Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Naar mijn CH3WNAS had ik eerst smbfs gedaan, via mijn 7000s, doch zat weer met de 1GB file grootte voor de opname ts files.

Wat is verschil nu tussen cifs en NFS?

Nu gelukt, met Cifs, geldt daar ook deze beperking van 1GB voor ts files?

John

Geplaatst:

Voor cifs geldt die limiet niet. En voor je NAS hopelijk ook niet.

Kortgezegd is NFS afkomstig uit de Unix wereld en Cifs afkomstig uit de Windows wereld .

Geplaatst:

Sjaaky,

Ga het uittesten.

Rest nog een vraag, voor opnemen naar de NAS heb ik in de dream systeem NAS ingevuld voor opnemen i.p.v. de interne HD.

Dat gaat goed echter wat is nu het nut van ngrab?

Dit is om op te nemen d.m.v. een andere HD in netwerk.

Is dit beter dan direct NAS in opname te vermelden?

John

Geplaatst:
Hoi,

Naar mijn CH3WNAS had ik eerst smbfs gedaan, via mijn 7000s, doch zat weer met de 1GB file grootte voor de opname ts files.

Wat is verschil nu tussen cifs en NFS?

Nu gelukt, met Cifs, geldt daar ook deze beperking van 1GB voor ts files?

Ik heb mijn NAS schijf ook via smbfs gemount en ik kan gewoon alles opnemen in 1 bestand dus geen 1GB beperking.

Ik denk dat je de opnamefile groote gewoon in het geavanceerd menu van het image dat je draait, moet instellen.

Geplaatst:

Jackren,

Ik gebruik lolite de laatste versie.

Ik het systeem menu kan je wel de split grootte

opgeven, echter bij 4GB zie je wel 1 file, echter speelt deze alleen maar 1 uur 15 min af terwijl de file grootte voor zeg 2 uur kan zijn. Ik wil via mijn pc de file afspelen vanuit de ch3wnas en dat gaat dus niet goed. Wel via de dreambox bij 1 GB file vermelding.

Via NFS zou dit probleem er niet zijn echter dit lukt mij niet te mounten.

Welke image gebruik jij?

John

Geplaatst:

NFS native file system

CIFS common internet file system

cifs komt ook vaak van pas bij novell OS in netwerken en is dus niet een uniek windows product (als opmerking op sjaaky)

het zijn twee protocollen ter uitwisseling van bestanden tussen de zelfde of verschillende operating systems (OS) besturingssysteem.

met het voordeel dat er dus geen formaat wordt vastgelegd (fat32 of ntfs danwel ext3 etcetera)

uitwisselen tussen systemen dus

en gebruik maken van elkaars opslagmedia bij verschillende systemen.

de samba is wederom een ander protocol dat beperkingen kent maar vaak gebruik wordt om ook specifieke lees en schrijfrechten toe te kennen.

door die vermaledijde 1GB beperking heeft cifs of nfs de voorkeur

het wijzigen van de split grootte voor een ts bij onze dreambox, is niet aan te bevelen.

het afspelen van de opgenomen bestanden op een windows pc is sterk afhankelijk van de viewer/client programmatuur die een dergelijke transponder stream verwerkt.

dergelijke clients zijn er velen.

HET belangrijkste verschil tussen het mounttype NFS en CIFS is eerder zodanig van belang dat er middels NFS zelfs de OS-eigen bronnen en systeembestanden kunnen worden opgeslagen op een externe mount.

(maw een NFS mount maakt het mogelijk /var en zelfs een multiboot image linux conform ter beschikking te stellen)

voor puur alleen opnemen is CIFS het handigst indien mogelijk op de NAS of PC

cheers

Eleanor

Blancmange

Geplaatst:

Je hebt gelijkt, smb/cifs is ouder dan de microsoft implementatie. Maar goed als we dan toch op alle slakken zout gaan leggen:

Over het protocol:

Het cifs protocol is de Microsoft opvolger van het smb protocol. Het is in principe 1 protocol, maar er zijn verschillende versies van.

Over de implementatie ervan:

De microsoft implementatie van cifs (zowel client als server, te vinden in het windows os) is de de-facto standaard implementatie.

Samba is een opensource cifs server implementatie door het sambateam (zie samba.org).

Smbfs is een opensource client implementatie van het smb protocol.

Cifs is een opensource client implementatie van het cifs protocol en de opvolger van smbfs.

bron: http://ubiqx.org/cifs/Intro.html en http://www.samba.org/cifs/docs/smb-history.html

Je kunt zowel met smbfs als cifs mounten naar een samba server of windows server/pc. Smbfs is ouder, maar wordt nog gebruikt op de dreambox omdat er mensen zijn die problemen hebben met cifs.

Over de magische 2GB grens. Er zijn helaas nog programma's die 32bit signed ints gebruiken voor zaken als filesize. Die werken dus niet met grotere bestanden. Maar van een videobewerkingspakket vind ik dat je mag verwachten dat ze 64 bit longs gebruiken.

Geplaatst:

het ging me niet over zout op slakken,

dat weet jij ook

het ging om de vraagstelling effe scherper te omschrijven met een uitleg over de protocollen.

en daar heb je nu wederom een mooie bijdrage aan gespendeerd..

:D

cheers

Eleanor

Blancmange

Geplaatst:

Hoi,

Hartelijk dank voor jullie beider uitleg.

Wellicht dan nog voor mij 2 aanvullende vragen ter verduidelijking omdat er gememoreerd wordt dat voor afspelen Cifs toch te prevaleren is.

Cifs werkt bij mij wel, echter bij afspelen blijft het beeld af en toe even staan. Is dit aan te passen? Heb ik bij cifs dan geen beperking 2GB files?

Geplaatst:

@Tonskidutch: Excuses als ik iets te hard overkwam.

@johndegr: Hapert het beeld ook als je een opname afspeelt op de pc? Dit is belangrijk, want daarmee kan bepaald worden of de haperingen plaatsvinden tijdens de opname of tijdens het afspelen. Als het aan de opname ligt kun je varieren met de wsize, als het aan het afspelen ligt kun je varieren met de rsize. Daarnaast kun je de optie forcedirectio proberen.

CIFS heeft geen beperking van 2GB. Maar de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Er hoeft maar 1 programma een limiet te hebben om te zorgen dat het niet meer werkt. Wat dat betreft is het het beste om het gewoon een keer uit te proberen.

Geplaatst:

johndegr, ik gebruik gemini 4.10 en heb de split grootte op 4GB staan ik mount zowel op mijn dm5620 als dm 7000 met smbfs naar mijn NAS schijf en het opnemen werkt perfect , evenals het afspelen ,kan vanaf beide boxen opnames afspelen die op de NAS schijf staan.

zowel NFS als cifs werkte bij mij niet perfect , maar misschien is dit bij iedereen weer anders.

Geplaatst:

Jackren,

Dit werkt bij mij via de dreambox 7000 ook, echter als ik de opgenomen files via mijn pc (videolan) afspeel,krijg ik met de 2GB limiet te maken.

Ik neem aan dat dit bij jou ook het geval zal zijn.

Voor de rest werkt het opnemen en weergeven van de HD extern hetzelfde, als bij de interne HD dreambox.

John

Geplaatst:

Dus het opnemen naar de nas en het afspelen van de nas op je dm7000 werkt goed (ook boven de 2GB).

Je zegt dat afspelen via cifs wel goed gaat op de pc op enkele hikjes na, klopt dat ?

Welk OS gebruik je? Op welke manier mount je vanaf de pc naar de NAS?

Geplaatst:

Inderdaad opnemen en afspelen gaat goed ook bij meer dan 2GB.

Cifs afspelen via dreambox vanaf mijn ch3wnas gaf teveel stops bij het afspelen.

Ik gebruik nu smbfs en dat gaat prima zonder stops.

Ik doe nu maar de ts files per GB deleten na afspelen via pc en rename dan de ts.01 naar ts.

Dat werkt ook wel maar omslachtig.

Doorgekregen dat je met funpluggen wel NFS kan bewerkstelligen,maar dat is een gebied waar ik nog even af wil blijven.

Verder heb ik Vista ultimate en mount via web-if, mount sectie.

Ik hoor het hopelijk wel van iemand die wel NFS via de dreambox op de ch3wnas heeft kunnen plaatsen.

Geplaatst:

johndegr, het is heel lang geleden dat ik ooit via vlc bestanden van

de nas op mijn pc afspeelde, Ik heb een linux-pc met debian sid en vlc is geinstalleerd, als je even zegt hoe ik met vlc de bestanden op de nas afspeel , wil ik wel even testen of het bij mij wel werkt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen