Ga naar inhoud


[500S] Instellen voor rotor


Alfi

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ga vanavond naar een kennis die mijn 500S wil overnemen. Hij heeft momenteel een onbekende ontvanger in combinatie met een rotor. Aangezien ik totaal geen ervaring heb met draaibare opstellingen wilde ik aan de experts hier vragen hoe ik de dreambox moet instellen en of ik de schotel ook opnieuw moet uitrichten? Of is het gewoon plug'n play als ik er gewoon een settinglijst instop en de box configureer op disecq 1.2?

 

Gaarne Uw advies!

 

Alfi

DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het uitrichten van een rotor. Diseqc 1.2

 

 

 

Benodigdheden:

- een voorgeprogrammeerd FTA kanaal van de Sirius satelliet, bijvoorbeeld d.m.v. een draaibare settingslijst van Joske @ Hackweb met HappyLLama's DreamboxEditor.

- minimaal een kompas en een satbeeper anders is er geen beginnen aan!

- A4-tje.

- touwtje met een gewichtje eraan.

- op dit A4-tje teken je een driehoek met een hoek van je elevatie, voor Nederland is dit zo'n 38 graden.

- teken deze driehoek zo groot mogelijk op je A4-tje, b.v. 21x26cm voor 38 graden en knip deze eventueel uit.

 

 

 

1)

* De bevestigingspaal MOET exact loodrecht staan.

* Bevestig de rotor aan de paal.

* Hou nu je A4-tje met touwtje met de korte zijde tegen de onderzijde van de rotor. (zie plaatje)

* Zorg ervoor dat de lange zijde van de driehoek nu langs het touwtje loopt. (zie plaatje)

* Zet de rotor vast, je hebt nu de elevatiehoek van de rotor goed afgesteld.

* Plaats de schotel op de rotor (loodrecht op streep!).

* Stel de declinatiehoek van de schotel af op 33 graden. (zie ook handleiding rotor)

* Zorg dat de rotor precies op 0 graden staat.

* Reset eventueel de rotor, het staat in je handleiding hoe je dat moet doen. (zo worden eventuele foute instellingen gewist zodat je geen problemen krijgt met wel/niet goed draaien)

* Kies het reeds geprogrammeerde FTA kanaal van de Sirius satelliet.

* Ga naar Signaal Detectie in het menu.

* Richt de schotel en rotor in zijn geheel uit op de Sirius, deze staat op 5gr. oost maar dit is het magnetische zuiden van de aarde dus makkelijk op te zoeken met je kompas!

* Als je een satbeeper gebruikt zorg er dan voor dat de rotor er NIET tussen zit, deze kan de USALS van de rotor ontregelen!

* Verdraai de schotel respectievelijk horizontaal en verticaal met kleine beetjes tot je satbeeper het maximale signaal aangeeft, je kunt dit controleren in je menu.

* Zap eventueel tussen de twee FTA kanalen op de Sirius: Sirius en DTS Channel.

* Als je het maximale signaal hebt zet je de schotel stevig vast.

* Schakel de Dreambox uit en verwissel de satbeeper voor de rotor.

 

 

 

2)

* Start de Dreambox weer op.

* Ga naar het Instellingen menu van je Dreambox.

* Kies bij Satelliet Congiguratie voor "Complex".

* Kies voor Rotor Instellingen.

* Vink "gebruik rotor input power" aan en vul daarachter het getal 70 in. (staat nu op 40)

* Vink daarna "gebruik gotoXX functie" aan.

* Vul je lengtegraad (longitude) en breedtegraad (latitude) in, die vind je hier:

http://www.heavens-above.com/selectt...ecified&TZ=CET

en druk op de groene knop.

* Hierna herstart je de Dreambox en dan kan je eventueel gaan scannen op satellieten indien je niet een kant en klare settingslijst gebruikt.

 

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je antwoord, maar moet ik de schotel echt opnieuw uitrichten? Die staat nu al ingesteld op een andere ontvanger.

 

Volstaat het dan wellicht om de lengtegraad (longitude) en breedtegraad (latitude) in te voeren in de dreambox i.c.m. een bestaande settinglijst? (Ik wil in elk geval de mogelijkheid behouden de andere ontvanger zonder poespas weer aan te sluiten in het geval een eventuele verkoop niet doorgaat).

 

Alfi

DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet er van uitgaan dat de rotor goed is uitgericht. Maar bedenk wel dat de dreambox een wat beter signaal nodig heeft dan een andere ontvanger. Dus misschien moet je iet wat beter uitrichten. een satfinder is dan echt onmisbaar.

 

Rotor via diseqc 1.2 ( Geen usals ):

 

Dan zul je de satelieten één voor éen moeten op zoeken. wel de satelietconfiguratie op draaibaar zetten.

 

Rotor via disecq 1.3 ( usals ):

 

De satelietconfiguratie op draaibaar zetten. Longitude / latitude invullen. Deze waarden zijn de topografische coördinaten van de plaats, waar de rotor zich bevindt.

Lengtegraad: Ca 5,600 Oost Breedtegraad: Ca 52,500 Noord

Met de lengtegraad kun je dan iet wat meespelen, dus zeg maar van 5 oost tot ca 7 oost invullen. Net zolang, wanneer de ontvangst goed is ( ca SNR van 85 tot 92 % ).

 

Wanneer dit goed is dan kan hij alle satelieten vinden.

 

 

Vergeet niet om in allebei situaties een draaibare settinglijst in de dreambox te zetten.

 

 

Belangrijke hoeken van een rotor:

 

Rotorhoek is ca 52 tot 53 graden

Schotelhoek is ca 22 tot 23 graden.

Paal waaraan de rotor is bevestigd moet beslist waterpas staan.

 

STAB rotor met de arm omhoog ; SG2100 met de arm naar beneden.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel Paardengek,

 

Met deze info gaat het wel lukken denk ik. Hopelijk kan ik Disecq 1.3 gebruiken, dat lijkt me het allermakkelijkst. Heb de exacte lengte en breedtegraad bepaald dmv dishpointer.

 

Ik ben er vrijwel zeker van dat de schotelopstelling al goed uitgericht staat, alles komt zo rond de 90% binnen volgens de eigenaar.

 

Nu nog even een draaibare settinglijst vinden, heeft iemand een linkje?

DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek

Rotor via diseqc 1.2 ( Geen usals ):

Dan zul je de satelieten één voor éen moeten op zoeken. wel de satelietconfiguratie op draaibaar zetten.

Rotor via disecq 1.3 ( usals ):

De satelietconfiguratie op draaibaar zetten. Longitude / latitude invullen. Deze waarden zijn de topografische coördinaten van de plaats, waar de rotor zich bevindt.
Lengtegraad: Ca 5,600 Oost Breedtegraad: Ca 52,500 Noord
Met de lengtegraad kun je dan iet wat meespelen, dus zeg maar van 5 oost tot ca 7 oost invullen. Net zolang, wanneer de ontvangst goed is ( ca SNR van 85 tot 92 % ).


Paardengek,

Ik heb even de 500S aangesloten maar ik heb (in Iolite) geen keuze tussen verschillende Disecq versies voor een rotor? Mis ik iets?

DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik heb even de 500S aangesloten maar ik heb (in Iolite) geen keuze tussen verschillende Disecq versies voor een rotor?

Ik heb welliswaar geen draaibaar systeem, maar ik meen dat je de gotoX instellingen moet hebben, daar dan ook de long/lat instellen.

Denk aan de juist N/E/S/W gegevens

grtz arie

_________________________________________________________________________

Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het via Usals kan, hangt in zijn geheel af van de rotor. Deze moet wel Usals ondersteunen.

 

Wanneer het niet via usals kan dan deze manier toepassen:

 

Via het menu van de dreambox kun je, waarin je de longitude latitude in kunt vullen ook op volgende drukken ( blauw, volgens mij ). In dit menu kun je de rotor handmatig laten draaien, totdat je signaal hebt en ook kun je deze positie vast leggen ( groen ).

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paardengek

 

Met alle respect voor je uitleg, maar handmatig alles instellen is voor een beginneling veel te moeilijk.

 

Doe het volgens de omschrijving van "Greatone" dan is het een fluitje van een cent.

 

Alleen de instelling 40 naar 70MA zit niet in de DB500 image van Iolite, maar dat was hier al geschreven.

 

Suc6

Grts Mobieltje

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mobieltje,

 

Als de rotor geen usals ondersteunt, dan heeft de topic starter geen andere keus dan de posities met de hand vast te leggen.

 

Maar wanneer de rotor wel usals ondersteund, dan kan hij het beste usals longitude latitude invullen.

 

Voor hetzelfde geld, staat daar een oudere actuator draaibaar. Deze installaties steunen in ieder geval geen usals. Wanneer het nou een STAB of een SG2100 betreft, dan kan USALS wel.

 

Link draaibare lijst: http://www.humaxdreamsettings.nl/dreambox/settings04112007/pet123dreamsettings_05_11_07.zip

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk heb je ook een wat zwaardere voeding nodig, om de rotor te laten draaien.

De normale voeding van de db500s kan te zwak zijn

Deze kan je gewoon in de betere electronicazaak verkrijgen

-- Alle wijzen komen uit het oosten --

-- En de rest is er gebleven --

 

 

VU+ duo + Dreambox 7025s + Dreambox 7000s + Dreambox 500s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draai hier al 3 jaar mijn Disec rotor met standaard voeding op mijn DM500, geen enkel probleem smile

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Maar wanneer de rotor wel usals ondersteund, dan kan hij het beste usals longitude latitude invullen.

Dank voor de link! Maar wat betreft het instellen van de lengte / breedtegraad, waar doe ik dat dan???

Als ik onder satellietconfiguratie kijk, kan ik kiezen voor Disecq met rotor, en in die settings kan ik een aantal satellieten ingeven, maar ik kan helemaal nergens de lengte / breedtegraad invullen? confused Ik snap het even niet.

Origineel bericht van: Terror
Waarschijnlijk heb je ook een wat zwaardere voeding nodig, om de rotor te laten draaien.

Er zit al een zwaardere voeding (5A) bij. Ik denk dat de vorige eigenaar ook een draaiende setup had :D

Alfi

DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...