Ga naar inhoud

Duo LNB (mono-blok) en skew hoe ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Maximum AMBQ 24 Monoblock Quad LNB voor Astra 1 en 3

--------------------------------------------------------------------------------

Monoblock Quad voor gebruik op Astra 1 (19,5 graden Oost) en Astra 3 (23,5 graden Oost). Deze LNB heeft 4 aansluitingen zodat u hier, bijvoorbeeld 2 twintuner ontvangers op aan kunt sluiten. Ook ideaal voor HD tv ontvangers. Wij adviseren een minimale schoteldiameter van 78 cm voor een optimale werking van dit product.maar als ik van jou was nam ik zeker een schotel van 90 cm

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

• Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Populaire dagen

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Ja inderdaad, er staat toch echt duo LND.

Als ik de kanalen op 19,2 en de kanalen op 23,5 vertikaal pol. tussen 11.70-12.10 . (waarvan de footprint ook Portugal bestrijkt) dan moet dat toch kunnen met een duo lnb.

Wie helpt wie nu uit de droom. AART44 wie leest er hier nu met zijn neus ? Pssst AART44, stil, zodat niemand het hoort, waar blijft je vervolg verhaal nu over die Astra 3A ???

Geplaatst:

Smetje L. Heel goed. Ik was (ben) zelfs van plan om naar 1,2m te gaan (is daar in Portugal normaal) maar haalt het monoblok dit nog wel. Hij wordt namelijk aanbevolen voor 88 cm en meer. Maar 1,2m is wel veel meer en moeten dan de LNB's niet nog verder uit elkaar ?

Geplaatst:

Even om nu alle misverstanden over die ASTRA 3A op te ruimen:

Zoals velen onder ons is er een spraakverwarring met betrekking tot de Astra3. Er is een Astra3 positie en een Astra3A satelliet. Satellietnummer en positie waren vroeger éénduidig aan elkaar gekoppeld. Nu SES Astra wat oudere satellieten 'over' heeft worden deze op een andere positie 'hergebruikt'.

Op dit moment hangt op de Astra3 postie zowel de Astra3A satelliet als de Astra1E satelliet. De Astra3A wordt primair gebruikt voor aanvoer van de Duitse kabelnetten en heeft een heel kleine footprint die net halverwege Frankrijk komt. Maar deze satelliet is voor Nederlanders dan ook niet interessant. Voor ons is de ASTRA 1E belangrijk.

Geplaatst:

De afstand tussen de koppen van een monoblock heeft te maken met de afstand tussen de sats (bijv. 3 of 6 graden) en de grootte van de schotel. Op een 60 cm staan twee sats met een verschil van 3 graden veel dichter bij elkaar dan op een 90 cm schotel. Van belang is dus te weten voor welke sats en voor welke schotelgrootte het monblock ontworpen is. De schuine stand van een monoblock heeft te maken met de elevatie van de sats. Astra 19 graden staat lager aan de arm dan Astra 23 graden (hoek van inval en hoek van uitval). De skew kan je bij een monoblock helemaal niet instellen. Je mag hopen dat de fabrikant hier rekening mee gehouden heeft in zijn ontwerp.

F/d is focus distance of te wel brandpunt van de schotel. Dit pas je aan door de lnb naar voren of naar achteren te schuiven in de houder.

De footprint heeft te maken met het feit of een signaal te ontvangen is op een bepaalde lokatie en hoe groot je schotel eigenlijk moet zijn.

Gezien de footprint van 1E op 23 oost lijkt ontvangst in Portugal een lastige zaak.

Geplaatst:
Origineel bericht van: necoma
Wie helpt wie nu uit de droom. AART44 wie leest er hier nu met zijn neus ? Pssst AART44, stil, zodat niemand het hoort, waar blijft je vervolg verhaal nu over die Astra 3A ???

Nou ik was dus naar bed gegaan en het vervolg komt nu. blush
Inderdaad ik zat er naast met de Astra3A volgens de beam van Lyngsat moeten de thema kanalen op 11739 V mogelijk zijn.
Een veldsterkte van 47 is een schotel van 75 cm voldoende voor de Astra 1E nou je hebt een monoblock die geschikt is voor 80 cm dus met een schotel van 90 cm moet het zeker lukken.

Als je bij Satlex gewoon de calculator kiest zie je dat voor beide satelieten de skew zo ongeveer hetzelfde is, hij moet er inderdaad een beetje scheef in.
Omdat bij een monoblock de beide koppen aan elkaar vastzitten kun je de skew niet apart instellen per sateliet, als ik naar het plaatje kijk is dat ook niet nodig. :D

Geplaatst:

Duidelijk verhaal Jani !

Het is dus inderdaad zo, dat de kwaliteit van de skew van een monoblok met duo lnb's sterk afhankelijk is van de kwaliteit van het ontwerp van de fabrikant. En verder is het me nu ook duidelijk, dat de fabrikanten hebben gedacht, er zit nu een lnb in voor 19,2, dan maken we de duo lnb zo, dat ze de 19,2 in de houder moeten plaatsen en dan zit de 23,5 ook gelijk goed. MAAR dat is geen wet ! Er zijn ook fabrikanten die de 23,5 geplaatst willen hebben in de houder en dan zit de lnb gespiegeld aan de andere kant. Bij die gemakzuchtige fabrikanten, betekent dit, dat de 23,5 niet optimaal is in te richten !! De openingshoek is veel groter en het signaal dus zwakker ! Beter is dus een duo lnb te kiezen of de boel zo te monteren, dat de lnb 23,5 in het brandpunt staat en de 19,2 een grotere openingshoek krijgt, want dat signaal is sterk genoeg !! Nog beter zou het zijn, als het midden tussen de 2 lnb's in zou staan, dan zijn beide bundels (openingshoeken) gelijk. Maar ja, hoe richt je de zaak op 23,5, als dit al zwak is. Op 19,2 zit BVN en die is makkelijk te pakken. Moeilijk, moeilijk. En deze kennis (info) beste mensen staat niet op een malletje, of een handleiding. Door goed speurwerk moet je daar maar zelf achter zien te komen. En dan staan de mensen daar in Spanje of Portugal met hun duo lnb'tje te klooien. Leuk

Geplaatst:

1. Zet je de "linker" LNB in de houder dan is dat de 23.5E lnb (uitrichten op 23.5E)en zit de rechter gelijk goed voor 19.2E, de zwakste sat (23.5E) wordt dan max ontvangen terwijl 19.2E iets minder doorkomt, echter dit signaal is desondanks krachtig genoeg.

2. Zet je de "rechter" LNB in de houder dan is dat de 19.2E lnb (uitrichten op 19.2E)en zit de linker gelijk goed voor 23.5E, de sterkste sat (19.2E) wordt dan max ontvangen terwijl 23.5E (die toch al zwakker is) iets minder doorkomt.

Geplaatst:

Ooohh het verhaal is nog slechter. De lnb 19,2 in de houder, betekent een grotere openingshoek voor de 23,5 lnb (minder signaal). Maar met die grotere openingshoek raak je misschien ook wel de sat op 26. Er zit maar 2,5 er tussen. Beter is dus inderdaad om de 23,5 goed in te stellen (brandpunt) en de 19,2 een grotere openingshoek te geven, want daar zit een sat op 16 en die zit dus 3,5 gr er vandaan. Leuk voor de mensen in Spanje en Zuid Frankrijk. Moeilijk, moeilijk. Die duo dingen van CN+ zijn dus eigenlijk alleen maar goed in Nederland. Je kunt ze zo maar niet op een grotere schotel zetten enz.

Geplaatst:

Ja precies Wanderer, maar even voor alle duidelijkheid, wat is links en wat is rechts. Als jij de schotel bent en je laat de lnb's naar je toewijzen, dan is bij mijn duo lnb de rechter, de 23,5 en zit 19,2 links. Het signaal voor de 19,2 komt dan rechts van het midden naar mij toe en kaatst weer verder links naar de 19,2 lnb. Hoe stel je dan de skew in ?

Geplaatst:

Je kijkt naar de schotel en dan links/rechts, dat is mijn verhaal.

19.2E lager dan 23.5E dan is de skew automatisch goed.

Geplaatst:

Aart 44 en Wanderer bedankt voor jullie reply. Ik weet nu wat me te wachten staat in Portugal. Waarschijnlijk moet ik daar de leverancier van mijn nieuwe schotel even "bijpraten". Ze hebben daar overigens ook mooie oplossingen voor de ontvangst van de SKY-channels. Hele mooie interactieve TV-kanalen. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Geplaatst:

ja dat is wel heel apart Wanderer. Natuurlijk had ik ook voor meerdere lnb's kunnen gaan. Probleem wat we hebben in Portugal is ook, diefstal ?!? Iedere keer als je vertrekt of komt moet je de koppen weer plaatsen. Daarom dacht ik, een kop monteren en klaar.

Wat ik me nu nog wel afvraag is, zijn de lnb's in zo'n duo blok gewoon dezelfde ? Of krijg je dan problemen met de receiver, van wie is sat 1 en sat 2 i.v.m. het schakelen ?!? Ook heb ik ergens een plaatje gezien dat iemand zijn duo lnb op de kop gemonteerd had. Waar ? (En waarom?)

Geplaatst:

lnb1 = lnb1 etc

welke box heb je?

lnb's in duoblock zijn gelijk aan losse lnb's vwb werking.

heb ook een schotel in portugal, alleen 19.2E maar die zit heeeel hoog gemonteerd en mijn portugese buren houden alles super in de gaten en ja z-portugal is nu eenmaal veeel crimineler dan waar ik zit (omgeving Coimbra), wel een heerlijk land, maar die taal...!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen