Ga naar inhoud

Wie heeft er ervaring met regenkant muur waterdicht maken ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste Medesatters,

We hebben een probleem waar we nog geen echt goed antwoord op gekregen hebben. Onze zijkant van het huis (hoekwoning) staat precies op de regenkant, en de betreffende muur is na een tijd van regen volgezogen met water, met als gevolg : VOCHT.

Onze slaapkamer grenst aan deze muur, zolder, maar ook de aanbouw naast onze woonkamer. Al deze ruimtes worden dus vochtig.

Nu hebben we al een aantal oplossingen aangedragen gekregen, maar wie heeft hier ervaring mee, en wat is het beste om te doen ???

* Muur behandelen (impregneren) zodat deze waterdicht wordt (schijnt tijdelijke oplossing te zijn van 7/10 jaar)

* Muur bekleden met bijvoorbeeld werzalit (maar dit moet natuurlijk in de rest van het huis terugkomen)

* Opnieuw metselen met nieuwe stenen.

Of wellicht nog andere mogelijkheden ?

Ik hoor graag jullie input.

Zolang mijn baas denkt dat hij goed betaalt, doe ik net alsof ik hard werk.

Geplaatst:

Hee,

Ik had precies dezelfde situatie met mn oude huis. Heb toen idd de hele muur ingesmeerd met een middel van Bison. Dit heeft echt toch wel een paar jaar geholpen, je kon idd zien na een regenbui dat de druppels OP de stenen lagen.

Toen ik hiermee bezig was, heb ik gemorst op de plaats achter. Dit plekje is zeer vele jaren, ook tijdens regen buien droog gebleven.

Andere oplossing is misschien de zijgevel bekleden met Trespa platen in een aangepaste kleur.

Ronald

Geplaatst:

Wij hebben ons huis geïmpregneerd, omdat we een hele lichte steen hebben en een hele zachte steen. Ideaal, goedkoop en makkelijk zelf te doen. Heel apart om te zien dat de regendruppels er gewoon op blijven zitten. Schijnt inderdaad eens in de 7 a 10 jaar opnieuw gedaan moeten worden

Je zult alleen tot de zomer moeten wachten, want de muur moet echt kurkdroog zijn. Zo niet dan sluit je het vocht op en laatst was er op 1 of ander actualiteiten programma te zien dat je dan de complete muur kan vervangen.

- koop een insecteside spuit (zo'n Gardena geval van 18,-)

- snijd het topje eraf met een mesje, zodat het niet meer

vernevelt, maar zodat er een klein straaltje uit komt.

- plak alle ramen en kozijnen goed af !!

(je kan de ramen anders vervangen)

als je daarna nog gaat schilderen doe wat siliconen druppels

in de verf als er toch wat op de kozijnen is gekomen.

bedek de tegels tegen lekkage

- Ga van boven naar beneden en laat het spul er goed intrekken

niet moeilijk maar wat geduldig werk.

MET EEN KWAST IS WAARDELOOS

(dan mag je het om de 2 jaar doen)

succes

Geplaatst:

[- Ga van boven naar beneden en laat het spul er goed intrekken

niet moeilijk maar wat geduldig werk.

/quote]

Hallo de Steef,

Verder met ik het helemaal met je eens, behalve het laatste punt.

Heb er bijna mijn hele woning mee behandeld, op dezelfde manier,

maar dan van beneden naar boven. Dit was me op het hart gedrukt

door de profi. welke mij het impregneer leverde.

Tijdens het gebruik op die manier zie jezelf wel waarom, het

behandelde deel neemt beter op de een "vers" onbehandeld deel.

Voordeel is dat alles wat nog naar beneden loopt dan ook door de steen

wordt opgenomen.

Succes ermee..... wink

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Geplaatst:

Mij is juist verteld dat ik het impregneermiddel nooit met een plantenspuit op mocht brengen, maar juist met de blokkwarst.

Volgens het bedrijf zou met het opspuiten de laag bovenop de steen blijven liggen en niet in de hoekjes en gaatjes komen waar je met de kwarst wel juist extra middel in zult smeren.

Dus als je hier voor gaat kiezen zou ik de leverancier even goed navragen hoe je e.e.a aan moet brengen.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

@Gerrit B,

Hieruit blijkt dat ieder bedrijf zijn eigen methode heeft...

Ik moet trouwens zeggen dat ik de spuit niet liet vernevelen

maar deed het ook niet met een straaltje. Het beste, bleek uit

mijn eigen ervaring, met een dikke spray.....Net als dikke mot-

regen waar je o zo nat van wordt......Al doende leert men... whistle

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Geplaatst:

De visie van dat bedrijf was dat water meestal via richeltjes en door kiertjes en gaatjes als eerste naar binnen komt.

Ga je met een blokkwarst te werk dan zal ook juist op die richeltjes en in die kiertjes en gaatjes het meeste waterdicht komen te staan waar anders de regen komt.

En volgens hun was dat de beste methode, maar zoals altijd zullen er best meer wegen naar Rome leiden.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Hallo Gerrit,

Uit je vraag kan ik niet opmaken welk type muur het betreft, is het een spouwmuur?

Indien het geen spouwmuur is moet je erg goed opletten wat er opgesmeerd gaat worden, indien het product onvoldoende ademt heb je nog grotere problemen.

Ik zou met deze vraag trouwens naar klusidee.nl gaan daar zitten enkele gasten met veel ervaring in deze materie.

gamgra

Geplaatst:

De muur (in nederland) is 99,5% een spouwmuur

dus een buitenblad - luchtspouw - en een binnenblad

de luchtspouw dient zwak geventileerd te zijn om het vochtige buitenblad te kunnen doen drogen

als er heel grote hygroscopische verschillende materialen gebruikt zijn, bij het metselen van de spouwmuur KAN dat binnenblad het vocht ook (zuigen) opnemen in plaats van dat vocht weg te ventileren

er zijn echter ook grove bouwfouten* denkbaar waardoor het regenwater fysiek in contact komt met dat binnenblad, dan is enkel een waterafstotende laag op het buitenblad zinvol

EN als ultieme oplossing een extra waterwerend buitenblad toevoegen zoals werzalit of trespa danwel houten beschoeiing.

de laatste mag je niet zomaar doen (welstand commissie) en kost veel geld.

het hydrofoberen, dus waterafstotend maken is heel eenvoudig en ofschoon dat dit herhaald moet worden vaak de goedkoopste oplossing.

in enkele gevallen was het extra aanbrengen van ventilatie afdoende genoeg (de stootvoegen gericht open bikken beneden aan de grond en boven aan de muur)

Men kan 3 zaken adviseren

1) doe een spouw inspectie op meerdere bouwkundig cruciale plekken om grove bouwfouten* in het verleden uit te sluiten

2) reken de kosten /m2 bij hydrofoberen behandeling <tov> een nieuw gevelmateriaal uit

3) altijd een deugdelijk rapport door een erkende adviseur laten opstellen, de advieskosten, komen ten goede aan de uiteindelijke prijs doordat een aannemende partij zich heel gericht moet houden aan dat advies, dus garantie

Indien je overigens geen spouwmuur hebt, hetgeen ook wel eens voorkwam vroeger, is een voorzetgevel met een luchtspouw en een minimale totale dikte van 30 mm in cementvezelplaat 9mm (of leien zie de ardense boerderijen) de gezondste oplossing (beste)

MAAR welstand / bouwaanvraag plichtig

cheers

Our Darkness

Anne Clark

Gast Rob út Fryslân
Geplaatst:

Wij moesten het altijd doen met de blokkwast omdat de muur op hardere steensoorten gaat glimmen als je die met een spuit hebt behandeld.

Een droge muur behandelen en je hebt 5 tot 7 jaar geen last meer van vocht.

Het bijkomende voordeel is dat het mooier staat en goedkoper is dan de muur bekleden met plaatwerk zoals trespa.

Geplaatst:

Fijn dat iedereen er op reageert !! Ik heb maar even een foto gemaakt van de muur, misschien dat mensen dit soort steen herkennen. De muur is wel geïsoleerd. Je ziet dat de aanbouw grenst tegen te zijkant van woning (regenkant) en bij veel regen wordt deze ook vochtig. Het lijkt wel of het regenwater wat in de steen gezogen zit doortrekt naar de aanbouw. Daar zit wel een loodslap, maar houd het water in de muur niet tegen.

IMG_0109.jpg

Zolang mijn baas denkt dat hij goed betaalt, doe ik net alsof ik hard werk.

Geplaatst:

Loodslab zit dan fout gemonteerd.

Die moet doorlopen tot in de spouw tegen de binnenmuur aan.

Dus niet een paar cm in de voeg gefreesd.

Geplaatst:

Hallo de Steef,

Verder met ik het helemaal met je eens, behalve het laatste punt.

Heb er bijna mijn hele woning mee behandeld, op dezelfde manier,

maar dan van beneden naar boven. Dit was me op het hart gedrukt

door de profi. welke mij het impregneer leverde.

Tijdens het gebruik op die manier zie jezelf wel waarom, het

behandelde deel neemt beter op de een "vers" onbehandeld deel.

Voordeel is dat alles wat nog naar beneden loopt dan ook door de steen

wordt opgenomen.

Succes ermee..... wink

Helemaal gelijk Steef moet van beneden naar boven.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen