Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op een italiaans forum (via een mod) hoorde ik het nieuws dat de source van de UFS-910 is vrijgegeven. Kan iemand dat bevestigen? Dat opent m.i. een scenario die de keuze voor een hdtv ontvanger wel eens zou kunnen beinvloeden want daarbij komt de ontvanger ook in beeld voor de echte knutselaars....

DeDream

Gast Satellite Europe
Geplaatst:

ff Googlen naar "source code ufs 910" & bam! Gelijk de 1e hit, met de source code smile

Geplaatst:

Wellicht een onnozele vraag, maar betekent dit dat de Kathrein een gelijke ontwikkeling voor de boeg heeft als bv de Dreambox en daar dezelfde softcam's voor gebruikt kunnen worden of wellicht zelfs dezelfde image's?

Groeten Joop

Gast Satellite Europe
Geplaatst:

Ja, alleen gaat 't bij de UFS 910 iets sneller, dan bij de DM7000 in 't verleden. Evocamd, Mgcamd, Camd3 & NewCS draaien gewoon op de UFS 910.

Geplaatst:

Er zijn al heel wat softcams die draaien op de kathrein.

Ook zijn er al een aantal images uitgebracht, zelfs met een leuk extra menu.

De dreambox evenaren nog lang niet maar op zich is er al veel mogelijk met de kathrein.

Ivm de sources, is volgens mij al oud nieuws ! die zijn al lang vrijgegeven het probleem is dat ze niet de sources van de drivers hebben vrijgegeven ofzoiets waardoor het eigenlijk veel rumour was om niets.

Dreambox DM800HD met de laatste Nabilo

Visiosat Big Bisat - Astra 28.2E / Astra 23.5E / Astra 19.2E / Hotbird 13E / Eurobird 9E / Sirius 4.8E / Thor 0.8W / AB3 5W

Gast pic-o-matic
Geplaatst:
Citaat:
De dreambox evenaren nog lang niet maar op zich is er al veel mogelijk met de kathrein.
Wel qua beeld, ook op SD, wat een strak plaatje tovert dat ding op het scherm zeg!.

Dus ook voor alleen SD vind ik het een aanrader, ook omdat je dan via hdmi kan aansluiten.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Simean
...De dreambox evenaren nog lang niet...

Lijkt mij in tegenstelling tot velen totaal overbodig om m te vergelijken met een dreambox. De Kathi is een compleet andere ontvanger.
Geplaatst:
Origineel bericht van: NDS4Ever

Lijkt mij in tegenstelling tot velen totaal overbodig om m te vergelijken met een dreambox. De Kathi is een compleet andere ontvanger.

Is inderdaad ook niet te vergelijken, ook de ontwikkeling is niet te vergelijken. Maar dat was wel de vraag.

Visiosat Big Bisat - Astra 28.2E / Astra 23.5E / Astra 19.2E / Hotbird 13E / Eurobird 9E / Sirius 4.8E / Thor 0.8W / AB3 5W

Geplaatst:
Origineel bericht van: NDS4Ever

Welke punten maken dat de Kathi 910 niet te vergelijken is met de DB?

Dit vraag ik omdat ik serieus overweeg om een Kathi te kopen en graag ieders mening hoor.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groeten,
Joop
Geplaatst:

Goede middag,

zo'n Kathy vrijwel vergelijkbaar met een Dreambox met een tuner. Heeft ook een ethernet aansluiting. Spdif etc. etc.

Doet daarnaast echter ook nog HDMI en Mpeg 4 h.264 S2. De standaard voor HDTV. En dat werkt buitengewoon goed. Met een prachtig beeld en via de Spdif uitgang Dolby geluid. Ziet er dan ook prachtig uit, het BBC HD kanaal.

Echter de software/firmware is nog volop in ontwikkeling. Stromen naar de PC werkt nog niet. Opnemen op een USB harde schijf is al wel mogelijk. In maart komt er een nieuwe versie van de software uit, waarbij dit wel gaat werken.

Opwaarderen van de software werkt bijzonder effectief met behulp van een USB stick.

Ik zie niet in, waarom er geen Pli versie zou kunnen komen voor dit apparaat. De source code is in ieder beschikbaar, zoals hiervoor is aangegeven.

Je mist wel de extra kaartsloten, die de Dreambox heeft.

En de afstandbediening is niet zo geweldig en kan alleen gebruikt worden voor deze ontvanger. Deze is echter te vervangen door een universele AB.

Apparaat is verkrijgen voor een prijs rond Euro 300,- of zelfs nog wat lager.

Het enige minpunt is nog de software. Maar dat zal zeker op korte termijn worden verbeterd.

Ben er in ieder geval zeer tevreden over. En je hoeft niet langer te wachten met HDTV ontvangst.

Wat betreft prijs/prestatie is het zeker een aantrekkelijk apparaat.

Groet,

Bram

Geplaatst:

Dan zal ik je dat even uitleggen.

Je kunt ze absoluut niet vergelijken. Ieder apparaat heeft eigen drivers. In geval van de kathrein niet gebaseerd op Linux TV API 2 of 3 maar op een eigen systeem.

Voor het draaien van enigma (Pli of gemini of wat dan ook) heb je compatible (Linux TV API 2 of 3) drivers nodig.

Wat er nu beschikbaar is, is slechts de sourcecode van de grafische schil en dus niet van drivers. Het enige dat je daarmee opschiet is dat de bestaande grafische schil (GUI) van de UFS-910 wat aangepast kan worden.

Tussen Open Source (dreambox - enigma) en sourcecode van een UFS-910 GUI versie die op het net gedumped is, zit nogal wat verschil. Het is maar de vraag of die sourcecode ook de volgende keer weer door iemand op het internet gedumped wordt. Ik acht die kans vrij klein.

Officieel is er volgens mij niets vrijgegeven!

Door de source code die niet op het net staat kunnen hobbyisten wel wat beter begrijpen hoe de software werkt, waardoor er kleine wijzigingen aangebracht kunnen worden. In de grafische schil dus en niet in de drivers. Zelfs al zou men de sourcecode van de drivers hebben, denk ik niet dat een hobbyist daar iets mee kan. Dat is dusdanig gecompliceerd dat slechts een select aantal mensen daar wat mee zou kunnen aanvangen.

De UFS-910 is volgens mij de meest leuke HDTV receiver met een enkele tuner, in ieder geval beter dan een Humax, maar je kunt hem absoluut niet met het concept van de dreambox vergelijken.

Ron

Geplaatst:

goh, zou er bijna amen hehe.

Gast Satellite Europe
Geplaatst:

Het grote verschil met de Dreambox is idd. dat er geen Enigma op draait, maar net zoals bij de Dreambox zijn alleen de drivers niet open source. Voor de rest is alles gewoon vrijgegeven. De source code vd. 1.03 Image is gewoon vrij te downloaden & de 1.04 source code kan desgewenst gewoon bij Kathrein besteld worden.

De OSD-shell (de grafische schil/framework, die vergelijkbaar is met Enigma) is volop in ontwikkeling & 't team van AAF heeft de ontwikkeling bespoedigt door zeer mooie/uitgebreide Images uit te brengen. Deze Images zijn gewoon gebaseerd op de standaard 1.04 Image van Kathrein, met 't OSD-shell framework eraan toegevoegd. Voor zover ik weet is er geen kernel-hack nodig geweest om dit framework toe te voegen.

Als je googled naar "ufs 910 STLinux distribution 2.2" dan kun je zelfs 'n complete ontwikkel omgeving vinden waarmee je Images kunt bewerken/compileren.

Geplaatst:

Nogmaals, volgens mij haal jij open source en beschikbare sources een beetje door de war.

Ik zie nergens op de website van Kathrein sources of een CVS staan. De software is volgens mij niet open source maar eerder (opzettelijk) gelekt. Open source betekend dat de fabrikant een source three (meestal als CVS/CVN) beschikbaar stelt zodat je hun wijzigingen steeds kunt verkrijgen zodat je daar je eigen werk aan toe kunt voegen of wijzigingen aan kunt brengen. Daarvan is op de site van kathrein niets terug te vinden, of ik kijk scheel:-)

Wat ik uit wilde leggen en wat ik ook onderbouwde is dat een kathrein niet vergeleken kan worden met de Dreambox. Zowel de hardware als veel belangrijker de software. Dat werd namelijk door iemand in dit topic beweerd en dat is onjuist.

Het misverstand dat namelijk ontstaat bij velen is dat men denkt dat door het beschikbaar stellen (of lekken) van sources nu plotseling enigma op een kathrein zou kunnen draaien. Zover is het dus nog lang niet en ik zie dat ook niet gebeuren.

Ron

Geplaatst:
Origineel bericht van: Toxic[Q
]Nogmaals, volgens mij haal jij open source en beschikbare sources een beetje door de war.
Ik zie nergens op de website van Kathrein sources of een CVS staan. De software is volgens mij niet open source maar eerder (opzettelijk) gelekt. Open source betekend dat de fabrikant een source three (meestal als CVS/CVN) beschikbaar stelt zodat je hun wijzigingen steeds kunt verkrijgen zodat je daar je eigen werk aan toe kunt voegen of wijzigingen aan kunt brengen. Daarvan is op de site van kathrein niets terug te vinden, of ik kijk scheel:-)
Wat ik uit wilde leggen en wat ik ook onderbouwde is dat een kathrein niet vergeleken kan worden met de Dreambox. Zowel de hardware als veel belangrijker de software. Dat werd namelijk door iemand in dit topic beweerd en dat is onjuist.
Het misverstand dat namelijk ontstaat bij velen is dat men denkt dat door het beschikbaar stellen (of lekken) van sources nu plotseling enigma op een kathrein zou kunnen draaien. Zover is het dus nog lang niet en ik zie dat ook niet gebeuren.

Ron

Hey Ron,

Toch, die sources zijn officieel hoor :
http://www.kathrein.de/linux/receiver/ufs910/

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen