Ga naar inhoud

win 98 of xp op usb stick kopieren ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo,

zou het mogelijk zijn win 98 of xp op een usb stick te kopieren ?

de bedoeling is van de usb stick dan te gebruiken om win 98 of xp op mijn laptop te instaleren.omdat mijn cdrom speler van mijn laptop stuk is.

vriendelijk bedankt.

Geplaatst:

Hi Colora,

Ja, dat kan maar dan dien je wel een flinke usb stick te hebben. Mijn installatie cd is b.v. al ruim 600 MB.

Bovendien, hoe kopieer je Windows naar die stick als je cd player

stuk is ? Als je een alternatieve versie van windows download, kun je hem direct van je harde schijf installen. Succes !

Geplaatst:

mijn bedoeling was van op mijn gewoone pc dus de win 98 of xp op een stick te zetten , en daarna deze met de stick op de laptop te installeren.

wat denk je daarvan ? mogelijk ?

dank u

Geplaatst:
Origineel bericht van: colora
mijn bedoeling was van op mijn gewoone pc dus de win 98 of xp op een stick te zetten , en daarna deze met de stick op de laptop te installeren.
wat denk je daarvan ? mogelijk ?
dank u

Nee, dat kan je vergeten.
Geplaatst:

Staat er nu al een Windows versie op?

Ik weet van Win98(se) dat je die ergens op harddisk kunt zetten en van daaruit installeren, dus waarom niet van USB af. Van XP weet ik dat niet.

Persoonlijk zou ik gewoon de CD-speler (laten) maken, scheelt een hoop ge-emmer (ook daarna, als je wat andere dingen wilt installeren)

Geplaatst:

Het kan wel lukken, maar dan moet je een bootable usb stick hebben. Bootable in DOS heeft geen zin dus is de enige mogelijkheid een windows bootable stick te maken met Bart.PE.

Maar dat is een ingewikkelde procedure die mij nog niet is gelukt.Succes !

Geplaatst:

Uit de posting begrijp ik dat hij een Windows versie op harddisk heeft staan en die naar usb stick wil kopieren.

Dat gaat nooit lukken.

Je hebt echt de setup bestanden nodig van de windows cdrom.

Geplaatst:

Zou verwachten dat het wel kan met W98, je zult alleen wel eerst MSDOS moeten booten (en wel de windows 98 versie) van floppy en een config.sys aanmaken waarin een USB devicedriver wordt geladen die werkt met de hardware van je laptop. Hierna kun je domweg de windows directory kopieren vanaf de USB stick, start windows met (ik dacht \windows\win.exe) en je kunt nu vanuit windows de rest (ook bestanden met lange namen) kopieren.

Globaal -niet zelf uitgeprobeerd- voorbeeld, wat je zelf moet aanpassen aan jouw situatie:

Boot msdos van bv. bootfloppy. Op flop moeten i.i.g onderstaande externe commandos staan uit \windows\command

> fdisk.exe c: //disk partitioneren, moet dacht ik FAT32 gebruiken

> fdisk.exe /mbr c: //schrijft master boot record naar harddisk

> format.exe /s c: //formatteerd disk en copys system files; zie sys.com

> [sys.com c: //copy's io.sys, msdos.sys (en ik dacht command.com) doet hetzelfde als de '/s' bij format]

> copy command.com c:\ //mcht dit nog niet gebeurd zijn.

Maak een config.sys, waarin de USB device driver (in dit voorbeeld: USBASPI.SYS) wordt geladen. Deze driver zul je moeten zoeken op de site van fabrikant vd laptop.

> copy con c:\config.sys

...en type de regel:

device=USBASPI.SYS /w /v [enter] [control-Z] [enter]

Herstart vanaf harddisk.

Je kunt nu gewoon msdos en de windows directory kopieren, (her)start windows, fix alle drivers (USB/network), herstart windows kopieer andere zaken (bv bestanden met lange namen), herstart windows, etc...

Als het BIOS nog alternatieve boot mogelijkheden ondersteund als PXE (bv. bij Sony laptops!) kun je met wat moeite een linux PXE server bouwen waarop je client (de laptop) een msdos image boot. Wel zelf netwerkondersteuning en USB ondersteuning installeren/configureren.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen