Alventali Geplaatst: 15 februari 2008 Geplaatst: 15 februari 2008 En als aanvulling op Gigant aan de muur. Een stukje uit de NEN 3140 ( hopelijk in wat begrijpelijke taal uit gelegd ) Een Aardings draad is een beschrmingsdraad. Deze is aan gebracht omdat het electrische gedeelte dus niet volledig geisoleerd is. En door slijtage/gebruik mogelijk contact kan maken met een geleidend gedeelte van het apparaat. Een apparaat met een aardings draad moet dus ook ten alletijde worden aangesloten op een wcd met randaarde. Groetjes AlvVisiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluitingVU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C
gigantaandemuur Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Origineel bericht van: GreenPolo Nou, dan moet ik de zonnebank maar buiten zetten. Daar is alles geaard. Ik had dat probleem dus ook zonnebank op een kamer[tje] gezet waar slechts een wcd was deze vervangen door een wcd met ra apart pijpje naar de meterkast gemaakt met alleen geel/groen 2,5 kwadraat draad erin. Ik wou er ook niet onder liggen zonder goede randaarde. "You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"
Gast sat-elite Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Ik wou er ook niet onder liggen zonder goede randaarde. maar wat is goede aarde ? vaak geeft dit een verkeerd beeld als men denk een draad naar de meterkast en klaar. het is al eerder goed beschreven alle aard draden van de stopcontacten lopen naar de centraaldozen vanuit de centraaldozen lopen de aarddraden naar de meterkast.de aarddraden van de meterkast zitten aangesloten op een verdeelblok op het uiteinde van de verdeel blok sluit men een aarddraad aan van 16mm of dikker en deze loopt naar de aardpinnen of een aardring.de waterleiding en een cv buis sluit men op de verdeelblok aan. de fase ( + ) en de nul ( - ) zit op een Een aardlekschakelaar, ook wel verliesstroomschakelaar of differentieel(schakelaar).
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Kunnen we het noemen van "+" voor de fase en "-" voor de nul alsjeblieft achterwege laten. Dit gaat zo regelrecht tegen mijn verstand van wisselstroom in dat ik er helemaal nerveus van word.
theparasol Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Alleen al het idee van verwarmingsbuizen-aarden, plus en min of rubberen matten, etc doet mij huiveren. Tja... zie toch ook nog steeds niet afgerolde haspels, zelfbouw spanningssloffen met randaarde maar zonder randaarde stekker, dunne doorlus kabels, kabels zonder trekontlasting, installatiedraad die losjes in de wcd aangestoken zit. Het niet correct gebruiken van de juiste kleur draad voor fase/nul/schakel en zelfs randaarde boeit mij een rubbermat echt helemaal niets. Ik denk dat als Den Haag volgend jaar verplichte keuring instelt de electriciens gouden tijden gaan beleven.
Gast sat-elite Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Kunnen we het noemen van "+" voor de fase en "-" voor de nul alsjeblieft achterwege laten. Dit gaat zo regelrecht tegen mijn verstand van wisselstroom in dat ik er helemaal nerveus van word. klopt maar dan is het iets duidelijker voor de leek en je moet niet bang worden we zijn toch bij je hier op het forum
gigantaandemuur Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Citaat: klopt maar dan is het iets duidelijker voor de leek Welke leek? Denk je nu echt dat er hier satliefhebbers zijn die niet weten dat er 220v wisselspanning in een huis installatie zit "You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"
Gast sat-elite Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Origineel bericht van: gigantaandemuur Citaat: klopt maar dan is het iets duidelijker voor de leek Welke leek? Denk je nu echt dat er hier satliefhebbers zijn die niet weten dat er 220v wisselspanning in een huis installatie zit bij off topic antwoord JA
theparasol Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Origineel bericht van: gigantaandemuur 220v wisselspanning in een huis installatie zit Zeker lang geleden dat je laatste keer gemeten hebt?
Alventali Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Citaat: Zeker lang geleden dat je laatste keer gemeten hebt? Hee Wijsneus :D Is tegenwoordig idd 230V Dit i.v.m. koppeling europese netwerk. ( dacht ik ) Groetjes AlvVisiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluitingVU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C
theparasol Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Nee, kijk eens om je heen, komt steeds meer apparatuur met stekker. Afnemers aan het einde van de kabel willen ook nog dat hun apparatuur betrouwbaar werkt.
Alventali Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Okee Buurman. Ik meende dat het ook was i.v.m. koppeling europees netwerk. Maar daar lullen we met een paar maanden nog wel eens over. Onder het genot van zo'n goud gele rakker. Groetjes AlvVisiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluitingVU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C
theparasol Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Zeker weten, was recent al weer een paar dagen mooi camping weer en dan begint het alweer te kriebelen bij mij Paadjes zijn nu mooi verhard zag ik
gigantaandemuur Geplaatst: 17 februari 2008 Geplaatst: 17 februari 2008 Origineel bericht van: sat-elite Origineel bericht van: gigantaandemuur Citaat: klopt maar dan is het iets duidelijker voor de leek Welke leek? Denk je nu echt dat er hier satliefhebbers zijn die niet weten dat er 220v wisselspanning in een huis installatie zit bij off topic antwoord JA Zelfs op t grootmoeders kookforum weten ze dat nog Iedereen die meer als lagere school heeft gehad heeft dat geleerd bij natuurkunde. "You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen