Ga naar inhoud


Hulp nodig berekening elevatiewaardes schotel + StabHH120


Ripperman

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn schotel (120cm) die ik op een Stab motor HH120 heb bevestigd opnieuw uitrichten.

 

Op internet vind ik twee handige sites waarop uitgelegd staat hoe je het best te werk kunt gaan, te weten:

 

Stab Usuals

Uitleg uitrichten StabHH-120

 

Het vreemde is dat er op deze sites verschillende rekenmethodes worden gebezigd om de elevatiewaarde van de schotel op de Stab-rotor te berekenen.

 

Op de site van Stab zelf wordt de formule gebruikt:

 

Elevatie van de schotel met Motor Sat HH100/HH120 = P - (60 - Breedtegraad). In de handleiding van de Stab-rotor lees ik dat P een standaard waarde van 37,6 moet hebben.

 

op de andere site is de berkening: 30 - declinatie. De declinatie is afhankleijk van de breedtegraad waar je je op bevindt en kan berekend worden met de rekenhulp op die site.

 

Beide rekenmethodes leveren echter verschillende elevatiehoeken op voor mijn schotelantenne. Hoewel ik beide waardes geprobeerd heb lukt het me maar niet op een signaal op te vangen. Ik heb hulp nodig bij het bepalen van de hoek (elevatiewaarde) waarop ik mijn schotel die aan de stab-rotor vastzit moet vastzetten.

 

Mijn breedtegraad is: 51,7 N

Mijn lengtegraad is: 5,97 E

 

De Stabmotor zelf is keurig netjes op de breedtegraad van 51,7 vastgezet. Maar wat moet nu de juiste elevatiewaarde van mijn schotel zijn (of kunnen mensen met een vergelijkbare opstelling in Nederland zeggen op welke elevatiewaardes jullie e.e.a. hebben staan)? confused

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Ripperman

De Stabmotor zelf is keurig netjes op de breedtegraad van 51,7 vastgezet. Maar wat moet nu de juiste elevatiewaarde van mijn schotel zijn (of kunnen mensen met een vergelijkbare opstelling in Nederland zeggen op welke elevatiewaardes jullie e.e.a. hebben staan)?


Je geeft zelf het antwoord al. Alle theoretische waardes ten spijt. De rotor staat op 51.7, dus die laten staan.
Sluit nu je box aan op de installatie, zet je longtitude en latitude goed in je box en kies voor bv een zender op Astra 1.
De box draait de rotor naar gewenste positie.
Hierna schakel je de box uit en ga je met de rotor aan de paal én moet de hoek van de schotel stellen voor optimale ontvangst. Indien dit goed staat moet alles goed zijn. (op misschien wat finetuning ná)

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle reactie Henksat smile

 

De schotelinstallatie is echter aangesloten op een Humax IRCI-5400. Bij mijn weten is er geen mogelijkheid om de latitude en longitude ergens in een bepaald menu in te voeren en de box de rotor aan te laten sturen (en ik heb zo-even nog de handleiding gelezen).

 

Zolang ik dus niet precies weet welke elevatiehoek ik mijn schotel moet zetten gaat het vinden van de juiste positie van satelieten dus een beetje moeilijk crazy

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Humax 5400 is geen apparaat, die usals ondersteund.

Dus, het beste in dit geval is domweg uitrichten op de sirius, wanneer de motor op nul staat.

 

Deze methode werkt gegarandeerd. Uitrichten via usals ( met een usals ontvanger ) zal maar net iets betere waarden vertonen.

Maar meestal in de praktijk is uitrichten op de sirius ( hier in Nederland ) goed genoeg.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, zonder USALS is mijn verhaal lastig. In dat geval de adviezen van paardengek hanteren, komt het allemaal best in orde.

 

En als je dan helemaal precies wilt doen moet je de rotor op 0.7 zetten. (5.7 - 5.0)

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Humax 5400 is geen apparaat, die usals ondersteund.
Dus, het beste in dit geval is domweg uitrichten op de sirius, wanneer de motor op nul staat.


En hoe weet ik dan op welke positie ik de motor aan de paal moet bevestigen. Als de motor op 0 staat, moet de schotelinstallatie dan perfect op het zuiden gericht zijn?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ripperman

En hoe weet ik dan op welke positie ik de motor aan de paal moet bevestigen. Als de motor op 0 staat, moet de schotelinstallatie dan perfect op het zuiden gericht zijn?


Praktisch op het zuiden uitrichten, dan vindt je Sirius vanzelf.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat: Dus, het beste in dit geval is domweg uitrichten op de sirius, wanneer de motor op nul staat.

 

Als je in west-Nederland woont is de Sirius het meest geschikt, in het oosten is de Eutelsat W3A het beste. Bij deze sats kijk je dan vrijwel naar het zuiden. Controleren op de uiteinden van je draaibereik of de elevatie daar ook nog optimaal is. Zo niet moet je de hele zaak iets verdraaien aan de mast.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...