook Astra 2 mee. Ook heb ik een abonnement op het nieuwe themapakket.

Ik vind het erg leuk om naar andere regionale omroepen te kijken en zap er elke dag wel even langs. Mij hebben ze als kijker er dus juist bij gekregen. wink

 

En als ik hier in Friesland zo rond kijk zie ik ook echt wel veel duo lnb's en het neemt toe. Ook op woonboten.

Philips DSR8121PVR, Visiosat Bisat G3C (Astra 1-2-3), CDS Familie HD pakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Digital IQ
Ja, het ligt ook wel aan de regio of hoeveel aandacht er al eens was. Hier in de Rijnmond zie ik juist heel weinig Duo-LNB's.


Hier in Brabant heb ik er wel een paar Duo-LNB's gezien, maar er zijn nog enorm veel schotels zónder DUO-LNB. Verder moet je ook bedenken dat veel mensen een schoteltje hebben naast de kabel, voor bijvoorbeeld de Duitse zenders ofzo...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satwatcher
Origineel bericht van: Coliseo
Als ik dit goed invul, betekent dit dat een transponder gebruiken op Astra 1 twee tot twee en een half keer duurder is dan eentje van Astra 3.

Vanwaar dit prijsverschil ?


Daar zijn diverse oorzaken voor. Als eerste natuurlijk drijft de transponderschaarste op de Astra 1 satelliet de huidige prijzen van nog vrije of vrij te komen transponders heel erg op.

Dan is het bereik van de Astra 1 satelliet in vele gevallen beter dan de Astra 3 satelliet.

Daarnaast is de populariteit van de satelliet bij satellietgebruikers natuurlijk ook van invloed op de prijsstelling van de transponderhuur.


Op het risico af om off topic te gaan, toch nog een kleine reactie, want dit aspect van de zaak interesseert me wel een beetje :
Waarom wijzigt men het bereik van Astra 3 dan niet (tenzij dit technisch onmogelijk is natuurlijk).
Waarom willen de potentiële transponderhuurders nu persé op Astra 1 als de ruimte daar omwille van de schaarste veel duurder is ? En hiermee samenhangend : is dit niet het verhaal van de kip en het ei ? Astra 3 is goedkoper omdat er minder aantrekkelijke zenders te bekijken zijn en de aanbieders van deze zenders blijven liever weg bij Astra 3 omdat Astra 1 populairder zou zijn. Deze vicieuze cirkel kan toch eenvoudig worden doorbroken ?

Zou als valabele verklaring ook niet kunnen gelden dat de kijkers enerzijds niet allemaal weten wat Astra 3 te bieden heeft(o.a. dus de regionalen),terwijl ze zich anderzijds de moeite of kosten niet willen getroosten om te investeren in een aanpassing van de ontvangst-infrastructuur (zoals trouwens al gesuggereerd door andere posts in deze draad) ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Coliseo

Op het risico af om off topic te gaan, toch nog een kleine reactie, want dit aspect van de zaak interesseert me wel een beetje :
Waarom wijzigt men het bereik van Astra 3 dan niet (tenzij dit technisch onmogelijk is natuurlijk).

"Astra 3" is eigenlijk de satellieten op de 23,5 oost positie. Daar staan 3A en 1E. 3A is een vrij moderne bak die relatief scherp op Duitsland is gericht. Er zitten primair feeds voor Kabel Deutschland op die ze daar op de kabel zet. Verder nog wat spul voor Tsjechië en Slowakije.

De 1E dan.. Is gewoon een ouwe bak. En wat meestal met ouwe bakken het geval is: de beam is klein en/of het signaal is zwak, vergeleken met een moderne satelliet. Misschien is de snr ook wel slechter. Hierop zitten het CDS themapakket, regionalen en euro1080.

Het is dus wachten tot de 1E op is en er een flink wat modernere satelliet op 23,5 oost komt.
Citaat:
Waarom willen de potentiële transponderhuurders nu persé op Astra 1 als de ruimte daar omwille van de schaarste veel duurder is ? En hiermee samenhangend : is dit niet het verhaal van de kip en het ei ? Astra 3 is goedkoper omdat er minder aantrekkelijke zenders te bekijken zijn en de aanbieders van deze zenders blijven liever weg bij Astra 3 omdat Astra 1 populairder zou zijn. Deze vicieuze cirkel kan toch eenvoudig worden doorbroken ?

Op 19,2 oost zijn meer schoteltjes gericht, dus meer potentiële kijkers. Mocht een land nu "nieuw" op de satelliet komen en geen plannen hebben om zenders te sharen, dan maakt het al veel minder uit waar ze gaan zitten. De duo LNB (en andere betaalbare monoblocks) maakt wat dit betreft ook meer mogelijk. Zo zou het me niet verbazen als, mocht er een provider voor Wallonië komen, deze op 23,5 oost gaat zitten. Of 10 oost zodat de Hotbird erbij getrokken kan worden (in geval van de Walen is er wellicht al een verzameling Walen met schotels op 19,2 of 13 oost ivm. Franse zenders).

CDS heeft een vrij ongebruikelijke stap gezet door als bestaande provider met een monoblock (duo LNB) te beginnen.

Stel dat Ijsland de satelliet op gaat, dan zal het ze denk ik vrij weinig uitmaken op welke postie ze komen (zolang Ijsland maar binnen de footprint valt ;)).
Citaat:
Zou als valabele verklaring ook niet kunnen gelden dat de kijkers enerzijds niet allemaal weten wat Astra 3 te bieden heeft(o.a. dus de regionalen),terwijl ze zich anderzijds de moeite of kosten niet willen getroosten om te investeren in een aanpassing van de ontvangst-infrastructuur (zoals trouwens al gesuggereerd door andere posts in deze draad) ?

Na de brief (die te laat was) zou iedereen het wel moeten weten, maar ik denk dat veel mensen er weinig voor voelen zelf een duo LNB te installeren, en zo'n ding laten installeren kost een lieve duit (iig meer dan de 35 euro die het ding zelf kost).

Overigens valt die 25% me enorm mee. Vergeet niet dat er ook kijkers zijn die gewoon bijna niets geven om de regionalen, die kopen logischerwijs ook geen duo LNB.

Ik vraag me af hoeveel satelliethuishoudens de beschikking hebben over apparatuur om de Hotbird te ontvangen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...