Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

'k Kan het ook niet verhelpen, maar mijn signaalzoeker (Heathkit) wordt microfonisch, en de lamp die er inzit en die ik zoek is een "exotisch type" 12CA5

Heeft iemand die liggen (gloeispanning = 12.6V en 7 pins)???

Anders moet ik er een EL84 induwen, maar dan moet ik wel eea aanpassen.... (socket trafo 6.3 ipv 12.6 enz...)

Geplaatst:

Hoi voor rond de 10€ heb je een hele nieuwe pit.

reageer via PM aub.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Hoi Jan,

Ik heb deze thread verplaatst naar de rokende soldeerbout omdat je daar misschien beter geholpen wordt.

Die 5 Watt die je aangeeft is de anodedissipatie (Wa), niet de Wo

Als je dit buisje niet op de kop kan tikken, dan raad ik je aan als vervanger een EL 95 te nemen.

Een 12CA5 is gemaakt voor een anode-spanning van 125 Volt voor directe voeding uit het amerikaanse net.

Een EL 95 is nog goed verkrijgbaar en goedkoop. De maximale anode dissipatie wordt gehaald bij een Va van 250 volt, maar bij 125 volt heb je nog een Wo van 1,5 Watt wat precies overeenkomt met de 12CA5.

Om de schakeling aan te passen op een gloeispanning van 6,3 volt, kun je het beste een diode in serie met de gloeidraadleiding zetten.

Kathodeweerstand moet iets kleiner worden, ik schat ik op ca 200-100 ohm. Even mee experimenteren. En kijken dat je de max. Wa niet overschrijdt.

Een bijkomend voordeel is dat je de buisvoet niet hoeft te vervangen omdat een EL 95 ook een 7 pen B7G type is.

Wel even de footprint met het oude buisje kontroleren, die weet ik niet uit mijn hoofd.

Geplaatst:

Aan die diode in serie met de gloeidraad, is een Edison waard!!!Daar had ik nog niet aan gedacht!

Ik zat nl met die 12.6V verveeld...dus nu neem de de halve alternantie!

Ga eens googelen vr de aansluitingen, is rapper dan buizenboek opsnorren... misschien pincompatible?

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Om de juiste intelling bij 125 volt anodespanning te vinden, moet je de kathodeweerstand even regelbaar maken. Een potmeter van ca 500 ohm. En deze zo instellen dat je een negative roosterspanning van -9 volt krijgt.

Negatieve roosterspanning meet je aan de kathode.

Dan de potmeter even nameten en vervangen door een normale weerstand.

De steilheid loopt bij 125 volt wel terug dus om meer versterking te krijgen, kun je het beste de kathodeweerstand ontkoppelen met een elko van 50 µF/16 volt. Dan heb je wel geen tegenkoppeling meer..maar dat geeft niets bij zo´n signaalzoeker.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen