Skysurfer Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 Deze tuner geeft van de ene dag op de andere dag geen ontvangst meer. Je hoort de ruis wel maar wat ik ook afstem... geen ontvangst. Aan de printen is zo op het oog niets bijzonders te zien. Geen kabels los, print iets buigen helpt ook niet. Iemand een idee wat het kan zijn?
JBnl Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 X-tal van 7,2 Mhz controleren bij Pll/tuning ic. groeten,JBnl
JohnO Geplaatst: 16 februari 2008 Geplaatst: 16 februari 2008 ik zou eerst naar een breukje in de antenne aansluiting of antenne kabel zoeken Groet, John 52,44 Noord 6,53 Oost Emmen Drenthe Nederland
Skysurfer Geplaatst: 17 februari 2008 Auteur Geplaatst: 17 februari 2008 Okee maar als je met de vingers aan de antenne aansluiting zit dan moet je toch al wat signaal oppikken? Maar he-le-maal niks.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 17 februari 2008 Geplaatst: 17 februari 2008 Als je met een stuk draad als antenne uitsluitend zuivere ruis hoort en geen spoor van een radio-zender, dan heb ik het vermoeden dat de afstemspanning voor je HF tuner ontbreekt. Bij het draaien aan de afstemming regel je via een potentiometer de spanning naar de tuner van ca. 0 volt tot pak ´m beet 20 volt. Dit zou je even moeten meten. Is die spanning wel aanwezig en regelbaar, dan is waarschijnlijk je tuner defect. Doorgaans de eerste HF trap (FET of transistor). Beschadigd meestal door onbemerkte blikseminslag/statische ontlading. Dit is te voorkomen door 2 diodes antiparallel tussen antenne en aarde te schakelen. Zijn beide diodes fabrieksmatig aanwezig, dan hebben ze eventueel sluiting, ook veroorzaakt door statische ontlading. Ze hebben dan hun dienst gedaan en geholpen verdere schade te voorkomen.
JBnl Geplaatst: 18 februari 2008 Geplaatst: 18 februari 2008 controleer die kristal maar, komt vaker voor. Dan heb je idd ook geen afstemspanning op je frontend staan. groeten,JBnl
Skysurfer Geplaatst: 18 februari 2008 Auteur Geplaatst: 18 februari 2008 Ok, bedankt heren, ik ga ermee aan de slag.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen