puk5600 Geplaatst: 25 januari 2008 Geplaatst: 25 januari 2008 Mijn geheugen loopt een beetje heel erg vol Voor al cached geheugen is 500 kb terwijl ik 1 forum draai op dat ding is daar wat aan te doen ?
puk5600 Geplaatst: 25 januari 2008 Auteur Geplaatst: 25 januari 2008 Nou dat is ook toevallig ik post het en de server begeeft het Gelukkig starte hij weer op en nu met 20% van het fysiek geheugen wat voor de uitval 97% was. Iemand een idee waar het aan heeft kunnen liggen.
Ome Merde Geplaatst: 25 januari 2008 Geplaatst: 25 januari 2008 kijk even in syslog, zal ongetwijfeld het één en ander in staan vermeld. groet, merDe deze ruimte is te huur
Gast Mark=sat Geplaatst: 25 januari 2008 Geplaatst: 25 januari 2008 Kan je eens een "free -m" posten. Je hebt namelijk een goede kans dat je het verkeerd leest. Het geheugen gebruik in Linux werkt erg ingewikkeld maar ook erg efficient. In de basis gebruikt linux al het geheugen wat het kan vinden. Geheugen wat nog niet gebruikt wordt, kan gebruikt worden om dingen te cachen (zie buffers en cached). Linux doet dat dus ook. Ongebruikt geheugen is nutteloos geheugen. Wanneer je geheugen weer nodig is voor een applicatie wordt het weer vrij gegeven. De tijd die dit kost weegt op tegen de winst van het cachen. Daarnaast kan je ook niet zo maar naar "ps aux" kijken om het geheugen te bepalen. Daar staat wel de VSZ en RSS die het geheugen aan geven maar daar zit ook nog een truuk in. Linux shared namelijk geheugen. Je hebt onder linux heel veel shared objects. Wanneer dezelfde library/shared object door 2 programma's wordt gebruikt wordt deze maar 1 keer geladen. Je zou dus onterecht de conclusie kunnen trekken dat je geheugen bijna vol is terwijl er heel veel geshared wordt. Het kan misschien interessant lijken om zelf invloed uit te oefenen op het geheugen management maar neem van mij aan dat je dit niet wil. Als het het echt interessant vind moet je er maar eens op "googlen". Het is echt een veel besproken (en veel verkeerd begrepen) onderwerp in Linux. Note; waar de vorige posters naar verwijzen heet een memory-leak. Een memory leak is met de "standaard" unix tools zoals PS en FREE bijna niet vast te stellen. Je zal daar echt iets als valgriend of electicfence voor moeten gebruiken en dat zijn geen eenvoudige tools.
Big fellow Geplaatst: 26 januari 2008 Geplaatst: 26 januari 2008 Origineel bericht van: puk5600 Nou dat is ook toevallig ik post het en de server begeeft het Gelukkig starte hij weer op en nu met 20% van het fysiek geheugen wat voor de uitval 97% was. Iemand een idee waar het aan heeft kunnen liggen. Hoe bedoel je "begeeft het"? Geef eens de errors die in je logs verschijnen. Wat gebeurde er? Had je een spontane herstart? Iets meer info is nodig om je te helpen met dit. Big fellow “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
puk5600 Geplaatst: 26 januari 2008 Auteur Geplaatst: 26 januari 2008 Hij viel gewoon uit alsof ik een power dip had. dit is mijn output met free -m Php Code: total used free shared buffers cachedMem: 1011 986 25 0 120 577-/+ buffers/cache: 288 723Swap: 976 0 976[root@www ~]#
puk5600 Geplaatst: 26 januari 2008 Auteur Geplaatst: 26 januari 2008 Dit is nu op dit moment het gebruik van het fysiek geheugen. Dit is gewoon veel te hoog dat kan haast niet.
Lucky_Luke Geplaatst: 27 januari 2008 Geplaatst: 27 januari 2008 De Linux kernel gebruikt vrij geheugen voor I/O caching, waardoor het niet meer vrij is :-/ Zolang er geen gebruik wordt gemaakt v swap geheugen zou ik me geen zorgen maken. Er is dan meer dan voldoende geheugen... Code: [xxxx@yyyy ~]$ w 01:24:08 up 29 days, 22:39, 1 user, load average: 0.00, 0.00, 0.00USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHATzzzz pts/0 uuuuuu.scooby-ne 01:24 0.00s 0.04s 0.00s w[xxxx@yyyy ~]$ free -m total used free shared buffers cachedMem: 946 932 14 0 288 461-/+ buffers/cache: 182 764Swap: 2000 0 2000
puk5600 Geplaatst: 27 januari 2008 Auteur Geplaatst: 27 januari 2008 ah oke Dan phpsysinfo werkt niet zo goed, want die zegt dat het geheugen gebruik kritiek is.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen