XAMA Geplaatst: 12 februari 2008 Geplaatst: 12 februari 2008 Hallo allemaal , ik ben vandaag bezig geweest met het afstellen van een draaibare Channelmaster , maar zonder veel succes, kunnen jullie mij zeggen wat het zuivere zuiden is ? Volgens mij komt het overeen met 4,8°Oost ( Sirius ) of ben ik verkeerd ? Bij voorbaat dank MvG Xama
Gast info Geplaatst: 12 februari 2008 Geplaatst: 12 februari 2008 Dit is niet het zuivere zuiden...maar wel het beste punt om op te beginnen...volgens mij ligt het echte zuiden op 6gr Gr.Info
XAMA Geplaatst: 12 februari 2008 Auteur Geplaatst: 12 februari 2008 Hallo , bedankt !! Met 6° bedoel je uiteraard 6°Oost ? Niet ? MvG Xama
harry37 Geplaatst: 12 februari 2008 Geplaatst: 12 februari 2008 Xama: in welke plaats (longitude, latitude) woon je? Dat is van belang voor het zuivere zuiden. Je kan de waarden dan invullen in een schotelberekeningsprogramma (bv SMWlink) om de juiste 0-stand van je polarmount te berekenen. Maar ik ben het met het eerdere advies eens: als je in Nederland woont is de sirius goed genoeg; daarna is het toch een kwestie van een aantal slagen naar uiterst oost en west om e.e.a. fijn af te stellen.
XAMA Geplaatst: 12 februari 2008 Auteur Geplaatst: 12 februari 2008 Hallo Harry37 ,ik woon in Genk 50°57'N 5°30'E , wat betreft de elevatie deze is 31,6° maar het is het zuivere zuiden die ik zoek ,ik heb wel een kompas maar ik vind het omslachtig werken in konbinatie met een schotel als de mijne . Gr. Xama
Gast wanderer Geplaatst: 12 februari 2008 Geplaatst: 12 februari 2008 Zuivere zuiden is dus 5°30'E, dit is dus de 0-stand van je motor; dus met uitrichten op Sirius zit je op een haartje na goed!
XAMA Geplaatst: 12 februari 2008 Auteur Geplaatst: 12 februari 2008 OK, iedereen bedankt , ga morgen verder met uitrichten . Gr. Xama
Snurker Geplaatst: 13 februari 2008 Geplaatst: 13 februari 2008 NOOIT OP EEN KOMPAS VERTROUWEN een kompas geeft vaak een andere richting vanwege beton of andere metalen delen in de buurt. Kijk maar gewoon op de kaart Snurker ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
Gast jaja Geplaatst: 14 februari 2008 Geplaatst: 14 februari 2008 Je kunt bij www.dishpointer.com je adres ingeven en een bepaalde satelliet ingeven,dan krijg je zelfs je eigen huis en de straten van je buurt te zien.Je ziet ook een paar pijlen. Met een beetje improvisatie kun je dan toch makkelijk een lijn uitleggen en daar je schotel oprichten. Het zuivere zuiden wordt in de satellietwereld vanuit Londen gezien. Brussel ligt anders t.o.v. Londen als bijv. Luik. Zodat het zogenaamde zuiden steeds anders is. Bepalend is de plaats waar je de schotel gaat neerzetten.
Gast Polvo Geplaatst: 14 februari 2008 Geplaatst: 14 februari 2008 Origineel bericht van: Snurker NOOIT OP EEN KOMPAS VERTROUWEN een kompas geeft vaak een andere richting vanwege beton of andere metalen delen in de buurt. Kijk maar gewoon op de kaart Snurker Nog afgezien van het feit dat het magnetisch zuiden niet het zelfde is als het geografisch zuiden.
WPW Geplaatst: 14 februari 2008 Geplaatst: 14 februari 2008 Kwestie van ervaring, ik zet 'm altijd eerst met een kompas en zit er vaak maar een paar graden naast. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 14 februari 2008 Geplaatst: 14 februari 2008 Als je kijkt waar om 12h00 ´s middags de zon staat, zit je behoorlijk goed.
Eduard07 Geplaatst: 14 februari 2008 Geplaatst: 14 februari 2008 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Als je kijkt waar om 12h00 ´s middags de zon staat, zit je behoorlijk goed. Fout! West-Europese tijd ligt 's winters ongeveer 1 en 's zomers ongeveer 2 uur voor op de daadwerkelijke zonnetijd! Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Gast wanderer Geplaatst: 14 februari 2008 Geplaatst: 14 februari 2008 misschien het programma Gorbtrack eens proberen? wellicht geeft dit wat antwoorden..
Snurker Geplaatst: 14 februari 2008 Geplaatst: 14 februari 2008 En zit je op een onbewoond eiland op het Noordelijk halfrond zonder internet, zonder kompas, zonder klok, dan zet je een paaltje rechtop in de grond en als de schaduw van het stokje de kortste waarde aangeeft is die schaduw-streep tevens de Zuid richting. ...en daarna zoeken naar een stopkontakt ha ha ha Snurker (Media Research) ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen