Ga naar inhoud


Kabel is oneerlijke concurrentie voor satelliet


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Kabel is oneerlijke concurrentie voor satelliet

 

Bovengenoemde stelling is afkomstig van het forumlid Littlesat.

Bij vele topics, ook die welke volgens mij weinig daarmee van doen hebben,

wordt dit vaak in de discussie ingebracht.

 

Mijns inziens verdient dit onderwerp wel een apart topic.

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hieronder enkele citaten uit andere topics.

 

 

 

Origineel bericht van: Littlesat
Tegenwoordig (met wat googlen kun je dat vinden) zijn echte kosten voor de kabel zo'n 6 Euro per maand. Dus die 3.96 Euro in 1997 kan best kloppten. 10 Euro per maand is dus pure winst. Een gedeelte daarvan wordt weer geinvesteerd in digitale-TV het "gratis!?" weggeven ban digitale decoders om later nog eens meer te kunnen vangen... Tja een bedrijf MOET toch winst kunnen maken...

 

 

 

Origineel bericht van: druid
wat google je dan precies?

 

content contracten, stroomverbruik versterkers + kopstation, technische mensen in het veld voor versterkers, c/dwdm apparatuur kopstation en glasvezel onderhoud en calamiteiten wanneer er weer eens iemand tegen een tap of versterker aanrijdt, call center agents, vergunningen voor nieuwe kabels, transponder kosten indien nodig etc etc

 

met 6 euro red je het niet hoor.

 

 

 

Origineel bericht van: sattaz

 

Bij de verkoop/aankoop van een kabelnet gaan het waarschijnlijk om grote bedragen.

Zo heb ik eens gelezen over 750 Euro per aansluiting.

Wellicht dat er mensen zijn die hierover meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

 

De aankoop moet natuurlijk terugverdiend worden door

de nieuwe kabelmaatschappij/durfinvesteerder.

Daarnaast moet er winst gemaakt worden, een gemeentelijk kabelnet

wordt niet overgenomen door een liefdadigheidsinstelling.

Tenslotte moet het terugverdienen en winst maken binnen een bepaalde tijdspanne geschieden.

De technische/economische levensduur van de kabel is immers ook beperkt.

 

De steeds terugkerende slogan "het is oneerlijke concurrentie",

met name gebezigd door Littlesat, vind ik momenteel wat kort door de bocht.

Zoals het nu wordt gebezigd, zonder onderbouwing met cijfers,

lijkt het me meer een emotionele uiting.

Graag zou ik in deze dan ook wat meer cijfers zien.

Bijvoorbeeld de overlegging van een businessplan waaruit blijkt

dat het voor de nieuwe kabelmaatschappijen/durfinvesteerders

verantwoord is om lagere tarieven dan de huidige te gaan hanteren.

 

Het lijkt me wel iets voor Littlesat om daarover

een nieuw topic te openen: "oneerlijke concurrentie?"

Dan hoeft dat onderwerp niets steeds weer opnieuw in andere topics

die er weinig mee van doen hebben behandeld te worden smile

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

 

 

 

Origineel bericht van: aart44

 

Het lijkt er op dat het een prijs is van wat de gek er voor geeft.

Recent is het kabelnet van Brunsum een verouderd netwerk 880 euro per aansluiting.

Ook de vrij recente prijs die de nieuwe eigenaren van Zesko betaald hebben is weer veel hoger € 1575 per aansluiting.

meer cijfers over de laatste overname is hier te vinden.

 

Liberty de eigenaar van UPC daar heb ik maar geen eens naar gezocht.

Sommige kabelnetten zijn misschien al 15-20 jaar in handen van UPC of daar nog prijzen van te vinden zijn??

 

Maar laten we in het daarvoor meest geschikte forum het DVB-C forum dan verder gaan over de "het is oneerlijke concurrentie".

 

 

 

 

Origineel bericht van: druid

 

upc heeft in rotterdam 3279 gulden en haarlem 2250 gulden betaald, dit waren ongeveer laatste grote netten die gekocht zijn betaald. Lager dan de Zyggo prijs dus die echt behoorlijk hoog is. (wel eigenlijk nog inflatie en euro omwisseling erbij rekenen)

 

 

 

Origineel bericht van: Littlesat
Brunssum 880 Euro per aansluiting. Met 5% Rente is dat 3.67 per maand... om die 880 Euro terug te kunnen betalen (gewoon een schatting). 6 Euro werkelijke kabelkosten voor onderhoud, verbetering, Buma en zo kom je op een 10-tje. Dan heb je nog geen winst. Door nu 16 Euro te vragen krijg je winst...

 

Gewoon om ff te bewijzen dat het bij CDS ook wel meevalt...

Transponderkosten Astra 23.5 Oost: 2.500.000, 50.000 aansluitingen (abonnees), kosten per aansluiting 50 euro...-> 4.17 per maand. Kosten Themapakket abonnement 5 Euro per maand... In feite met 50.000 kijkers moeten ze het gratis weggeven... (geen BUMA, geen kosten voor de doorgegeven zenders....) En bij CDS heb ik het hier over 1 transponder... en dit zijn jaarlijks terugkerende kosten... Niet eenmalige kosten...

 

Leuk dat speculeren...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft Littlesat een niet onbelangrijk detail onvermeld gelaten.

Dat is de aflossing over de aangekochte aansluitingen.

Vaak gaat het dan ook nog eens om forse bedragen van 880 Euro, 1575 Euro, enzovoort.

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na er vorige keer toen de vraag van @sattaz er ook al was om een apart topic er over op te zetten en er nog eens goed over nagedacht te hebben lijkt het me absoluut onmogelijk om kabelbedrijven met elkaar te gaan vergelijken.

 

Een klein zelfstandig kabelbedrijf vergelijken met de grote vier lukt al helemaal nooit.

Omdat wat ik al eerder schreef bij verkoop is het "wat de gek er voor geeft" de laatste grote verkoop was o.a Casema gekocht door de Carlyle Group voor 665 miljoen euro en verkocht een paar jaar later aan Warburg-Pincus en Cinven voor 2.1 miljard euro, waarvan laatst genoemde het bedrag voor 70% met geleend geld moet betalen dus rentelasten.

Als je laatstgenoemde die volgens berekeningen per aansluiting 83 euro p/m moet opbrengen gaat vergelijken met bijvoorbeeld een klein kabelbedrijf als Rekam die het voor iets meer als 6 euro p/m kan doen lijkt me onmogelijk.

 

Het beste lijkt me dat @Littelsat niet iedere keer zo de nadruk legt bij de prijs van het anologe abo. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sattaz
Hieronder enkele citaten uit andere topics.

Gewoon om ff te bewijzen dat het bij CDS ook wel meevalt...
Transponderkosten Astra 23.5 Oost: 2.500.000, 50.000 aansluitingen (abonnees), kosten per aansluiting 50 euro...-> 4.17 per maand. Kosten Themapakket abonnement 5 Euro per maand... In feite met 50.000 kijkers moeten ze het gratis weggeven... (geen BUMA, geen kosten voor de doorgegeven zenders....) En bij CDS heb ik het hier over 1 transponder... en dit zijn jaarlijks terugkerende kosten... Niet eenmalige kosten...

Leuk dat speculeren...



Het zijn er toch 500.000 of meer?
Daar zitten dan niet alleen de 50 euro maar ook de duurdere abonnementen bij in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: aart44
Na er vorige keer toen de vraag van @sattaz er ook al was om een apart topic er over op te zetten en er nog eens goed over nagedacht te hebben lijkt het me absoluut onmogelijk om kabelbedrijven met elkaar te gaan vergelijken.

Een klein zelfstandig kabelbedrijf vergelijken met de grote vier lukt al helemaal nooit.


@aart44,

Het onderwerp is niet het onderling vergelijken van kabelbedrijven.
De vergelijking waarom het gaat is die tussen kabel en satelliet.

Het gaat ook niet om de kleine zelfstandige kabelbedrijven die
tussen 6 en 10 Euro per maand in rekening brengen.
Het gaat met name om 4 grote kabelbedrijven (of zijn het er 2 na de laatste grote fusie?)
die meer in rekening brengen aan de klant dan de kleine zelfstandige kabelbedrijven.

Hetgeen hierdoor meer wordt binnengehaald (bij analoge kabel) zou pure winst zijn
die wordt aangewend om te kunnen investeren in digitale kabel.
Het is echter geen pure winst aangezien (onder andere) de aflossing
van de overgenomen aansluitingen er niet in verdisconteerd is.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: sattaz

De vergelijking waarom het gaat is die tussen kabel en satelliet.

Het gaat met name om 4 grote kabelbedrijven (of zijn het er 2 na de laatste grote fusie?)
die meer in rekening brengen aan de klant dan de kleine zelfstandige kabelbedrijven.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz


Het zijn er nog vier en ze gebruiken nog de eigen naam en logo, maar er wordt gewerkt dat de drie huidige Casema, Multikabel en @Home één bedrijf wordt dan zijn er nog maar twee grote over.
Ook die zijn niet te vergelijken omdat Liberty de Amerikaanse eigenaar van UPC de laatste grote aankoop nog in het guldens tijdperk gedaan heeft.

DE stelling Kabel is oneerlijke concurrentie voor satelliet lijkt me dan ook absoluut niet houdbaar. smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

voordeel voor de sat is weer dat je in t hele land kan aanbieden.. en ook nog ver over de grens in weze wink

 

Doe dat maar eens met je kabel aanbieder wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Theo50

Mensen die TV, telefoon en internet via de kabel hebben zijn de grootste bron van inkomsten, al moet ik daar persoonlijk niet aan denken. cry


Ik weet niet waar dit op slaat maar als ik ooit moest kiezen tussen satelliet adsl en voip oid,geef mij dan multikabel maar.
Internet ligt er NOOIT uit,tel. werkt altijd,de kabel tv werkt ook al een jaar of 20 naar behoren zonder noemenswaardige storingen.

Ja de prijs,ach ik betaal geloof ik 64 euro in de maand voor de hele hap.
Zal best wel wat goedkoper zijn maar dan ben ik afhankelijk van keelknijpers als de kpn,telfort en nog wat van die firma's die een (als ze er al 1 hebben)helpdesk hebben die niet of nauwelijks te bereiken is en dan ook nog een paar euro per gesprek kost.
Multikabel kost geloof ik 1 eurocent per minuut en je word ook nog kundig geholpen ipv een paar schoolverlaters bij die andere helpdesks.

Heb ik allemaal al jaren geen last van.

Onderling bellen is compleet gratis onder de abonnees,en ja de hele familie heeft multikabel dus das mooi meegenomen.

Downloaden uit nieuwsgroepen gaat met 1500kb ook wel lekker,1 uur een filmpie.
Sneller hoeft van mij niet.

Dan nog het feit wat ik allemaal zou moeten investeren om een beetje fatsoenlijk tv te kijken,te bellen en te internetten.

Jij moet er persoonlijk niet aan denken,moet je je zaakjes wel erg goed voor elkaar hebben.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kaelem
Origineel bericht van: Theo50

Mensen die TV, telefoon en internet via de kabel hebben zijn de grootste bron van inkomsten, al moet ik daar persoonlijk niet aan denken. cry


Ik weet niet waar dit op slaat maar als ik ooit moest kiezen tussen satelliet adsl en voip oid,geef mij dan multikabel maar.
Internet ligt er NOOIT uit,tel. werkt altijd,de kabel tv werkt ook al een jaar of 20 naar behoren zonder noemenswaardige storingen.

Ja de prijs,ach ik betaal geloof ik 64 euro in de maand voor de hele hap.
Zal best wel wat goedkoper zijn maar dan ben ik afhankelijk van keelknijpers als de kpn,telfort en nog wat van die firma's die een (als ze er al 1 hebben)helpdesk hebben die niet of nauwelijks te bereiken is en dan ook nog een paar euro per gesprek kost.
Multikabel kost geloof ik 1 eurocent per minuut en je word ook nog kundig geholpen ipv een paar schoolverlaters bij die andere helpdesks.

Heb ik allemaal al jaren geen last van.

Onderling bellen is compleet gratis onder de abonnees,en ja de hele familie heeft multikabel dus das mooi meegenomen.

Downloaden uit nieuwsgroepen gaat met 1500kb ook wel lekker,1 uur een filmpie.
Sneller hoeft van mij niet.

Dan nog het feit wat ik allemaal zou moeten investeren om een beetje fatsoenlijk tv te kijken,te bellen en te internetten.

Jij moet er persoonlijk niet aan denken,moet je je zaakjes wel erg goed voor elkaar hebben.


Ik woon in het verzorgingsgebied van UPC en dan weet je dus waarom ik nogal negatief over de kabel ben.
Dan heb ik het nog niet eens over de technische staat van hun kabel, maar over de administratieve puinhoop.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Origineel bericht van: sattaz
Origineel bericht van: Littlesat in Smartcardbijdrage Ziggo van de baan op 04-10-2008 te 12:43 uur
@sattaz,

Dit oude draadje is verloren gegaan...


@Littlesat,

Het draadje is niet verloren gegaan maar is nog open volgens mij.

Ik denk dat zolang jij (en wellicht ook anderen) in onderwerpen die er eigenlijk
niet of slechts zijdelings mee te maken hebben de stelling poneert
dat kabel oneerlijke concurrentie voor de satelliet is
het draadje niet alleen open maar ook (uiterst) actueel blijft.

Je kunt daarin nog steeds (ook nu nog) reageren.

Met vriendelijke groeten wink
sattaz




Ik ben benieuwd naar de berekeningen van Littlesat in dit topic.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...