Ga naar inhoud


Plaatsing antenne(s) tov dak (draaiend Triax 110 en vast T55)


Gast facteur2

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Misschien kan iemand deze vragen gemakkelijk beantwoorden.

Ik woon in een hoekhuis met de zijkant naar het noordwesten, ongeveer 40 graden vanaf het noorden naar het westen. In verband met bomen voor het huis en in de tuinen naast de mijne, zit er weinig anders op dan de twee schotels die ik wil plaatsen met een mast (of twee) boven het dak aan de achterkant te laten uitsteken. Ik wil echter de schotels zo onopvallend mogelijk plaatsen, dus liefst zo min mogelijk boven het dak uit laten steken. Wel wil ik maximale ontvangst hebben.

 

Is het zinvol de schotels aan één mast te bevestigen?

Hoe ver moet ik, vanaf de nok gezien, mijn mast(en) aan de muur plaatsen?

Hoe hoog moeten de schotels boven het dak uitsteken?

Hoe lang moet(en) de mast(en) zijn om goed aan de muur bevestigd te kunnen worden zodat die bij de jaarlijkse storm niet van de muur afkom(t/en)?

Zijn 42mm masten van die lengte ergens te koop (evt. via PM)?

 

Even de noodzakelijke maten:

Draaibare schotel: Triax 110 cm

Vaste schotel: T55 (91 x 71 cm geloof ik)

Afstand vanaf de muur, ong. 30 cm

Richting van de nok: ong. 40E (handig voor bepalen positie Express AM1)

Gewenste satellieten op de vaste schotel: Express AM1, Astra 1 en Hotbird 6 (de vraag of dat op die schotel kan heb ik elders geplaatst, ik ga er nu van uit dat dat kan).

Hellingshoek van het dak, ongeveer 42 graden.

Diepte van het huis: ongeveer 7,6 meter (voor tot achterkant met nok in het midden)

 

Bedankt alvast!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het moest van heel ver komen! Toen ik nog op het VWO zat, kon ik dat zo uit mijn mouw schudden... voor de T55 heb ik het op kunnen lossen!

 

Express AM1 elevatie 22,79 en 40E (de richting ongeveer van de noklijn van het dak) is geen enkel probleem. Het andere uiterste Hotbird 6 elevatie 30,34 en 13E zorgde voor wat meer hoofdbrekens... maar bekijkend wat een lichtstraal zou doen als die vanuit die positie net over de dakrand komt, kom ik tot de conclusie dat als de zon vanaf die positie zou schijnen, het hele dak aan beide kanten zelfs geheel verlicht is. De T55 hoeft alleen maar ergens helemaal boven de dakrand uit te steken.

 

De draaibare schotel ligt wat gevoeliger, ben ik bang. Al is het maar omdat het een grote windvanger is en dus ook fatsoenlijk aan de muur bevestigd moet worden. Ik denk dat ik ook even bij mijn buren moet checken of mijn schotel niet toevallig net voor hun favoriete satelliet komt te hangen, als ik hem dicht bij de nok ophang. Precies bij de nok is optimaal voor zoveel mogelijk houvast aan de muur en maximaal bereik. Waarom zijn er geen transparante schotels van 110cm. Ik ga nog maar eens de foto's bekijken van anderen.

 

Bedankt voor die tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: facteur2
Even de noodzakelijke maten:
Draaibare schotel: Triax 110 cm
Vaste schotel: T55 (91 x 71 cm geloof ik)
Afstand vanaf de muur, ong. 30 cm
Richting van de nok: ong. 40E (handig voor bepalen positie Express AM1)
Gewenste satellieten op de vaste schotel: Express AM1, Astra 1 en Hotbird 6 (de vraag of dat op die schotel kan heb ik elders geplaatst, ik ga er nu van uit dat dat kan).
                         
Waarom zijn er geen transparante schotels van 110cm. Ik ga nog maar eens de foto's bekijken van anderen.


@facteur2,

Op de vraag of Express AM1 40 Oost op een Wavefrontier T455 mogelijk is
daar heb ik in jouw andere topic al een antwoord op gegeven.

De Triax 110 is trouwens geen 110 cm. schotel.
De afmetingen bedragen 100 x 105 en daarmee is het officieel een 100 cm. schotel.

Dat er geen transparante schotels van 110 cm. zijn heeft waarschijnlijk meerdere oorzaken.
Zo is bijvoorbeeld de vraag ernaar veel minder en de verkoopprijs
zou aanzienlijk meer zijn dan bij een "normale" schotel.
Daarnaast zijn de prestaties en de degelijkheid minder dan die van een "normale" schotel.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...