gps Geplaatst: 15 februari 2008 Geplaatst: 15 februari 2008 Hoe kan ik dus het rechter en linker lijnsignaal naar de ingang van een versterker eenvoudig koppelen om een mono lichtorgel aan te sturen dus met zowel het linker als rechter kanaal zonder dat het stereo effect verloren gaat.
Snurker Geplaatst: 15 februari 2008 Geplaatst: 15 februari 2008 Ligt eigenlijk aan de line aanpassing van de output versterker meestal in de orde van 47 kilo Ohm Nu ligt het ook weer aan de belasting van de input van het lichtorgel. Als deze laagOhmig is..1 k of zo, dan moet je zowel het rechter als linker signaal via een 100 kOhm weerstand toevoeren en bij het lichtorgel aan elkaar knopen. Is het lichtorgel hoog van input impedantie, dan kun je reeds met 2 maal 10 kOhm weerstanden werken en heb je meer input. Als dit allemaal moeilijk is dan raad ik aan een mini headphone versterker er tussen te plaatsen. Je kunt eventueel ook het lichtorgel via 1 k weerstanden aan de phoneout van het mengpaneel aansluiten. Snurker ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
gps Geplaatst: 15 februari 2008 Auteur Geplaatst: 15 februari 2008 Snurker bedankt voor antwoord. Ik heb mijn vraag niet goed gesteld. Ik heb een mengpaneel met stereo output naar eindversterker. Op dit punt zit de versterker/lichtorgel parallel aangesloten op het linker kanaal. Het lichtorgel heeft een mono 4 watt ingangsversterker met 50 Kohm ingangsimpedantie en uitgangsimp. van 8 ohm naar het lichtorgel. De versterker/lichtorgel wil ik nu op zowel het linker als rechter kanaal aansluiten maar wel zo dat het signaal stereo blijft naar de eindversterker. Is dat dan de 2 weerstanden van 100 K aan elkaar? Blijft het dan wel stereo? Alvast bedankt voor antwoord.
MagicOnline Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Geen weerstanden gebruiken! Wat je kan doen (simpele oplossing) zo had ik het ook vroeger. Zet in het linker uitgangskanaal en het rechter uitgangskanaal een gelijkrichter in de + draden Dus: + output links ---->|----- lichtorgel +input + output rechts ---->|----- lichtorgel +input En knoop ze bij het licht orgel aan elkaar. De aardes van beide kanalen knoop je aan elkaar en sluit je aan op de - input van het lichtorgel Done CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 @gps, snurker heeft gelijk, gewoon aan de beide uitgangen 2 weerstanden van 10-100k zetten en je hebt een "mono-bildung". De kanaalscheiding gaat niet verloren omdat de uitgangsimpedantie van je mengpaneel laagohmig is en de ingangsimpedantie van je orgel is hoogohmig. De oplossing met diode´s/gelijkrichters is mij even niet duidelijk. In dit geval heb je totaal verlies van de kanaalscheiding naar je hoofdversterker en is niet aan te bevelen.
Snurker Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Tja met die dioden geeft het 100 procent problemen. 1. als er slechts 100mV uit de output komt geleidt de diode nog niet. 2. als er 1 volt uit de output komt is het signaal niet symetrisch 0,2 of 0,6 doorlaatspanning !! en zal bij doorlaat zondermeer het originale signaal verminken. Snurker (Media Research) Hieronder nog even het voorbeeld, zoals je die weerstanden zou moeten knopen ! ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
gps Geplaatst: 16 februari 2008 Auteur Geplaatst: 16 februari 2008 Nu aangesloten met 2 weerstanden van 100K op L+R en het werkt!! En inderdaad is de kanaalscheiding ook nog goed want als ik rechts signaal geef hoor ik links niks en andersom. Mooie eenvoudige oplossing. Alleen werkt het lage kanaal niet meer maar als ik het op de oude manier aansluit ook niet dus gaan we dat weer proberen te vinden. Heren bedankt, ik ben weer een stap verder.
Beobuddy Geplaatst: 17 februari 2008 Geplaatst: 17 februari 2008 Origineel bericht van: MagicOnline Geen weerstanden gebruiken! De aardes van beide kanalen knoop je aan elkaar en sluit je aan op de - input van het lichtorgel Done Dit is nu juist de reden waarom er zoveel autoradio's sneuvelen.... Even de minnetjes bij elkaar, want dat scheelt weer een draadje naar de achterspeakers.... DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Snurker Geplaatst: 17 februari 2008 Geplaatst: 17 februari 2008 Origineel bericht van: gps Mooie eenvoudige oplossing. Alleen werkt het lage kanaal niet meer maar als ik het op de oude manier aansluit ook niet dus gaan we dat weer proberen te vinden. Heren bedankt, ik ben weer een stap verder. Ik weet niet wat je bedoelt met "het lage kanaal werkt niet meer" ik neem aan dat de lage tonen óf niet hoorbaar óf niet zichbaar worden gemaakt. Stel dat je gewoon weinig "LAAG" hoort, dan zou je wel eens de speakers in tegenfase hebben staan...het moet plus naar plus en min naar min zijn. Stel dat de plus van een speaker onbekend is, dan kan je met een 1,5 Volt batterij aan de draad naar de speaker testen wat de fase is... Maak een knoop in de draad die naar de plus van de batterij gaat op het moment dat je die batterij aansluit moet je kijken welke kant de conus van de speaker gaat...naar voren..dan is plus okay zo ook de andere speaker(s) testen. Een lage toon komt meestal zowel uit de rechter als ook de linker luidspreker en als die elkaar tegenwerken..heffen ze elkaar praktisch op....en hoor je dus geen basgeluid !! Snurker (Media Research) ( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)
gps Geplaatst: 23 februari 2008 Auteur Geplaatst: 23 februari 2008 Het lage kanaal werkte niet omdat bij dit lichtorgel per kanaal de 230V via een R van 27K/1 Watt via een zener op 15V wordt gezet. Bij het lage kanaal was de R stuk. Heb er bij alle 3 de kanalen nu 4 Watt ingezet. Alles werkt nu perfekt. Omdat ik toch bezig was heb ik het ook nog aangesloten zoals MagicOnline het aangaf met diodes. Wat blijkt: dit werkt ook en is de kanaalscheiding ook goed. Alleen als ik een speaker aansluit op de uitgang van het 4 watt versterkertje komt er een erg vervormd geluid uit. Toch kan het lichtorgel hier ook mee overweg maar met de 2 weerstanden van 100K werkt het beter en zo zit het nu aangesloten. Het lichtorgel is trouwens een ontwerp uit Radio Bulletin van 1973. Allen bedankt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen