Ga naar inhoud


Wie heeft het ISS gisterenavond zien overvliegen?


Gerdy

Aanbevolen berichten

Indrukwekkend!

("Gisterenavond"... voor de goede orde was dat dus zondagavond)

 

Frank Deboosere (belgische weerman) had het in het middagjournaal aangekondigd: het ISS zou 2x België overvliegen (vermoedelijk dus ook in nederland te zien). Een eerste keer tussen 18:00 en 18:06 en een tweede keer tussen 19:35 en 19:38 uur. Hij zou "vliegen" van west naar oost.

"Je kan hem niet missen" had hij voorspeld: "hij is zo helder als de maan, nog helderder als de helderste ster".

 

Je staat er eigenlijk niet bij stil maar toch hebben wij de moeite genomen om hem waar te nemen.

Om 18:00 uur was het nog niet helemaal donker en zagen we niets: we stonden dan ook op de grote markt in Brugge en vermoedelijk was ons "gezichtsveld" ook niet ruim genoeg. Ook had Frank niet aangekondigd of we eerder zuid-west zuid-oost dan wel noord-west noord-oost in de mot moesten houden.

 

Om 19:30 waren wij terug op post op het vliegveld in Wevelgem: de hemel was er potzwart, vol sterretjes en er was geen hinder van een of andere straatverlichting.

En maar wachten, naar de hemel turend, naar het uur kijkend en waarempel: precies zoals aangekondigd kregen wij hem om 19:35 in het vizier: als een heldere ster kwam hij uit het westen en met een snelheid van jewelste vloog hij richting het oosten, schuin boven ons en precies 3' later doofde hij uit als een kaarsje alhoewel hij pas boven onze hoofden was voorbijgeschoten: hij verdween uit het zicht van de zon, en kon dus geen zonlicht meer weerkaatsen.

 

Gewoonweg indrukwekkend.

Verbaasd over zijn snelheid zocht ik deze avond wat meer informatie op en botste op DIT : 28.000 km/uur vliegt dat ding en maakt om de 90' één omwentelling rond de aarde!

Kan weer lang gaan duren nu voordat zijn baan hem nog eens boven "het land" brengt.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee Gerdy Helaas niets gezien.

Nu woon ik niet te ver van Belgie af maar wist het ook niet.

Anders had ik vast gekeken.

Ik neem aan dat de Limburgers onder ons en de zuidelijkere brabanders het dan ook hadden kunne zien.

 

gaarne volgnde maal melden meteen na nieuws uitzending :D :D

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerdy
Kan weer lang gaan duren nu voordat zijn baan hem nog eens boven "het land" brengt.

Ik snap niet waarom dit nieuws is. De ISS komt elke dag meermalen over en is 's avonds ook zeer regelmatig zichtbaar. Ik heb hem ook reeds vaak waargenomen.
Als je je aanmeldt op Heavens Above kun je de tijden van overkomst laten uitrekenen. Op mijn locatie (Zuid NL, dus ook in België) is hij in de periode 12 t/m 16 feb. 6 maal zichtbaar, mits niet bewolkt natuurlijk. Ook leuk om te bekijken zijn de Iridium Flares, heel apart. Succes.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op http://www.n2yo.com/ kun je je woonplaats ingeven. Hiervoor moet je wel een account aanmaken (maar die is het zeker waard).Daarna klik je op sts122 en kies je "5 day predictions". Vervolgens krijg je een tabel met de overvliegtijden. Als je dan "Draw" kiest kun je zien aan de kleur van de lijn of het zichtbaar is (geel = zichtbaar en blauw = niet zichtbaar).

 

41413.jpg

post-1221-1318259620,8158_thumb.jpg

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frank67,

 

 

Citaat:
De ISS komt elke dag meermalen over en is 's avonds ook zeer regelmatig zichtbaar. Ik heb hem ook reeds vaak waargenomen.

 

 

Klopt, heb e.e.a. ook hier vaker waargenomen, vooral in de zomer maanden omdat we dan toch vaak buiten zitten. Het leukste is altjd de periode van 1 - 2 dagen vooraf gaande aan de koppeling, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wammeswaggel
Je kunt ook het programma "Satscape" downloaden en installeren:
kun je "realtime" zo'n beetje alle satellieten volgen op je scherm.

Ook kan het programma Iridiumflares voorspellen en nog veel meer.

Ik heb altijd het programma "Nova for Windows" gebruikt, heel mooi maar kan geen Iridium Flares voorspellen. Ik zal ook eens naar "Satscape" kijken, bedankt.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerdy 20 over 6 gisteren avond hier gezien in friesland.Leuk om te zien al heb ik dat al vele malen beleefd.Ook zondagavond gezien hij gaat 8 km per seconde over ons heen.In een minuut dus 480 km!!!!!.overigens gisterenavond om 10 over 8 een oranje vuurbol gezien ten noorden van dokkum.Groeten cor.

Het Leven Is Een Melodie

Gedreven Door Komedie

Verweven Met Parodie

Tot Zeven Zeisen Zonder Remedie

Dood Omgeven Met Tragedie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: joker1
Origineel bericht van: Mojo
Zojuist weer als heldere "ster" overgevlogen. Om 20.15u weer te zien.


Welke richting moet ik kijken vanuit Arnhem gezien.

Gr:Toon


Straks laag boven de horizon van west naar zuid-oost tussen 20:15 en 20:18... slechts 3' te zien.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je veel wil zien, kijk dan eens door een restlicht kijker.

Als je met het blote oog een ster zou zien dan zie je er met zo'n kijker 1 miljoen.

 

Wie het niet gelooft moet er gewoon een kopen.

P.S. met een goede verrekijker ( dichtbijhaler ) zie je er al heel veel meer.

En met het blote oog zijn er zomers ook veel overvliegende navigatie sat. te zien. ( niet zo vreemd, er zijn sat. die zo groot zijn als een autobus.

 

Veel kijkplezier, Raoul.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...