necoma Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 Nergens heb ik een uitleg kunnen vinden over een duo lnb (mono blok) en hoe hier de skew te hanteren. Je klemt een van de lnb in de houder en deze kun je eventueel kantelen (skew) maar hoe doe je dat (kan dus niet) met de 2e lnb ? Of is er bij de montage in het monoblok hier al rekening mee gehouden. (kan volgens mij ook niet) Ik heb nu de AMBQ 24 voor schotels groter dan 80 cm, omdat ik deze in Portugal wil gaan gebruiken, samen met een schotel van 90 cm (of iets meer). Maar hoe zit dat nu met die SKEW
Gast wanderer Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 Er zit toch een mal bij die monoblock? En kun je die ontvangen in Portugal? Footprint van 23.5E!
necoma Geplaatst: 11 februari 2008 Auteur Geplaatst: 11 februari 2008 Op de LNB van de 23,5 zit een graden verdeling voor de skew(-20 en + 20). Maar dan ben je dus bezig met de skew voor de Astra 23,5. Hoe zit dat dan met de LNB voor de 19,2 Astra ? Die moet in feite toch ook een skew krijgen ? (gaat dus niet) En in dit geval moet blijkbaar de 23,5 op de steel gemonteerd worden i.p.v de 19,2 ? En wat betekent een " F/D = 0,6 " Er zit geen mal bij. De footprint van de 23,5 moet bij een schotel van 90 cm in Portugal (Algarve voldoende zijn) Alleen gaat het fout bij BSS-horizontaal. Wat staat dit voor ? De overwinteraars in Portugal ontvangen zelfs 19,2 met een schoteltje van 60 cm (en soms nog kleiner). Helaas allemaal vragen. Graag een antwoord.
Gast wanderer Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 23.5E moet hoger staan dan 19.5E en dan is het gelijk goed. denk dat de onderlinge afstand van de lnb's verkeerd is voor z-portugal. De 19.5E footprint is voldoende.
necoma Geplaatst: 11 februari 2008 Auteur Geplaatst: 11 februari 2008 De onderlinge afstand heeft toch te maken met de grote van de schotel. Bij een schotel van 60 cm. staan de lnb's dichter bij elkaar (ze staan ook dichter bij de schotel - dus de hoek is kleiner) en hoe verder van de schotel af (grotere schotel) hoe verder de LNB's uit elkaar moeten staan. Zie mij gegevens over de footprint) http://www.ses-astra.com/business/en/satellite-fleet/satellite-list/astra1e/index.php
Gast jaja Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 Als je eens even kijkt bij www.canaldigitaal.nl/ Klantenservice daar vind je bij de downloads een keurig en duidelijk PDF bestand hoe duo Lnb monteren.
leo1949 Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 Dit hadden we al een keer behandeld bij Sat4all >>>KIJK HIER<<< eens. Daar staat ook een link naar een handig hulpje voor de skew Leo Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
necoma Geplaatst: 11 februari 2008 Auteur Geplaatst: 11 februari 2008 Hallo beste mensen, deze sites ken ik al. Deze sites geven geen antwoorden op mijn bovenstaande vragen. a) ik heb geen duo LNB van Canal+ en ook niet voor een schotel van 60 cm ! Dus die mallen helpen niet. Het ronde opvulstuk zit bij de AMBQ 24 om de LNB van de 23,5 . Moet ik mijn duo LNB blok op zijn kop monteren ? Ik begrijp nu wel, dat de thema kanalen op 11739 V zitten, die een grote footprint heeft en de regionalen zitten op 11914 H die een kleine footprint heeft (niet geschikt voor Portugal ?!) En trouwens even terugkomend op de skew ? In feite moet je deze toch voor elke kop bij elke satelliet anders instellen. Hoe wordt dit nu in feite geregeld voor een duo blok. Graag een technisch serieus antwoord graag. Die verwijzingen naar plaatsjes van Canal+ hoef ik dus niet. Sorry dat ik zo reageer, maar ik had verwacht dat ik op dit forum echte techneuten zou ontmoeten.
Gast wanderer Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 Nah jah zeg, duidelijke beschrijvingen van hoe te monteren blieft meneer niet en de skew die al behandeld is, is opeens niet van toepassing, want het is geen duo lnb van cd+? Kleine footprint die niet over portugal valt --> geen beeld!! simpel. "En trouwens even terugkomend op de skew ? In feite moet je deze toch voor elke kop bij elke satelliet anders instellen. Hoe wordt dit nu in feite geregeld voor een duo blok." Je weet het beter dan de fabrikant?
necoma Geplaatst: 11 februari 2008 Auteur Geplaatst: 11 februari 2008 Sorry wanderer en anderen, ik buig tot aan de grond, maar nogmaals. Ik had toch opgemerkt, dat het niet de duo lnb van cd+ was, maar van Maximum type AMBQ24. Daarvan staan de lnb's verder uit elkaar omdat hij bedoeld is voor een grotere schotel dan de 60 cm. Met dit gegeven ben ik toch niet geholpen met het PDF printje van cd+ voor schotels van 60 cm. Dan heb je toch niet gelezen wat mijn vragen zijn. Ik vroeg ook, of de skew voor de vrijhangende lnb al inwendig geregeld zou zijn voor deze lnb. Hoe dit geregeld is, daarop heb ik nog geen antwoord gehad. OK, dus voor de regionale zenders geen beeld. Klopt mijn verhaal, dat de footprint voor die kanalen te klein is en voor de extra kanelen wel groot genoeg bij een schotel van b.v. 90 cm? Ik wil graag mijn redenatie bevestigd zien door mensen die er verstand van hebben. Meer niet. En Wanderer, waar is het antwoord op "wat wordt bedoeld met F/D= 0,6 ???
Gast wanderer Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 F/D populair gezegd: (afstand midden schotel tot feedhorn) gedeeld door diam schotel hier vind je eea uitgelegd: http://www.geo-orbit.org/sizepgs/tuningp4.html#anchor799066 je monoblock lnb's zijn wel met een tussenruimte van 4° (23.5 - 19.2)?
necoma Geplaatst: 11 februari 2008 Auteur Geplaatst: 11 februari 2008 Heel fijn de uitleg van F/D hier kan ik mee verder. Wat betreft het monoblock, daarvan staat op de doos en de lnb's dat het bedoeld is voor 19,2 en 23,5 alleen ze staan zo ongeveer 7 a 8 mm verder van elkaar dan in vergelijking van een monoblok voor een schotel van 60 cm. Ze wijzen wel recht naar voren en wat ik vreemd vind is dat de montage aan steel moet geschieden aan de 23,5 LNB, dus de 19,2 lnb hangt dan vrij. Ik heb ergens een foto gezien van een monoblok die gemonteerd was op zijn kop. Ik denk dat ik in Portugal de skew (tilt) ook verder moet draaien dan die 20 gr. In de handleiding gaat men niet verder dan de situaties bij Parijs -17,4 en Rome - 12,06 Wenen -6,18. Hoe kan ik een link leggen naar b.v. FARO (portugal) ? Bestaat er niet ergens een kaartje waarop die lijnen staan aangegeven ? In het Duits heet het "Drehwinkel" Ik geloof dat ik daar in Portugal wel naar -34 graden moet. Begrijp je dat voor mij deze materie even is moeilijker allemaal ligt ? In iedergeval heb je me er op attent gemaakt, dat ik de regionale zenders daar wel vergeten kan. De extra thema-zenders zal nog wel kunnen lukken. Wanderer en anderen, alvast bedankt voor de moeite. Op de www.satlex.de site kun je een berkening laten uitvoeren, maar dan zie je dat er voor de ASTRA 3A/1E een speciale waarde wordt berekend. Waaarom ??? Voor mij gaat dan het licht uit.
Gast aart44 Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 @necoma Waar ben je mee bezig?? Je kunt zelf de link naar de Astra 1E vinden waarom kijk je dan ook niet gelijk naar de Astra3A op 23.5 oost. Die monoblock kun je rustig hier laten of verkopen de Astra 3A ga je in Portugal volgens de opgave van SES-Astra echt niet ontvangen. Ook een vergissing zeker de regionale zitten op een veel sterkere transponder als de thema kanalen. De 19.2 is heel wat anders als die antieke die op 23.5 oost hangt.
necoma Geplaatst: 11 februari 2008 Auteur Geplaatst: 11 februari 2008 aart44 ....De Astra3A moet ik helemaal niet hebben. Daar worden al zoveel fouten mee gemaakt. Het gaat alleen maar om de Astra 1E Op deze Site zie je ze staan. http://www.lyngsat.com/astra1e.html Verder zit wil ik me graag ook extra laten voorlichten, ofwel ik wil er iets meer van af weten. Ze de opmerkingen die ik hiervoor maak. Is dat erg vreemd ?
Gast aart44 Geplaatst: 11 februari 2008 Geplaatst: 11 februari 2008 Ik dacht eerst dat het aan mijn ogen lag maar er staat toch echt, Duo LNB (mono-blok) en skew hoe ? Wat zou je met een DUO lnb moeten als je maar één sateliet wilt ontvangen, dus ik blijf er bij neem een lnb mee of koop er daar één maar een duo lnb heb je daar niets aan dus de skew is totaal onbelangrijk. Lees anders je eigen topic maar eens door.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen