Ga naar inhoud

Welke beamer kan goed funktioneren in een verlichte horeca-ruimte.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals velen weten heb ik een café en heb ik daar een beamer hangen.

Deze beamer is een Philips Proscreen 3000 .

KLIK

Mijn café zit op een hoek met drie gigantische ramen die veel licht doorlaten.

De beamer hangt er al enkele jaren en ik bemerk dat het beeld toch wel wat teruggelopen is en dat hij eigenlijk te weinig lichtsterkte heeft om het beeld er goed uit te laten komen.

Nou is het projectiescherm in de loop der jaren ook niet hagelwit meer en na 1 juli als het rookverbod ingaat zit een nieuw scherm in de planning.

Wat ik nou graag wil weten is of de techniek voor beamers dusdanig verbeterd is dat het voor mij de moeite waard is om een nieuwe beamer aan te schaffen. En zo ja welke?

Bestaat er een fullhd beamer die een grote lichtopbrengst kan leveren?

Hoeveel ANSI lumen heb ik nodig en tot hoe hoog loopt dat op.

Geplaatst:

Tja wat mag het kosten, dat ligt eraan wat ik ervoor krijg en hoeveel ik ermee opschiet. Ik wil eerst weten of mijn beamer nou zoveel slechter is dan de huidige generatie beamers.

Geplaatst:

Een hele mooie HD beamer is de Panasonic PT-AE2000e kost 2800 euro. Een andere topper is de Optoma HD81LV, 5000 euro.

Staar je niet blind op de Lumen waarde, een videobeamer is een totaal andere techniek dan die goedkope data beamerstjes met veel lumen.

Overigens is er voor goede tv/video waargave maar 1 goede techniek, DLP.

Geplaatst:

En mijn huidige beamer? Is die nog redelijk qua specs?

Geplaatst:

Valt niks over te zegge, huur eens een topmodel voor een week, dan weet je het.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Hallo Alan, zou je niet eens willen kijken naar bvb de nieuwe Plasma van Panasonic die er in ruim 2 meter modellen zijn?

Of gewoon een Sony brava van 52 inch?

Voor dat geld kan je er 2 stuks aanschaffen tegenover een beamer...

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Geplaatst:

Ik heb al een grote plasma hangen maar heb geen plaats voor een tweede. wat ik niet begrijp zijn die enorme prijsverschillen. Van 500 euro tot 25.000 euro. waar zitten de enorme kwaliteitsverschillen in.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Unetwork
Hallo Alan, zou je niet eens willen kijken naar bvb de nieuwe Plasma van Panasonic die er in ruim 2 meter modellen zijn?
Of gewoon een Sony brava van 52 inch?
Voor dat geld kan je er 2 stuks aanschaffen tegenover een beamer...

Mee eens, maar wat gaan die schermen doen met erg veel licht inval... Als het om centen gaat dan zou ik een HD ready lcd nemen van 50"+ (die zijn er voor dumpprijsjes) met automatische halfraam verduisters.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Geplaatst:

Alan,

Domme vraag misschien, maar wanneer heb je voor het laatst je lamp van de beamer vervangen?

Lampen (beetje afhankelijk van fabrikaat) krijgen een levensduur mee welke aangeeft na hoeveel branduren de licht sterkte met 30% is afgenomen. Als je voorbij die branduren gaat, dan kan de lichtsterkte heel snel heel veel achteruit gaan. In het ergste geval (afhankelijk van het type lamp) kan de lamp zelfs exploderen en de optiek in de beamer beschadigen.

Ik zou zelf eerst de lamp eens vervangen, en een nieuw scherm ophangen (wat je toch al van plan bent) voordat je een nieuwe beamer aanschaft. Ook het (laten) schoonmaken van de optiek in de beamer kan veel helpen, aangezien daar waarschijnlijk ook nicotine aanslag in/op zit.

Dit kan je in totaal (zonder het nieuwe scherm) een paar honderd € kosten, maar dat is in ieder geval een stuk goedkoper dan een nieuwe beamer.

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Er is geen enkele projector die goed presteert in een niet geheel donkere ruimte. Op het moment dat er licht valt op een wit scherm is je contrastverhouding helemaal zoek. Hier kan je dus met welke projector dan ook niets winnen. Ook niet met een projector waar een zee van licht uitkomt.

Waar je wel kan winnen is het aantal pixels, die is bij jouw projector minimaal. Maar is dat interessant voor SD materiaal ?

Ik denk dat je alleen van projector moet wisselen als je HD wilt gaan projecteren, en dan nog pas op het laatste moment een projector moet aanschaffen. De prijzen van die dingen vertonen de laatste tijd nogal een drastisch dalende lijn.

In principe zijn er dan 2 systemen, LCD en DLP. Beide met hun voor en naadelen. Op dit moment is de "beste" HD projector beneden de 10.000 Euro de JVC HD100, een LCD, maar morgen is het weer anders. (overigens is die HD100 den ik totaal ongeschikt voor je kroeg)

Gewoon eens gaan kijken bij een bedrijf die er diverse hebben hangen, en waar je kan vergelijken.

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

heren bedankt voor jullie antwoorden.

Volgens mijn beamer heeft de lamp nog veel branduren over.

Ik denk dat ik begin met een nieuw scherm en misschien ook een flinke reiniging van de machine.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen