Ga naar inhoud


Irritant geluid uit een Remeha CV ketel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Een vraagje voor de zeer gewaardeerde CV experts hier.

 

Mijn vriendin heeft een Remeha W23 reminox combi ketel. Als hij aan slaat maakt hij een zeer irritant geluid. Er trilt iets mee. En omdat de ketel min of meer vrij in de huiskamer hangt moet daar iets aan gedaan worden.

 

Dus ik heb gisteravond de voorkant eraf gehaald en even mijn oor te luisteren gelegd. En ik heb het gevonden. Ik weet alleen niet wat het is.

 

Op het gasblok naast de bedieningsknop van de waakvlam zit een groen ding (spoel?) waar 2 groene draden naartoe gaan. Op de voorkant van dat groene ding zit een knop zonder verdere aanduiding. Als ik een beetje op die knop druk of aan het geheel draai (het lijkt niet vast te zitten) stopt het geluid. Maar na een seconde of 5 begint dat weer.

 

Wat kan ik hier aan doen?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Misschien even een fotootje maken?

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een monteur laten komen die er verstand van heeft. Met dit soort apparatuur zou ik geen enkel risico nemen als je niet weet wat je precies doet, zeker niet als de verbrandingsbron ook nog eens in een leefruimte hangt.

 

Just my 2 cents....

 

Alfi

DM800 - OpenPLi - CCcam 2.1.4 - Wavefield T55

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als het een huurketel is zou ik hem gewoon laten nakijken, dient onder de huur te vallen.

 

Indien eigendom zou ik hem so snel mogelijk laten maken, het geluid is afkomstig van de modulatiespoel en als de spoel definitief defect raakt kan de branderautomaat tevens de geest geven. Helaas geen klusje om zelf te doen...

 

Tijdelijk kan het geluid te verhelpen zijn door de ketel/thermostaat in te stellen op aan/uit i.p.v. moduleren. Echter blijft het dan nog zaak om zo snel mogelijk de spoel te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is zo'n modulatiespoel niet bedoeld voor een modulerende ketel? Want voor zover ik weet is dit geen modulerende ketel.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het juiste type is zéér belangrijk, je moet of een nieuw

gasblok of een nieuwe spoel plaatsen, hier kom ik vanavond nog

op terug. (even de exploded view bekeken met de onderdelen)

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er nog even op terug komen. Als het de W 23 C is zie dan

bijgaand de exploded view. Maar kijk uit dat je het over het

zelfde type hebt en zie dan het prijsverschil (let op ex BTW).

 

HG CC

 

En èh, dat een spoel bromt is niet geheel ongewoon.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn vriendin is het een W23c. Dat maakt het voor mij nog verwarrender want er zit een gewone Chronotherm III op. Dus niet modulerend.

 

Kan blijkbaar want het draait al 12 jaar zo.

 

Die exploded view klopt. Ik had ook nog even gekeken wat er op die spoel stond en iets van V en dan een nummer stond er inderdaad op.

 

Wat bevelen jullie nu aan? Is er iets stuk? De ketel is net gecontroleerd en schoongemaakt door een monteur. En alles werkt gewoon. Het is alleen een pokke geluid.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn w23c kan zo wie zo geen modulerende themostaat op worden aan gesloten en die is van bouwjaar 2001.

en die (knop) is de afdek kap van de instelling voor de gasdruk instelling van het warmwater die kunje er makkelijk afhalen want daar onder it een stelschroef voor de brander druk voor het warmwater.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat één ding duidelijk zijn! Een thermostaat bepaald NIET

of een ketel kan moduleren, dat bepaalt de ketel zelf.

Dat je gebruik maakt van het moduleren met een thermostaat

die dat aankan is een heel ander verhaal.

 

Korter gezegd, een Honeywell modulation laat alleen een ketel

moduleren als de ketel KAN moduleren. Ofwel, een thermostaat

kan nooit inteligenter zijn dan de ketel.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat kan en dat kan ook opgaan voor de topic-starter.

De oudere VR ketels hadden een modulerend gasblok welke pas bij voldoende temperatuur op de retourleiding gingen moduleren, dus niet op de thermostaat. De nieuwere ketels reageren wel op een thermostaat.

 

Dit is eenvoudig te controleren, de oudere blokken hebben een spoel met type V7335A. Overigens schijnen de oudere ketels eenvoudig aan te passen te zijn voor thermostaten met het opentherm protocol

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...