Ga naar inhoud

Wie heeft de oudste schotel hangen/staan.

Aanbevolen berichten

• Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Dat de eerste Astra's later op zenden zijn gegaan dat is mij niet bekend, ( volgens mijn info wordt er niets over beschreven )

Zou natuurlijk ook geen reklame zijn.

Alhoewel je het nu schrijft staat er mij wel iets van bij.

P.S. het neemt niet weg dat er toch voor het eerst uitgezonden is na 1988.

Groeten, Raoul.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.

Geplaatst:

Alle componenten van de installatie zijn niet ouder dan twee jaar.

In de schuur ligt echter nog een sectionele schotel van 4,2 meter uit vermoedelijk 1975. Ik wil deze nog steeds eens gebruiken om de wat zwakkere sat's te kunnen ontvangen, maar door tijd gebrek niet aan toegekomen. De schotel is gebruikt voor straalverbindingen (dus niet richting een sat). Volgens de vorige eigenaar voor een straal verbinding tussen Nederland en Engeland. Of dit dan BBC is geweest weet ik niet, maar er zitten op de achterkant wel stickers van BBC. Een ander verhaal van een kenner is dat dit als noodvoorziening voor communicatie opgezet was, maar nooit gebruikt. Ik kan helaas niet achterhalen wat waar is, er staat geen merk op en de enige referentie is zijn blikken plaatjes van de Duitse radiodienst (uit 1974, met adelaar), de Engelse Radio controledienst (simpele sticker, 1975) en de Nederlandse RCD (1974). Daarnaast nog een plaatje van installatie door PTT telecom uit 1975, vandaar het vermoeden dat deze schotel uit 1975 komt.

Als ik hem ga gebruiken weet ik niet eens of alle afstanden (beam, focus, etc) wel kloppen, het blijft een hobby....

• 1 jaar later...
Geplaatst:
Origineel bericht van: Django
...
Bij één van de draaimomenten - met behoorlijke mist - ontvingen wij inderdaad Engeland.
Wie of wat het uitzond geen idee - mogelijk de BBC - maar deze zender hebben wij meerdere keren ontvangen, echter zoals door mij is aangegeven, zonder geluid.
...

Zonder geluid logisch Engeland gebruikt(e) PAL-I en niet het hier gebruikte PAL-B/G waardoor het geluidskanaal 0,5MHz hoger zat.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:
Origineel bericht van: D.Quijote
Sinds 9 mei 1994, en die schotel heb ik nog steeds hangen. Ik heb er intussen wel universele lnb's opzitten natuurlijk. De prijs was in peseta's en die was toen zo'n 1,35 gulden. Dus dat setje koste me zo'n 1600 gulden, inclusief installatie.

Salu2, D.Quijote

Grappig om te zien "RTL 4/5 Decoder" op een Spaanse factuur.
Toen al grensoverschreidende handel dus wink
Waarom dus coderen om kijken buiten Nederland (en officiëel Luxemburg) tegen te gaan?
Of was de verkoop soms toegestaan maar gebruik niet?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Mijn eerste ervaring was met een analoog Pace setje in 1996 toen mijn vrouw me zei, ik wil nu toch echt spaanse tv in Nederland. Toen kon je Antena3 en TELE CINCO nog vrij ontvangen analoog op hispasat. Had het setje in spanje op vakantie gekocht, meegenomen en zelf opgehangen maar ja, toen kwam het. Het uitrichten. De satboer kwam en was met 10 minuten weer weg en ik moest 150 gulden betalen alleen voor het uitrichten van de schotel. Vanaf dat moment dacht ik DA KAN IK OOK !

Er volgden vele instalaties... wel uit hobby..

Nu loop ik hier in zuid spanje een beetje te schotelen. Van dat pace setje is de wok nu laatst bij de vuilnis gegaan, hij heeft dus 13 jaar geleeft.

Leuke thread trouwens smile

- GigaBlue Quad Plus / draaibaar via Vbox
- Jaeger Silent Gold Geotrack 107 H2H 36V
- Triax 120 cms. off set / Invacom 0,3 DB
- Satfinder Promax

Geplaatst:

Ergens in 1993 of 1994. Ben toen in een buitengebied gaan wonen. Analoog met luxscript decoder los voor rtl4. Deze met de hand richten op andere satellieten. Maximaal honderd kanalen te ontvangen. Later digitale ontvanger gewonnen via het blad satellite. Inmiddels meerdere ontvangers verder en 3 schotels op het dak (1.10 draaibaar, 80 draaibaar en 60 vast).

Het blijft een leuke hobby, maar vaak te weinig tijd om er mee bezig te zijn.

db 7020s Gemini 4.3/ echostar 890DB-2ci/ premiumX 7100 PGU

Geplaatst:

1979 was mijn eerste schotel.

120 cm vast met een knoert van een lnb en polarizer.

De ontvanger had nog een draaiknop voor om zenders te zoeken.

Ontvanger was mono, en zeer weing mogelijkheden.

Maar beeld hadden we.

Tjee als je aan die tijd terug denkt, en wat we nu allemaal al hebben gehad, en wat nog komen gaat.

Wat een techniek verschuiving in al die jaren.

Maar het blijft leuk om mee te spelen.

Geplaatst:

M'n eerste schoteltje heb gehangen toen rtl4 begon met uitzenden.

Ik heb toen zo'n luxscript decoder aangeschaft.

Het schoteltje was een draadschotel en dan ding roestte van de muur af. Haha. Das toch alweer een tijdje geleden.

Wie weet nog welk jaar rtl4 daarmee begon?

Geplaatst:
Origineel bericht van: Django
In die tijd - begin zeventiger jaren - waren er volgens mij geen schotels, ik heb ze in iedergeval niet gezien.

Inderdaad is het toen gelukt met nieuwjaar 1973 een Duitse zender te pakken - dus niet via een sateliet - die de toenmalige gehouden Spenglercup uitzond - een internationaal ijshockey evenement, wat in de zeventiger jaren ieder jaar met oud en nieuw werd gehouden in Zwitserland.

De spengler cup bestaat nog steeds en is ieder jaar tussen kerst en nieuwjaar in davos.En altijd live te volgen op SF1 of SF2 op hotbird
Geplaatst:
Origineel bericht van: Fiene56
Ik sinds 1989 met een 60 cm en een amstrad receiver 16 kanaals analoog.Zelfs alle kanalen waren nog niet eens bezet.

Ja heb daar nog nachtmerries van, in de handleiding stond:

"Zet de tuner op kanaal 8 en richt de schotel door deze met kleine stapjes te bewegen tot er beeld op uw tv verschijnt"

Dit was toen ook mijn eerste schotelsetje en ik was een n00b.

Ben 2 dagen aan het richten geweest zonder resultaat, S'maandags boos terug naar de winkel met de reciever die daar laten aansluiten en testen, en die werkte.

Alleen.........
Op kanaal 8 zat geen zender en daar zag je alleen sneeuw.

Uitrichten thuis met de tuner op kanaal 7 gaf daarna binnen 10 minuten beeld.

Lees ik ook een keer de handleiding frown

@satdorus
Citaat:
RTL 4 (Radio Televisie Luxemburg 4) is een commerciële Nederlandstalige Luxemburgse televisiezender die sinds 1989 uitzendt op de Nederlandse televisie.
RTL 4 startte onder de naam RTL-Véronique op 2 oktober 1989 als jongerenzender

Bron: RTL4 Wiki
Geplaatst:

Mijn eerste schotel had ik geloof ik in 2002. Tweedehands setje voor Astra 1 en een Philips-decoder met kaartje. Toen kon je nog gratis kijken naar de Nederlandse zenders, en was het Basispakket een pakket met Discovery, NGC en Animal Planet.

Daarna heb ik een LNB voor mijn eerste schotel aangeschaft voor de ontvangst van Astra 1 én Hotbird. Ook heb ik toen een nieuwe ontvanger gekocht (want de Philips kon alleen Astra 1 ontvangen), de Aston Wamba 311.

Inmiddels heb ik een andere schotel voor vier posities, naast Astra 1 en Hotbird ook Astra 2 en Astra 3. Ook heb ik nu een HDTV-ontvanger, de MaxDigital HD-PVR 225. smile

Geplaatst:
Origineel bericht van: Fiene56
Ik sinds 1989 met een 60 cm en een amstrad receiver 16 kanaals analoog.Zelfs alle kanalen waren nog niet eens bezet.De kosten waren toen ca 1200,00 FL.
De eerste Astra satelliet, de Astra 1A, werd gelanceerd op 11 december 1988. Met het doorgeven van Sky Channel, MusicBox en later Super Channel werd Astra een groot succes.

Zie mijn handtekening!
Eerlijk gezegd, vond ik de mogelijkheid om via de Thor (D2mac) filmnet te kunnen ontvangen erg interessant.
Ook de Skyzenders waren nog te bekijken. Om de meshschotel (80cm) draaiend te maken, had ik een antennerotor
geplaatst op een stellage van betonijzer. Spannend was het wel allemaal.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Geplaatst:

Mijn eerste schotel (hangt er nog) is een 120cm echostar, toen met een LNB met polarotor en een ruisgetal van 1.6dB. De ontvanger was een Maspro met 50 voorselecties. Het jaartal was 1987 en decoders waren nog niet nodig. Sky zond haar filmkanalen nog ongecodeerd uit via Astra 1.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen