Koen B Geplaatst: 8 februari 2008 Geplaatst: 8 februari 2008 De situatie: een collectie van een duizendtal VHS-cassettes, met materiaal dat ik zo goed mogelijk wil kopiëren naar dvd (waarna ik uiteraard de banden netjes bijhoud, digitaal = onbetrouwbaar). Bij die banden heb ik een hele zooi videorecorders, geen van allen supergoeie modellen, maar de meesten nog in redelijke staat. Nu vraag ik me af of het niet verstandig zou zijn om voor het kopiëren een echt goede recorder te kopen. Probleem: ik ben een beetje huiverachtig van dure tweedehandsjes, en voorzover ik het kan nagaan, vind je eigenlijk geen nieuwe toestellen van topkwaliteit meer. De grote dozenschuivers die ik ben afgegaan, verkopen nog drie zeskopstoestellen (van LG, Philips en JVC), allen rond de €100. Aardig als je zo'n beetje beeld en geluid wil hebben, maar toestellen uit die categorie heb ik al genoeg. Het grootste probleem met de redelijk goedkope toestellen die ik nu heb, is dat ze niet zo geweldig presteren met banden uit andere toestellen. Goedkope stereotoestellen geven een afgrijselijk geluid bij banden die in mono zijn opgenomen (een goed monotoestel doet het dan beter!!) en een stereotrack geeft tikken, wordt helemaal niet gevonden of keert om de zoveel seconden terug naar het monogeluid. Nu ja, alle ideeën en opmerkingen zijn zo'n beetje welkom. Mochten er nog nieuwe (S)-VHS-toestellen verkocht worden, ben ik eventueel bereid aan een nieuw, goed apparaat pakweg €400 uit te geven... VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Tonskidutch Geplaatst: 9 februari 2008 Geplaatst: 9 februari 2008 deze ken ik en is heel mooi, vooral voor copieer acties en digitaliseren bij pana_dingsboems The Crying Cowboys Aaron Rux
Penthe Geplaatst: 9 februari 2008 Geplaatst: 9 februari 2008 Krijg je problemen als je gekochte videotapes naar DVD wilt zetten omdat daar een macrovision beveiliging op zit? Zoniet is dit ook een optie voor moi om mijn gekochte tapes(films) op DVD over te zetten. de prijs valt wel mee zag ik iets onder de 300 euro.
Koen B Geplaatst: 9 februari 2008 Auteur Geplaatst: 9 februari 2008 Heren, alvast bedankt. Ik heb de afgelopen dagen een paar dozenschuivers afgelopen en heb de aldaar aanwezige types nagetrokken op kieskeurig.nl. De uitkomst van dat mini-onderzoekje was dat nieuw alleen nog bagger te krijgen is. Volgens een draadje op een ander forum is de laatste generatie SVHS-toestellen van JVC (met bv. de HR-S9600) niet slecht. Deze toestellen halen op de bekende veilingsite nog behoorlijke prijzen... op een bepaald apparaat is al €150 geboden, een ander heeft een 'nu kopen-optie voor €275. En dan ga ik kijken naar een heerlijk groot toestel als de Panasonic AG 7500. Zo op het zicht bedoeld voor professionele omgevingen. (Wit, lichtgevende tiptoetsen, pakweg 20 cm hoog en 50 cm breed.) Is dat wat? Lijkt me dat, met het oog op de toekomst, zo'n apparaat makkelijker te herstellen valt dan die consumentendingetjes. Er staat er eentje te koop in de UK voor ca. €360 (inclusief verzendkosten). Suggesties, opmerkingen? VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Duwgati Geplaatst: 10 februari 2008 Geplaatst: 10 februari 2008 Ik heb hier 2 JVC HM-DR10000 staan. Peperdure apparaten, met een user-interface die echt bagger is (zoals bij alle JVC VHS-apparaten). Maar de beeldkwaliteit behoort echt tot het beste wat je in de consumer (of semi professional) markt kunt krijgen. Ik ken de Panasonic niet, maar het zou me niet verbazen als je voor een goede gebruikte JVC HM-DR10000 net zoveel of meer betaalt als die €360.
Gast Pacman Geplaatst: 10 februari 2008 Geplaatst: 10 februari 2008 Bij Macrovision codering zal die vhs naar dvd recorder er niets mee kunnen. Dan zal je weer een externe vhs recorder en de bekende "beeldverbeteraar" er tussen moeten zetten. Dus alles los is toch beter.
Koen B Geplaatst: 10 februari 2008 Auteur Geplaatst: 10 februari 2008 Heren, alweer bedankt voor de ideeën! @Duwgati, via audiofreaks.nl wijst iemand me op zijn eigen online-advertentie voor een Philips VR 20D, wat volgens hemzelf (en ook wat linkjes op het internet, dus het zal wel waar zijn) eigenlijk een 'herverpakking' is van die JVC's die je noemt. Op de lange duur wordt wellicht vooral de mechaniek een probleem, maar als je van mening bent dat die er wel goed uitziet bij dit apparaat, ben ik eigenlijk wel geïnteresseerd om eens te kijken naar de Philips van die man... Prijs is €150. :-) @Pacman, ik heb zo goed als uitsluitend zelfopgenomen tv-programma's, dus kopieerbeveiligingen is het probleem niet. Ik zal dus bij het kopiëren bijna nooit last hebben van Macrovision... maar ik merk nu dat veel van die wat duurdere apparaten een ingebouwde TBC hebben, dus ik neem aan dat je er niet eens een speciale scart zou moeten tussenhangen, mocht ik al beveiligde opnames willen kopiëren. VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Gast Pacman Geplaatst: 10 februari 2008 Geplaatst: 10 februari 2008 Voor eigen opnames is dan die recorder van Penthe aan te bevelen. Heb hem zelf ook al 10 tallen keren gebruikt, werkt perfect.
Penthe Geplaatst: 10 februari 2008 Geplaatst: 10 februari 2008 Niet mijn recorder maar de gene die Tonskidutch aangaf, maar als ik er niets mee kan met mijn orginele tapes dan moet ik dat anders oplossen. Zo´n beeld verbeteraar heb ik hier liggen dus dat is het probleem niet. Deze info is voor de topicstarter ook belangrijk als hij orginele tapes bezit. Of het moet mogelijk zijn met dergelijke recorder een omweg te maken, dus eerst tape naar de scart doos met de verbeteraar ertussen en dan via die scartbox terug naar de dvd recorder? Het is maar een idee.
Duwgati Geplaatst: 10 februari 2008 Geplaatst: 10 februari 2008 Citaat: @Duwgati, via audiofreaks.nl wijst iemand me op zijn eigen online-advertentie voor een Philips VR 20D, wat volgens hemzelf (en ook wat linkjes op het internet, dus het zal wel waar zijn) eigenlijk een 'herverpakking' is van die JVC's die je noemt. Yep, dat is 'm. Als 2 druppels water. Alleen mijn afstandbedieningen zien er anders uit.
Beobuddy Geplaatst: 10 februari 2008 Geplaatst: 10 februari 2008 Ik denk dat je in je achterhoofd moet houden dat elke VHS recorder net iets anders opneemt en weergeeft. Een opname in de ene en afspelen in een andere is vaak vragen om problemen. Ik denk dat het beter is om te achterhalen welke opname met welke machine is gebeurd. Elke kop in iedere machine staat net weer anders afgeregeld e dat geeft bij weergave vaak tracking problemen. Dat wat je omschrijft als tikken ed. Bij mono geluid wordt er gebruik gemaakt van een stationaire kop waar de band langs loopt en bij stereo gaat het via de videokop en dat is net waar juist de schoen wringt. Als je een andere machine koopt, neem er dan een waar een automatiche trackingsysteem in zit die de beste positie inneemt. Maar een garantie is het niet. De oudere (japanse, Hitachi)machines hadden een handmatig in te stellen tracking en de Philips hadden toen al een automatisch systeem. Een opname toen al in de Hitachi kreeg je nooit echt goed uit de Flips en andersom. Daarom, neem de juiste recorder bij de juiste opname en verbeter eventueel het beeld, qua kleuren/contrast en zo, in een pc. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Tonskidutch Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 er zijn meer en nog steeds ook nieuwe van deze categorie recorders bijvoorbeeld, JVC HM-DH40000U zag hem al voor 995 dollar maar deze kassies zijn dan ook allemaal te voeden met duurdere s-vhs cassettes dus naast de bestaande 1000 (en meer) oude VHS banden / moet je 1000 en meer nieuwe S-VHS banden aanschaffen en dat is wel een behoorlijk prijskaartje dat het UGH-voudige van de aanschaf van de recorder zelf overtreft. ik zit met een soortgelijk probleem maar dan voor CC compact cassettes ( enkel 140 stuks) waarbij ik er betreffende de tijdsduur en investering voor de nieuwe media er nog lang niet uit ben, maar een kopie naar s-vhs Hitachi s890 lijkt in dat geval nog de beste optie. s-vhs copieren gaat eigenlijk (afhankelijk van het bronmateriaal) tot 4 maal, qua beeld en geluid kwaliteit, goed. cheers The Crying Cowboys Aaron Rux
Gast Mackadon Geplaatst: 20 februari 2008 Geplaatst: 20 februari 2008 Heb er 1 te koop.. absolute nieuwstaat. betreft JVC HR-S9600 check: marktplaats mvg. Alexander
Moderator ceesv Geplaatst: 3 maart 2008 Moderator Geplaatst: 3 maart 2008 In je posting schrijf je dat je alles naar DVD wilt overzetten, let even op, dat je dvd recorder goed omgaat met drop-frames. Anders zit het geluid mogelijk na 1 uur speelduur 5 seconden verschoven t.o.v. het beeld. het beste is om een Time-Base-corrector of frame-store tussen de vhs weergever en de DVD recorder te schakelen. Het bewaar thema van oude VHS banden is echter in essentie het op den duur niet meer beschikbaar zijn van weergave recorders. De banden, mits van redelijk fabrikaat en normaal bewaard op een droge, koele plaats hebben het 'eeuwige' leven. Mijn oudste vhs band is van 1979 en nog altijd van goede kwaliteit. overigens denk ik dat het overspelen naar bijvoorbeeld een 'DV' bandformaat een betere bewaargarantie voor de toekomst biedt. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Koen B Geplaatst: 6 maart 2008 Auteur Geplaatst: 6 maart 2008 Zo, tijd voor een voorlopig laatste update. Ik heb het advies aan boord genomen om opnames in de mate van het mogelijke af te spelen met de recorder waarop ze gemaakt zijn, m.a.w. ik ben begonnen met die opnames waarvan de opnamerecorder het nog doet. Verder heb ik bij een dozenschuiver een nieuw toestel gekocht. Niet bepaald een topapparaat, maar goed genoeg om weer enige tijd dingen af te spelen wanneer de weergavekwaliteit er niet al te veel toe doet, bijvoorbeeld wanneer ik gewoon wil weten wat op een bepaalde band staat. Ondertussen blijf ik kalmpjes uitkijken naar goeie tweedehandsjes, waarbij het grootste probleem is dat ik liever niet al te veel uitgeef aan toestellen waarop niemand me nog garantie kan geven. Citaat: et even op, dat je dvd recorder goed omgaat met drop-frames. Anders zit het geluid mogelijk na 1 uur speelduur 5 seconden verschoven t.o.v. het beeld. Dat is iets waar ik nogal kritisch op ben, maar het is me nog nooit opgevallen dat zoiets gebeurde bij een VHS-kopie. Dus op een of andere manier gaat het goed. Citaat: Het bewaar thema van oude VHS banden is echter in essentie het op den duur niet meer beschikbaar zijn van weergave recorders. De banden, mits van redelijk fabrikaat en normaal bewaard op een droge, koele plaats hebben het 'eeuwige' leven. En zo is het! Tot een paar maanden geleden had ik zoiets van 'waarom zou ik die banden gaan kopiëren, zolang ik alles netjes laat staan blijft het allemaal wel goed'... maar toen realiseerde ik me dus dat het met recorders iets minder makkelijk is. Nu ja, techneuten zullen VHS-recorders nog wel enkele decennia aan de praat weten te houden. Ik heb onlangs wat dingen gedownload die van N1500/N1700 naar DV waren gekopieerd, en dat zag er véél beter uit dan VHS! Citaat: overigens denk ik dat het overspelen naar bijvoorbeeld een 'DV' bandformaat een betere bewaargarantie voor de toekomst biedt. Tja, dvd is bagger, maar wel véél goedkoper dan DV. Ik ga ervan uit dat de meeste schijfjes het wel enkele jaren uithouden, waarna ik dan weer verse kopieën kan maken naar recordable Blu-Ray-schijfjes, harde schijven of whatever ze ons dan weer opdringen. opnames op schijfjes die tegen dan corrupt zijn, haal ik dan wel weer opnieuw van VHS. VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen