Ga naar inhoud

Oorzaak wegvallen Astra signaal?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allemaal.

Ben nieuw op dit forum, en heb een vraag aan jullie sat-experts.

Ik kijk sinds juli 2007 vrijwel probleemloos naar satelliet TV.

Mijn apparatuur is een startpakket van CanalDigital, een Thomson ontvanger, Triax schotel en een Twin LNB (die zat er standaard bij).

Omdat de regionale zenders al langere tijd niet meer te ontvangen waren heb ik afgelopen weekend eens geprobeerd daar wat aan te doen. Echter sindsdien een hoop problemen.

Eerst de firmware van de Thomson ontvanger via het interne menu geupdate naar versie 56.

Na het opnieuw opstarten van de ontvanger wilde ik middels snel zoeken de kanalen opnieuw vastzetten. Echter kwam de melding 'Geen signaal' in beeld. Voor alle duidelijkheid, 10 minuten vooraf gewoon naar alle zenders kunnen kijken!

Via de uitgebreide zoekmethode vond de reciever in eerste instantie alleen niet canaldigital zenders. Na een 2e run, vond hij alleen Ned 1+2+3, SBS, Veronica en Net5. Geen RTL's meer.

Als ik de signaalsterkte controleer, heb ik het ene moment 4,5 blok groen en even later, bijvoorbeeld na zappen naar ander kanaal, ineens GEEN signaal meer!

Ik weet echt niet wat het kan zijn....

Zou mijn LNB naar de knoppe kunnen zijn???

Help....

Geplaatst:

Hallo Diezell, welkom op dit board.

Wat heb je gedaan om de regionalen weer binnen te krijgen. Heb je een duo LNB geplaatst of heb je er een LNB bijgezet met een switch?

Je geeft aan dat je op een gegeven moment naar alle zenders kon kijken, en 10 minuten later "Geen signaal" meer had. Is er in die 10 minuten iets aan je schotel systeem veranderd?

Dat wisselende signaal duidt op een slechte verbinding in je systeem of een loshangende schotel. Check alle F connectoren eens goed.

Kan het zijn dat er in de ontvanger na de software update iets aan de LNB instellingen veranderd is?

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

je hebt dus een upgrade van je firmware gedaan omdat je ook de regionalen wilden gaan kijken?

maar je gebruikt dus een twin lnb en geen duo lnb? voor alle duidelijkheid: om de regionalen ook te ontvangen, moet je dus zowel astra 1 als 3 en dat doe je met een duo lnb (met ingebouwde disecq).

of vergis ik me nu?

graag iets meer duidelijkheid!

Geplaatst:

Probeer de optie canaldigitaal volgorde bij het zoeken naar zenders.

De oorzaak kan namelijk zijn dat de ontvanger niet verder gaat dan 999 zenders en die zijn gauw gevonden op Astra 19.2.

En dan moeten de nederlandse zenders nog komen.

Dat je in het begin geen problemen had kan namelijk liggen aan het feit dat de zenders toen ook op deze manier gezocht zijn.

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Geplaatst:

Heb een Duo LNB Twin. Deze zat bij de set toen ik deze kocht.

Ook gelijk daarmee gemonteerd.

Het zoeken van de zenders doe ik altijd in de canaldigital volgorde. Althans dat probeer ik.

Na de update wilde ik middels snel zoeken opnieuw de zenders vinden, maar kreeg de melding 'geen signaal'.

Er is niemand aan de schotel geweest, of aan de kabels.

Enkele minuten voor de update nog gewoon kunnen kijken.

Maar vandaag weer achter iets nieuws gekomen.

Ik heb een 2e reciever met een 2e kaart op de slaapkamer. Deze is ingelust tussen de schotel en de reciever in de woonkamer.

Zo is het al die tijd ook goed gegaan by the way!

Nu merk ik dat deze continu vraagt om een controle van de kaart!

Na enkele minuten verdwijnt deze groene balk en kan ik gewoon kijken. Ook daarna op de reciever in de woonkamer is er dan weer signaal.(Ik moet wel de ontvanger op de slaapkamer aanlaten staan)

De signaalsterkte is dan ook 4/5 van de balk. Prima dus.

Maar zodra ik de ontvanger op de slaapkamer uitzet, en ik wil beneden zappen wordt het beeld weer zwart.

Ik krijg de indruk dat er toch iets is met de kaarten!

Maar CanalDigital beweert dat er niks aan de hand is.

Einde raad heb ik maar een expert gebeld en die komt morgenmiddag kijken.

Ik hou jullie op de hoogte van zijn bevindingen!!

Geplaatst:

Citaat:
Ik heb een 2e reciever met een 2e kaart op de slaapkamer. Deze is ingelust tussen de schotel en de reciever in de woonkamer.

Daar zit dus je probleem!!!!

De ontvanger op de slaapkamer bepaald namelijk of je de horizontale of vertikale zenders ontvangt.

Tevens bepaald deze ontvanger of je de hoge of lage band ontvangt.

Dus het doorlussen is het probleem.

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Geplaatst:

Je geeft aan "ingelust" Hoe ???.

Als je die koppeling tussen de schotel en de ontvanger gemaakt hebt met een splitter dan is het probleem duidelijk en precies zoals Leo aangeeft.

Je hebt echter een Duo twin als ik het goed begrijp.

Dan moet de tweede ontvanger dus rechtreeks op de tweede uitgang van de LNB aangesloten worden.

De LNB kan alleen horizontaal OF verticaal ontvangen en alleen in de bovenband OF in de onderband. De ontvanger schakelt de LNB op horizontaal door de voedingspanning van 13V naar 19V te brengen en de omschakeling naar de bovenband door een 22KHz signaal op de coax te zetten. Als twee ontvangers deze signalen gaan geven ontstaan er problemen. Bij gebruik van een splitter heeft horizontaal voorrang boven verticaal en de bovenband voorrang boven de onderband. Als de ene ontvanger dus op een bovenband transponder staat ziet de andere ontvanger alleen bovenband transponders. Als ene ontvanger op een horizontaal gepolariseerde transponder staat ziet de andere ontvanger alleen horizontaal gepolariseerde transponders. Als beide ontvangers op een bovenband transponder afgestemd staan is de kans groot dat de LNB in een vast ritme steeds een poosje naar de onderband terug valt omdat de 22KHz signalen van de ontvangers in tegenfase kunnen komen en de LNB dan geen 22KHz meer ziet en dus naar de onderband terugschakeld.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Heren!! Jullie hebben helemaal gelijk gehad!

De monteur die gister kwam kijken kwam tot dezelfde conclusie.

Ik had dus een uitgang van de LNB aangesloten op de LNB ingang van mijn decoder op de slaapkamer. Via de LNB uitgang verder gegaan naar de woonkamer.

Het ging (wonderbaarlijk blijkbaar) al die tijd goed.

Ik kon op beide apparaten onafhankelijk naar verschillende zender gelijktijdig kijken.

Echter blijkt NA de firmware update van de Thomson decoder in de woonkamer, een nieuw 'protocol' te werken. Dit zou de switch willen uitvoeren van Astra 1 naar 3 als je aan het zappen bent.

Nu ging dat dus van de woonkamer naar de uitgang van de reciever op de slaapkamer! En dat was dus niet echt/echt niet de bedoeling!

Uiteindelijk 2 aparte kabels gelegd van de LNB naar de 2 recievers. Probleem opgelost!

Ook vind de reciever op de slaapkamer nu RTL4 en dergelijke! Perfecto!

Nu aleen nog een software update zoeken voor de reciever op slaapkamer. Deze is van 2004 en heeft nog oude software. Versie 38 geloof ik. Deze kan dus niet switchen van Astra 1 naar 3.

Eens op het forum zoeken waar ik dat kan vinden!

Geplaatst:

Mooi dat het opgelost is.

Die beperking die je hebt bij doorlussen heeft er echt wel altijd ingezeten, maar zolang je op beide ontvangers binnen dezelfde polarisatie en band blijft merk je daar niets van. En nu zitten haast alle Nederlandse kanalen op Astra 19.2 in de bovenband horizontaal. Ook veel Duitse kanalen zitten in deze band. Dus als je hoofdzakelijk naar de Ned kanalen kijkt kan het lang duren voordat je eens tegen die beperking aanloopt.

Maar, zoals het nu geschakeld is heb je geen beperking.

Wat betreft je ontvanger en Astra 3, ik denk dat je alleen een nieuwe transponder file nodig hebt. Als de ontvanger DiSEqC 1.x aankan zal het omschakelen geen probleem zijn.

Succes verder Albert_H.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen