Ga naar inhoud


welke antenne voor tv??


Gast herman12

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Wat bij mij ook altijd werkt, is even een koffielepeltje of een klein vorkje in de antenne-ingang te steken. Ik veronderstel dat iedereen dat wel bij de hand heeft.
Dan moet je geen kabel zitten versnijden om een stukje koper te hebben. Ik woon zo'n 11 km van de zendmast en het DVB-T signaal komt met 100% sterkte en kwaliteit binnen op het lepeltje laugh
Als je met een lepel al je zenders al goed ontvangt dan heb je zeker geen actieve antenne nodig.

Hmm, wij kunnen hier alleen mooi FM luisteren op een schaar.

@satcat: de KPN/Funke binnenantenne (Funke DSC200) heeft 5V nodig. De meeste mensen gebruiken die, ik heb er ook een paar..

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: W3ird_N3rd

Hmm, wij kunnen hier alleen mooi FM luisteren op een schaar.



Met of zonder powerinserter? :D

Laat hem toch eerst eens testen of hij een sterk signaal binnen krijgt.Daarna kan hij alsnog beslissen of hij uberhaubt geld wil besteden aan een antenne.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Gast Lemon5009

Nou heb ik ook een televisie (Bravia) die geen 5V genereerd voor mijn actieve Funke buitenantenne.

Ik lees op diverse forums dat een powerinserter hiervoor de oplossing is. Maar ik vind dat eigenlijk een niet zo'n groene oplossing sick want dan heb ik weer een CO2 vretende adapter brommen achter mijn installatie.

 

Heeft iemand wel eens overwogen om de televisie open te schroeven en daar opzoek te gaan naar 5V ? Om vervolgens en circuitje te solderen.

 

Ik kreef bij de aanschaf van mijn Bravia de electrische schema's meegeleverd en dat maakte mij wel nieuwsgierig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Lemon5009
Nou heb ik ook een televisie (Bravia) die geen 5V genereerd voor mijn actieve Funke buitenantenne.
Ik lees op diverse forums dat een powerinserter hiervoor de oplossing is. Maar ik vind dat eigenlijk een niet zo'n groene oplossing sick want dan heb ik weer een CO2 vretende adapter brommen achter mijn installatie.

Heeft iemand wel eens overwogen om de televisie open te schroeven en daar opzoek te gaan naar 5V ? Om vervolgens en circuitje te solderen.

Ik kreef bij de aanschaf van mijn Bravia de electrische schema's meegeleverd en dat maakte mij wel nieuwsgierig.

5V * 30mA = 0,15 watt (ietsje meer door de AC>DC conversie) = niet de moeite. Maar als je toch zuiniger wilt doen: koop een stekkerdoos met schakelaar en stop daar je TV, DVD-speler/recorder/VCR/DVB-ontvanger/spelcomputer, 5V inserter en overige rommel die bij je TV hoort op aan, en schakel dat hele blok uit als je het niet gebruikt. Ben je meteen van al het standby-geslurp af, en dat scheelt je waarschijnlijk een stuk meer dan 0,15W!

Tip: hiervoor bestaan ook "master/slave" stekkerdozen. Je TV als "grootverbruiker" sluit je als "master" aan en de rest als "slave". De TV blijft in standby en de slaves gaan uit. Zodra je de TV aanzet zal de stekkerdoos dit detecteren en de slaves ook van sap voorzien. Een simpele schakelaar is uiteraard wel groener, maar dit is iets makkelijker.

Solderen in je TV kan ik je ten zeerste afraden, mocht je iets verkeerd solderen of een component overbelasten dan help je in het ergste geval je complete televisie om zeep. Gevolg daarvan is dat je een nieuwe moet kopen, en de energie die in de productie van zo'n nieuwe TV gaat zitten (water, allerhande grondstoffen, machines die energie verbruiken, transport, noem maar op) zal het mileu meer schade doen dan een 5V inserter in heel jouw hele leven zal doen als je hem permanent aanlaat!

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: herman12
moet ik lees gewoon op een koperdraad????????ontvangst.


Strip zo'n 41cm van de isolatie van de kabel af en stroop de mantel terug over de resterende kabel mantel. Knip nu van de overgebleven binnenkern 31cm af zodat er 10cm overblijft en klaar is kees. Je hebt nu een DVB-T antenne die menig commerciele antenne rond de 30 euro zal verslaan.
Ontvangst is bijna gegarandeerd. Rotterdam Waalhaven is niet zo ver bij zwijndrecht vandaan. De zender is behoorlijk sterk en antenne staat erg hoog!!

Flappie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Digiflip
Origineel bericht van: herman12
moet ik lees gewoon op een koperdraad????????ontvangst.


Strip zo'n 41cm van de isolatie van de kabel af en stroop de mantel terug over de resterende kabel mantel. Knip nu van de overgebleven binnenkern 31cm af zodat er 10cm overblijft en klaar is kees. Je hebt nu een DVB-T antenne die menig commerciele antenne rond de 30 euro zal verslaan.

Dat valt wel mee. Het werkt wel, maar het blijft een prutantenne. Als je dicht bij de zender zit scheelt het je een paar euro, maar verder stelt het weinig voor.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb de zelfbouwantenne ook gemaakt, de variant met de 41,31 en 10 cm. Werkt prima in Halsteren bij Bergen op Zoom. Ik wil de "antenne"onder de pannen van mijn huis leggen. Hij staat dan niet verticaal. Moet ik de lengtes dan aanpassen(vergroten) ?

Immers de effectieve verticale component wordt op een schuin dak. Wie heeft hier verstand van ?

mvg pb208

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Antwoord:

De actieve antenne met ingebouwde voeding voor DVB-T (ook vhf , fm en uhf ) geplaatst binnenshuis liefst , zo hoog moigelijk en buiten het stoorniveau van huishoudelijke apparaten, geeft mij een krachtig en ongestoord beeld en geluid en maximaal aantal zenders ( dvbt , analoog en fm ) en kan als basis ontvangantenne voor meerdere tv en fm ontvangers in huis worden gebruikt en qua prestaties vergelijkbaar met buitenantenne.

Voor dvb-t ontvangst van meerdere regiozenders en of commerciele digitenne ontvangst op de flatscreentv dient er een conax module toegegevoegd te worden en moet de software van de flatscreen met ingebouwde dvb-t tuner uit het zuiden van het land daarvoor geschikt zijn. Enkele typen zuiden van het land ontvangers hebben daarvoor een softwareupdate nodig van die club. om nare hikbeelden te voorkomen.

Piet Bakker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pb208
Ik heb de zelfbouwantenne ook gemaakt, de variant met de 41,31 en 10 cm. Werkt prima in Halsteren bij Bergen op Zoom. Ik wil de "antenne"onder de pannen van mijn huis leggen. Hij staat dan niet verticaal. Moet ik de lengtes dan aanpassen(vergroten) ?
Immers de effectieve verticale component wordt op een schuin dak. Wie heeft hier verstand van ?
mvg pb208

Wat ontvang je dan in Halsteren?

Je moet hem niet diagonaal ophangen. Je kan hem wel in een PVC-buisje stoppen en dat van boven afdichten. Dat kan je dan aan je buitenmuur hangen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Halsteren zijn alle nederlanders te ontvangen. Wat opvalt is dat kanaal 21 (R'dam ?) sterker doorkomt dan Goes. Met de "zelfbouwcoaxantenne" is het signaal iets zwakker maar wel stabiel. Goes zwiebert en ik weet niet hoe dat komt, maar.. de antenne moet nog naar de nok worden getrokken. Schuin op het dak (langs de pannen) geeft geen verschil met verticaal. Het wachten is op droog, veilig dakweer.

mvg pb208

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...