JohnO Geplaatst: 20 februari 2008 Geplaatst: 20 februari 2008 Hoi, met veel moeite ubuntu 5.10 op de laptop waarin 48 mb geheugen geinstalleerd. Nu komt ubuntu met de $ prompt en wil verder niets. Hoe krijg ik een grafische schil aan de praat? Is er wellicht een compactere versie van linux welke ik beter kan gebruiken? Ik wil puur de laptop proberen met linux aan de praat te krijgen. Verder geen diepere gedachten. das dan geluk, maar wel met een grafische schil zodat ik wat meer zie dan een cursor enige tips meer dan welkom Groet, John 52,44 Noord 6,53 Oost Emmen Drenthe Nederland
satede Geplaatst: 20 februari 2008 Geplaatst: 20 februari 2008 probeer eens damn small linux werkt perfect. The birdman has left the building
JohnO Geplaatst: 23 februari 2008 Auteur Geplaatst: 23 februari 2008 Ubuntu is inmiddels geinstalleerd. Maar hoe start e gnome of een ander grafische schil Bedankt voor de tip damnsmalllinux overigens Groet, John 52,44 Noord 6,53 Oost Emmen Drenthe Nederland
oudeis Geplaatst: 23 februari 2008 Geplaatst: 23 februari 2008 Heb je een grafische schil geinstalleerd? Zo ja, dan heb je blijkbaar geen grafische login manager geinstalleerd (gdm, kdm, en waarschijnlijk zijn er ook nog wel andere..) Zo nee, dan raad ik je aan om met Xfce te beginnen. Die is wat lichter dan Gnome of KDE, en met 48 MB heb je weinig speelruimte. Als je geen grafische login manager hebt, of niet wilt/kunt installeren, dan kun je X vanaf de command line starten via het commando 'startx' - Ruud
JohnO Geplaatst: 23 februari 2008 Auteur Geplaatst: 23 februari 2008 Dank je wel Ruud Ik ben een leek en newbie met linux dus nadat ik john@ubuntu:$ op het scherm zag hield het een beetje op voor mij (zwarte achtergrond... dubbel macaber voor een leek) met die startx was ik heel blij maar de laptop zegt no such file or directory Hoe kom ik in een of andere grafische omgeving waarm de muis tenminste werkt? Groet, John 52,44 Noord 6,53 Oost Emmen Drenthe Nederland
Fredo Geplaatst: 24 februari 2008 Geplaatst: 24 februari 2008 probeer eens apt-get update daarna apt-get upgrade nu apt-get install XDM nu zou je met ./xdm de schil moeten kunnen starten Groeten Fred. AZbox premium , AZbox premium+ , AZbox elite Dreambox 8000 2maal SAB sky 4800 mini , DVB zelfbouw decoder.
oudeis Geplaatst: 24 februari 2008 Geplaatst: 24 februari 2008 ./xdm zal niet werken, tenzij de werkdirectory van JohnO toevallig /usr/X11R6/bin/ is... Ik vermoed overigens dat X nog helemaal niet is geinstalleerd. Als X is geinstalleerd, heb je normaal gesproken startx ergens in je pad staan. Zelfs als je verder niets hebt geinstalleerd (geen window manager), dan nog zou de X-server dan gestart moeten worden. Deze is te herkennen aan het grijze scherm, met de muis cursor in de vorm van een 'X'. Tijdens installatie van xdm zal de X-server geinstalleerd worden. Dan heb je echter nog geen window manager, en nog geen andere X-applicaties. Installeer daarvoor Xfce, Fvwm (als die nog bestaat), of een andere window manager. Configuratie van X kan ook wel eens lastig zijn. De huidige versies zijn vrij eenvoudig, maar ik durf niet te zeggen of Ubuntu 5.10 zo eenvoudig is. - Ruud
JohnO Geplaatst: 24 februari 2008 Auteur Geplaatst: 24 februari 2008 ik denk niet dat x er op staat als ik de opdracht "ls -al" geef zie ik in blauwe tekst gnome-vfc-mime-magic staan. In een lijst ( zoals de dir opdtacht in dos werkte) als ik dan start gnome intik of start gnome met alle exta tekst komt mijn john@ubuntu cursor terug zonder dat er iets gebeurt. Als ik cd /etc doe hetzelfde verhaal. Beetje hopeloos inmiddels. Linux is vast heel leuk maar wel erg wennen als je verpest bent met windows Groet, John 52,44 Noord 6,53 Oost Emmen Drenthe Nederland
oudeis Geplaatst: 25 februari 2008 Geplaatst: 25 februari 2008 Misschien is het een goed idee om eens te beginnen met een LiveCD. Dan hoef je niks te installeren, en kun je rustig wennen Een ander idee is om de verschillende HOWTO's eens te lezen, of ergens een boek over unix/linux (voor uitleg over de command line) Als je een LiveCD gaat proberen, neem er dan wel een die om kan gaan met weinig geheugen. Zoek maar eens naar "linux old laptop"of zoiets, daar moet haast wel iets uitkomen. - Ruud
JohnO Geplaatst: 25 februari 2008 Auteur Geplaatst: 25 februari 2008 Dat heb ik inderdaad geprobeerd ruud. Maar dan hebben alle versies opeens een boot subdirectory in de iso staan. Dat boot heel moeizaam hoor. Ik heb 4 of 5 linux versies gedownload. Alleen Knoppix en Ubunto hebben een autoboot op de cd De andere dwnloads hebben allen een mapje boot op de cd waar ik vanzelfsprekend tijdens het opstarten niets mee kan Ik denk erover op de oude windows 2000 er maar weer op te zetten. Dat liep tenminste in 1 keer goed. Groet, John 52,44 Noord 6,53 Oost Emmen Drenthe Nederland
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen