Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik heb een batterij besteld om in m'n mp3 speler te zetten. Deze moet ik solderen. Af en toe heb ik meer van dat soort klusjes, een kristalletje van een multicam, een draadje zus, een draadje zo. Fijn werk zeg maar. Wat kan ik nou het beste kopen? Gebruik....3 keer per jaar... Hoeveel watt etc.

thx

Nokia Dboxen Sportster Neutrino,

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

88cm Triax, vaste twin opstelling, A1 A2 A3 HB

Geplaatst:

Ik adviseer je om naar een electronica speciaalzaak te gaan

(er zijn er steeds minder van helaas)

12-15 watt en dan direct de kleinste punt erbij kopen die ze hebben.

Ik twijfel of je misschien 18 watt moet hebben want als het onderdeel iets groter is dan koelt de punt te snel af

Geplaatst:

Ik zit net te kijken naar een bekend merk van 25 watt. Ik kan dan kiezen uit een stift van 0,8mm of van 4 mm.

Is wel wat duurder maar van hetzelfde merk heb ik er 1 van meer dan 20 jaar oud die nog steeds OK is.

DM800 Oozoon in flash, Verschillende Gemini's en Newnigma op USB, DM800SE met Pli

Geplaatst:

Die wordt het ook, met de 0,8 punt.

Bedankt allebei

Geplaatst:
Origineel bericht van: de Steef
0,8 mm doen
4mm is echt veel te groot als je op een print soldeert

hoger dan 25w moet je echt niet gaan hoor

Juist wel zwaarder, een lichte soldeerbout is juist slecht immers deze zal te snel afkoelen als je tin toevoegd en de punt tegen het materiaal houdt.
Dit heeft als gevolg dat je de bout langer tegen het component moet houden met als risico dat het component te warm wordt en nog voordat je het gebruikt al stuk is.
Daarom gewoon een flinke bout van 40 of 60 W maar wel met een fijne punt (dus 0,8mm of naaldpunt).
Kijk maar eens naar soldeerstations, die kom je ook nauwelijks tegen onder de 60 watt.

Laat je dus niet verleiden tot een te lichte bout, dat geeft alleen maar problemen.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Haha......ik was er uit......en nu is er weer twijfel confused

Geplaatst:

Als je aan grotere vermogens denkt dan moet het een temperatuurgeregelde bout zijn omdat anders de bout in de tijd dat je hem niet direct gebruikt veel te heet wordt.

Dit heeft als effect dat de harskern in de tin verdampt voordat het zijn werk kan doen, en krijg je doffe en slechte verbindingen.

Het punt dat Gerrit B aanhaalt is waar. een 20W bout heeft weinig vermogen dus als de soldeerverbinding even wat meer oppervlakte heeft moet je lang stoken om de hele verbinding heet te krijgen.

Wil je alleen af en toe een batterijtje insolderen of een plug aan een draad zetten koop dan een simpel boutje.

Denk je dat je regelmatig printen van (nieuwe) onderdelen moet voorzien koop dan een temperatuur geregeld soldeer station waarbij een Weller altijd een goede keus is, maar ook zijn prijs heeft.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Mee eens, als je geen verwoed hobbyist bent en heel af en toe wat wilt solderen, dan zou ik een goedkoper boutje nemen.

Bijvoorbeeld een Ersa Tip 16 of Mulitip. Dat zijn ideale boutjes.

Een Weller soldeerstation is wel één van de beste maar erg duur.

Geplaatst:
Origineel bericht van: elektroboy
Ga voor w-je weet wel-r

Wel een type nemen met een magnetostaatpunt. dan maakt het vermogen weinig uit, beter te veel dan te weinig.

Behalve dat je de dikte van de stift kan kiezen, kan je ook de temperatuur kiezen, zonder echt soldeerstation.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Geplaatst:

Als ik je vertel dat je zo'n station

HQ-SOLDER_30.JPG

Regelbaar door middel van een potmeter en met digitale uitlezing.

Temperature range: 160°C to 480°C

Heater voltage : 24 Volt

Heater power : 48 Watt

te koop is voor goed 50 euro dan valt het denk ik nog wel mee.

Oké voor het solderen van alleen af en toe iets toch nog best prijzig, maar toch ook stukken beter.

Natuurlijk zijn er ook wel andere bouten te koop, maar de vraag is dan vaak of er wel een dunne punt bij te verkrijgen is.

Alternatief is een gassoldeerbout, weller heeft er eentje van rond de 25 euro.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

eekcrazycry

Wat is er hier toch altijd een berg kennis aanwezig. Ik hoopte op 10 antwoorden van neem die rode, met die stift en zoveel watt...... Het gaat er mij uiteindelijk om dat ik m'n dure mp3-speler niet verniel en toch een goede soldering maak van 1 rood en 1 zwart kabeltje op een klein printje....

Zal een 25 watt boutje met een 0,8 mm stift van dat welles nietes merk hiervoor een slechte aankoop zijn?

Ik heb een 40 watt daarvan liggen (erg oud al) met een hele versleten stift, vervangen daarvan zou dus ook al een goede keuze kunnen zijn?

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Da´s een mooi boutje voor een redelijke prijs.

De hoge temperatuur is erg belangrijk voor als je wilt solderen met loodvrij soldeertin.

Dat is minder makkelijk dan met 38/62 of 40/60 tin.

Ik heb in mijn leven al heel wat gesoldeerd en heb al menige bout versleten. Als ik weer een knutsel-projekt heb, dan werk ik altijd met 2 (Weller) soldeerstations tergelijkertijd. Eén met een fijne stift en de andere met een wat bredere stift. Die heeft wat meer hitte reserve en prefereer ik zelfs boven een wat fijnere stift.

Tja...ik heet niet voor niks Drs. IJzerbout hé..! laugh

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen