Pletskop Geplaatst: 4 februari 2008 Geplaatst: 4 februari 2008 Hallo, Ik heb de volgende opstelling: - Archsat 78cm offset schotel - 3 quad-LNB's uitgelijnd op Hotbird, Astra1 en Astra2 - 3 Disecq switches die telkens het signaal van iedere LNB consolideren De volledige opstelling bevindt zich achter in de tuin an vanuit elke Disecq switch loopt er nu telkens een 60 meter coax kabel naar het huis toe. Twee van deze kabels zijn rechtstreeks aangesloten op een Inverto IDL7000m CI. Signaalsterkte en kwaliteit liggen binnen de te verwachten parameters en alle - gewenste - zenders zijn goed te ontvangen [vnl. TVV/CD-zenders en BBC/ITV]. Tot zover geen probleem. Onlangs ben ik begonnen met het verlengen van de 3de kabel via een signaalversterker [type Johanson] en nog eens 40 meter kabel. Die kabel ging dan rechtstreeks in een Lemon 042CI decoder. De signaalversterker bevindt zich heel dicht naast de twee andere kabels die op de Inverto zijn aangesloten. Deze derde kabel heeft veel last van signaalverlies. Het lijkt erop dat alle zenders met een H-polarisatie niet of nauwelijks te ontvangen zijn [e.g; NGC op 12515H]. ECHTER... wanneer ik mijn Inverto aanzet [die wordt gevoed door de twee kabels die zich dicht bij de signaalversterker van de 3de kabel bevinden] dan kan ik plots alle zenders probleemloos ontvangen [signaalsterkte ligt zelfs boven verwachtingen]. Ter info, enkel het signaal van de actieve sateliet wordt versterkt [maw. als de Inverto afgestemd staat op Astra2 dan is de NGC nog altijd niet te nemen]. Het spreekt voor zich dat dit geen ideale situatie is en ik hier graag verbetering zou aanbrengen... het aanlaten van de Inverto is geen oplossing. Kan iemand wat meer inzicht geven in wat hier gebeurt? Wordt die versterking veroorzaakt door cross-talk? Kan het vervangen van die twee stukken kabel door één lang 100 meter stuk verbetering brengen? Alle feedback wordt geapprecieerd. Peter Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
WPW Geplaatst: 4 februari 2008 Geplaatst: 4 februari 2008 Loop de 3 kabels eens goed af, volgens mij heb je per ongeluk 1 van de 2 inverto kabels verlengt of iets doorgelust. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Pletskop Geplaatst: 4 februari 2008 Auteur Geplaatst: 4 februari 2008 Hi, Nee, ik ben er zeker van dat de kabels correct zijn aangesloten. Misschien is mij situatie niet 100% duidelijk. Kabel 1&2 - aangesloten op Inverto - geen problemen Kabel 3 - verlengd met signaalversterker en aangesloten op Lemon - signaal problemen. Het volgende doet zich voor: Met de Inverto uitgeshakeld, kan ik enkel op zenders afstemmen met V-polarisatie. Voor die zenders krijg ik dan ook goede signaalsterkte en kwaliteit. Zenders met H-polarisatie zijn niet af te stemmen. Schakel ik de Inverto in, dan kan ik opeens alle zenders ontvangen [V&H] die zich bevinden op de LNB waarop de Inverto is afgestemd. E.g. als de Inverto staat op VTM/Astra1, dan kan ik opeens wel afstemmen op NGC/Astra1 waar dit voorheen niet lukte. Schakel ik mijn Inverto opnieuw uit, dan verdwijnt onmiddellijk het signaal van de H-gepolariseerde zenders op de Lemon. Alle 3 kabels lopen langs dezelfde route naar het huis maar zitten elk in hun eigen afschermbuis. Waar de 2 "inverto" kabels het huis ingaan, bevindt zich een aftakdoosje waar ook de 3de kabel in toekomt en waar ook de signaalversterker zich bevindt. Alles zit dus vrij compact ingesloten. Het lijkt erop dat de signaalversterker, het signaal van de "inverto"-kabels oppikt en die versterkt doorgeeft naar het uiteinde van de 3de kabel. Ik vind dit vreemd aangezien ik een goede kwaliteit [Archsat] kabel heb gebruikt die eveneens shielded is. Hopelijk maakt bovenstaand relaas het er duidelijker op :-). Peter Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
WPW Geplaatst: 4 februari 2008 Geplaatst: 4 februari 2008 En tog blijf ik erbij, ergens zit er iets niet goed aangesloten, of je hebt quattro (ipv quad) lnb's/unicable spul, of je hebt de kabel doorgeknipt van de inverto, en tussen de kabel naar de inverto en de lemon de versterker zitten, of zo iets Je beinvloed de lemon met de inverto of indirect een lnb/switch via de inverto, gooi alles eens los en zet 1 kabel aan een switch en die via de versterker aan de lemon, de rest allemaal los dus. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
matjas Geplaatst: 4 februari 2008 Geplaatst: 4 februari 2008 Ik zou beginnen om die signaalversterker er tussen uit te halen. Dat heeft geen enkele zin. (Goh ik neem spontaan de taak over van iemand die hier niet meer kan inspringen). Tja en toch al de verbindingen goed doornemen. Dit soort problemen zijn vaak hardnekkig omdat jezelf "denkt" dat je alles goed gedaan. Ik ben zelf ook door schade en schande wijs geworden.
W3ird_N3rd Geplaatst: 4 februari 2008 Geplaatst: 4 februari 2008 Hoe doet je Lemon het als je de versterker vervangt door een koppelstuk? Het lijkt iets te maken hebben met voeding (je Lemon kan misschien niet genoeg leveren voor de LNB+versterker) of je LNB doet rare dingen. Welk merk LNB's heb je eigenlijk? Misschien kan je eens een ander merk proberen, een reserve LNB op voorraad hebben kan toch nooit kwaad en zo vreselijk duur zijn die dingen niet meer. Citaat: Ik zou beginnen om die signaalversterker er tussen uit te halen. Dat heeft geen enkele zin. (Goh ik neem spontaan de taak over van iemand die hier niet meer kan inspringen). En hoezo zou dat met 100 meter kabel geen zin kunnen hebben? Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches
matjas Geplaatst: 4 februari 2008 Geplaatst: 4 februari 2008 Origineel bericht van: W3ird_N3rd En hoezo zou dat met 100 meter kabel geen zin kunnen hebben? Het is "maar" 60 meter geeft hij zelf aan en dat mag geen enkel probleem zijn. Verder ..... laat maar.
W3ird_N3rd Geplaatst: 5 februari 2008 Geplaatst: 5 februari 2008 Origineel bericht van: matjas Origineel bericht van: W3ird_N3rd En hoezo zou dat met 100 meter kabel geen zin kunnen hebben? Het is "maar" 60 meter geeft hij zelf aan en dat mag geen enkel probleem zijn. Verder ..... laat maar. 60+40 is volgens mij toch 100 dus ik snap niet hoe 60+40 dan tòch 60 is. Ben te dom zeker om eenvoudige sommen als 60+40=60 te begrijpen. Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches
matjas Geplaatst: 5 februari 2008 Geplaatst: 5 februari 2008 @W3ird_N3rd Nee hoor, je hebt gelijk het is voor die derde kabel 100m. Ik had niet goed gelezen. Blijft de vraag of die versterker zin heeft. Zeker ergens in het midden. Hij kan het gewoon uitproberen toch? Met of zonder versterker.
Pletskop Geplaatst: 5 februari 2008 Auteur Geplaatst: 5 februari 2008 Origineel bericht van: W3ird_N3rd Hoe doet je Lemon het als je de versterker vervangt door een koppelstuk? Kan ik niet onmiddellijk op antwoorden. Ik probeer het eens met een koppelstuk en laat dan iets weten. Ik ga ook voor alle zekerheid met Lemon eens aansluiten op de derde kabel maar zonder die verlenging. Dan is die kabel nog maar 60 meter en eigenlijk identiek aan de 2 andere [qua lengte en afgelegde weg]. De signaalsterkte zou hier dan goed moeten zijn. Indien niet dan heb ik wel degelijk een probleem met die derde kabel en moet ik eerst dat oplossen. Maar aangezien die 3de kabel en koppeling buiten in een aftakdoosje zitten, moet ik wachten tot het stopt met regenen :-(. Wordt vervolgd. Origineel bericht van: W3ird_N3rd Het lijkt iets te maken hebben met voeding (je Lemon kan misschien niet genoeg leveren voor de LNB+versterker) of je LNB doet rare dingen. Welk merk LNB's heb je eigenlijk? Misschien kan je eens een ander merk proberen, een reserve LNB op voorraad hebben kan toch nooit kwaad en zo vreselijk duur zijn die dingen niet meer. Merk van LNB's is Platinum LNBF Quad 0,2dB - Edition II. Ook als ik mijn Inverto op die 3de kabel steek heb ik het probleem. Op mijn 3de kabel [60+40] doet zich dus het volgende voor [e.g.]: * 12344 H - onvoldoende signaal * 12515 H - onvoldoende signaal * 12670 V - voldoende signaal & bijgevolg beeld Als ik nu mijn Inverto aanzet [die wordt gevoed door de twee andere kabels] krijg ik wel voldoende signaal op 12344 en 12515. Het lijkt er dus op dat door de Inverto in te schakelen het signaal op de derde kabel wordt versterkt. Let wel: ik heb in alle omstandigheden gedeeltelijk signaal op de derde kabel. Mocht het hier om een defecte tuner gaan die e.g. niet meer kon afstellen op H-polarisatie, dan zou dit toch nooit mogen lukken? Voor WPW... Ik heb mijn kabels nog eens afgelopen en mij ervan vergewist dat er geen doorlussingen mogelijk zijn tussen de Inverto en de Lemon. De 3 kabels vertrekken allemaal vanuit hetzelfde punt. Ze komen dan uit in een aftakdoos die aan de buitenkant van het huis hangt. In die aftakdoos vertrekken dan twee kabels naar binnen (door de muur) en zo in de Inverto. De derde kabel blijft in de aftakdoos en wordt daar gekoppeld via de signaalversterker]. Die derde kabel komt dus nooit in de buurt van de Inverto decoder zelf maar passeert wel via dezelfde kabels die hem voeden. Hopelijk verduidelijkt dit de situatie. Als het niet te donker is deze avond als ik thuiskom, neem ik nog wat foto's om de situatie duidelijker te maken. Peter Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)
_Satman_ Geplaatst: 5 februari 2008 Geplaatst: 5 februari 2008 Zijn je LNBs goed aangesloten op je diseqc switchen? Misschien heb je daar iets verkeerd verbonden? If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else... Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger
Gast Jani 1 Geplaatst: 6 februari 2008 Geplaatst: 6 februari 2008 Via de mantels van de coax zijn de ontvangers wel degelijk met elkaar verbonden. Is het probleem bij alle LNB’s?? Moet de inverto dezelfde LNB aanspreken?? Welk merk switch gebruik je?? Heeft kabel 3 ooit goed gewerkt?? Eerst aan kabel 3 met versterker een ander ontvanger aansluiten. Zelfde probleem dan ligt het niet aan de ontvanger (verder met . Geen probleem meer dan ligt het aan de ontvanger (verder met A). A: Meet de voltages aan de LNB en ontvanger H/V 13/18v. Meet ook de miliamps bij de ontvanger . Een lnb gebruikt zo’n 200 mA , een switch tussen de 20 /36 mA, een versterker 33/65 mA. Totaal echt niet meer dan 300/ 350 mA (hangt ook een beetje af van 13 v of 18 v). Meet je 400/500 mA dan heb je een stroom-probleem in het systeem ( verder met Kijk ook in het boekje hoeveel de ontvanger kan leveren. Moderne ontvanger leveren maar maximaal 400 mA. Kan zijn dat de ontvanger het net niet trekt. Haal dan de inline- versterker er tussen uit en kijk opnieuw. Herhaal de amp meting met de inverto aan. Als een quad (of twin) door meerdere ontvangers onder spanning wordt gezet dan is het individuele verbruik per ontvanger minder. B: Nu we weten dat het de ontvanger niet is halen je eerst die inline versterker er tussen uit. Geen verschil dan zullen toch alle aansluitingen moeten checken. Zitten de f-connectors goed. Maken die goed elektrisch contact, vocht (kost ook spanning) , verwissel van switch etc. Sterkte gewenst.
arie kanarie Geplaatst: 6 februari 2008 Geplaatst: 6 februari 2008 Citaat: Zitten de f-connectors goed. Maken die goed elektrisch contact, Als de alu afschermfolie er nog opzit, verwijder deze dan eens, ik heb al bij verschillende schroef connectoren gezien/ervaren dat de folie een zwarte blubber hebben achterlaten en dan een weerstand veroorzaken. die weerstand is er overigens niet meteen maar ontstaat na verloop van tijd (vocht/condens!?) grtz arie _________________________________________________________________________ Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen