Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

heb hier een branderige vraag namelijk heb hier allemaal leuke films gemaakt van de kinderen met mooie menu's er in,nu wil ik graag weten hoe het verder gaat als de dvd verdwijnt,kan ik deze films met menu's behouden en hoe kan ik de films het beste backuppen(vob of mpeg 2,iso etc.) op mijn hardeschijf zodat ik ze in de toekomst klaar kan maken voor een andere opslag?

mvg hensat

Geplaatst:

ik denk dat je voorlopig wel goed zit met het dvd formaat,omdat ik begrepen heb dat de hd dvd en blu ray spelers ook dvd ondersteunen...alleen pas wel op met goedkope(soms zelfs dure) schijfjes...deze kunnen na een aantal jaar niet meer (goed) leesbaar zijn...zeker dierbare dingen van bv je kinderen oid zou ik ook voor de zekerheid backuppen op een harde schijf of zo liefst een usb drive oid...

"My next wife will be normal"

Gast Henri Aalten
Geplaatst:
Origineel bericht van: Hensat
zo juist op tv gezien dat de hd dvd het niet gaat maken en dat het blue ray wordt

Bij wie heb jij dat gezien?
Geplaatst:

Je moet je foto's en films in de meest pure (lees onbewerkte) digitale form bewaren. Hou daarbij rekening met het feit dat je regelmatig een conversie zult moeten doen.

Een DVD schijfje heeft niet het eeuwige leven en zal ook niet altijd leesbaar zijn! Vergelijk het maar met de floppy of die 100 mb schijfjes. Dacht je een paar jaar geleden nog dat je goed zat, nu zijn die dingen gewoon uit. Ik heb thuis nog QIC-80 tapes liggen. Jammer maar helaas.

Hetzelfde geldt voor je bewerkte filmpjes. Als je met een pakket er een leuke DVD van hebt gemaakt zul je steeds moeten upgraden omdat het nieuw pakket je oude project niet meer wil inlezen en het oude pakket weer niet onder Vista wil draaien.

Dit is in de ICT een oud probleem. Denk aan de miljoenen ponskaarten en microfiches die er nog steeds zijn van mega archieven.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:
Origineel bericht van: Henri Aalten
zo juist op tv gezien dat de hd dvd het niet gaat maken en dat het blue ray wordt

Bij wie heb jij dat gezien?

op rtl nieuws, kijk maar even op hun site je kunt er ook nog het tv fragment bekijken
Geplaatst:
Origineel bericht van: Psychosammie
Je moet je foto's en films in de meest pure (lees onbewerkte) digitale form bewaren. Hou daarbij rekening met het feit dat je regelmatig een conversie zult moeten doen.

Een DVD schijfje heeft niet het eeuwige leven en zal ook niet altijd leesbaar zijn! Vergelijk het maar met de floppy of die 100 mb schijfjes. Dacht je een paar jaar geleden nog dat je goed zat, nu zijn die dingen gewoon uit. Ik heb thuis nog QIC-80 tapes liggen. Jammer maar helaas.

Hetzelfde geldt voor je bewerkte filmpjes. Als je met een pakket er een leuke DVD van hebt gemaakt zul je steeds moeten upgraden omdat het nieuw pakket je oude project niet meer wil inlezen en het oude pakket weer niet onder Vista wil draaien.

Dit is in de ICT een oud probleem. Denk aan de miljoenen ponskaarten en microfiches die er nog steeds zijn van mega archieven.

je bedoeld zeg maar de originele vorm,bij mij dus mpeg2(hdd camera),dit dacht ik al,ik denk dat het verstandig is om het beide op te slaan dus het originele bestand en het bewerkte dvd bestand (vob,ts) op een externe hdd of niet?dan heb je ook nog je mooie gemaakte dvd.
Geplaatst:
Ik heb thuis nog QIC-80 tapes liggen. Jammer maar helaas.

Die liggen naast je kleitabletten en papyrusrollen zeker? wink
Jeeemig...er bestaan niet eens meer drives voor die dingen. Buiten het Rijksmuseum dan.

Belangrijke zaken backuppen op goede (dus iets duurder) DVD's op lage snelheid. Bewaar ze goed verpakt in het donker, onder constante temperatuur. Als je ze goed bewaart, is het denk ik voldoende om ze om het jaar te kopiëren naar verse schijven. Als je écht paranoia bent, doe je dit op 2 schijven. De extra exemplaren bewaren bij iemand die minimaal 1 blok verder woont.

Ehh...die snap ik niet. Je bewaart de originele bestanden van je camera én het eindproduct van je werk. Dat je project van je DVD authoring pakket op enig moment niet meer te lezen is, is niet zo spannend. Hoe vaak wil je nou iets veranderen aan de titels van een fillempie. Het gaat steeds makkelijker, dus over een paar jaar heb je een veel beter pakket.
Het belangrijkste is gewoon dat je film hebt, het origineel dus.
Geplaatst:
Citaat:
Die liggen naast je kleitabletten en papyrusrollen zeker?

Wacht maar. Die dingen worden later heel veel geld waard! :D

Je hebt je filmpje in 3 formaten als je het goed bekijkt.

1. Het ruwe film materiaal dat zo uit je camera rolt.
2. De project file van je DVD-authoring tool.
3. Het eindresultaat in de vorm van VOB en andere DVD bestanden.

Je moet zeker je basismateriaal (1) bewaren.

Ook je projectfile (2) moet je bewaren. Deze is waarschijnlijk alleen in te lezen door het DVD-authoring tool dat je nu gebruikt.
Daarom moet je dat tool ook regelmatig upgraden. En wel om 2 redenen. Ten eerste om te voorkomen dat je oude tool straks niet meer werkt onder een nieuw operating systeem. En ten tweede, als straks de DVD niet meer bestaat kan je waarschijnlijk wel met je tool het dan in de mode zijn schijfje beschrijven.

Het bewaren van het eindmateriaal (3) is handig om snel weel effe een DVD te branden. Dus zeker doen, alleen heb je daar niets meer aan als de DVD niet meer bestaat.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Mike Philippens ,

je zegt belangrijkste backuppen op een goede dvd, is het niet veiliger om ook op een externe hdd te backuppen 2 keer dus op verschillende hdd's? heb zelf al wel eens gehad dat er een dvd achter de kast was gevallen en daardoor beschadigd was,heb hem proberen te laten maken maar dit was niet gelukt dus weg schijf,ongelukjes gebeuren nauw eenmaal of een schijfje krijgt zomaar nukken je weet het maar nooit

Geplaatst:

er blijven ook altijd tools bestaan om bestanden te converteren dus,maar goed ik denk ook dat het gemakkelijkste en belangrijk is om het project file te bewaren

Geplaatst:
je zegt belangrijkste backuppen op een goede dvd, is het niet veiliger om ook op een externe hdd te backuppen 2 keer dus op verschillende hdd's?

Kan ook. Maar een externe HD kan je ook laten vallen wink
Alles kan stuk.
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

ik heb mijn films naar iso omgezet op een exerne harde schijf .

ik doe dit al jaren , 5jaar geleden mee begonnen ;

tot mijn verbasing werken de dvd schijfjes even goed nog .

dus , niet te snel paniekeren wat sommige schrijven;

naar iso en afspelen met vlc programma;

kwaliteit blijft naar mijn ogen ongeveer hetzelfde;

verbeter mij die hier op willen verdergaan.......

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen