Ga naar inhoud


Otvangst radio op de FM band


robtopf

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn upc kabel abonnement opgezegd omdat ik veel beter dit via de satelliet kan ontvagen, echter voor mijn radio fm ontvangst moet ik een redelijk aternatief bedenken.

Wat voor antenne moet ik gebruiken om goede ontvangst voor mijn tuner te garanderen? Ik luister graag naar Arrow classic rock ( gezien mijn leeftijd , 65+, en gezien mijn omgeving (voorne-putten) ben ik denk ik afhankelijk te zijn van uitzending vanaf Rotterdam centrum.

Die zend niet horizontaal of verticaal uit maar Circulair. Moet ik hiervoor een speciale ontvangstantenne hebben , of kan ik via een open of gesloten di-pool in wat voor positie dan ook dit station ontvangen ? Is er iermand met ervaring in deze situatie ?

Bij voorbaat dank voor reacties

Technidsat Digit ISIO STC  4K  UHD

2 stuks Wavefield T55 (NED. en Frankrijk), LNB's : 4 X Twin Inverto. 2 X DiseqC switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Gast Drs. IJzerbout

Als die zender inderdaad circulair uitzendt, dan kun je iedere lineaire FM antenne nemen. Het maakt dan niet uit hoe de antenne polarisatie staat.

Als je het onderste uit de kan wilt hebben zou je zelf een antenne met circulaire polariteit kunnen konstrueren, maar dan moet je weten of de polarisatie links of rechtsom is.

Het verlies bij ontvangst met een lineaire antenne is 3 dB ten opzichte van een antenne die geschikt is voor circulaire polarisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het je echt alleen om Arrow gaat en je dus verder geen 'gekke' dingen wil gaan ontvangen dan kun je ook al volstaan met een kabeltje aan je radio. Ik heb hier een radio voorzien van drie meter kabel (redelijk verticaal gespannen) en ontvang daar gewoon alle zenders die ik zou moeten ontvangen storingsvrij mee. Waaronder Arrow uit Rotterdam.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook een echte liefhebber van Arrow classic rock en vind luisteren via het internet geluid van een heel slechte kwaliteit.

Ik zou ook wel een grote fm antenne willen plaatsen maar heb geen idee of het wel zou mogelijk zijn om in midden West-Vlaanderen enige ontvangst te hebben. De steunzender in Zeeland zal waarschijnlijk veel te zwak zijn. Of niet soms ?

Iemand een idee hoe ver je via de fm band arrow kan ontvangen in Vlaanderen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
Als je die lengte van 3 mtr nou 's terug brengt tot ongeveer 75 cm dan werkt het nog heel wat beter....

Je kan testen met twee maal 75cm koperdraad en een stuk coax

___________'''___________ twee maal 75 cm
.................| |
.................| |coax aan sluiting (wel met mis aanpassing
.................| | maar om te testen oke)
.................| |
.................radio
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Spotvogel
Als je die lengte van 3 mtr nou 's terug brengt tot ongeveer 75 cm dan werkt het nog heel wat beter....


Is FM niet 3 meter? Je zou dan toch zeggen dat 3 meter beter is, maar verstand heb ik er niet van hoor.

Kabel zat overigens zo bij mijn radio geleverd, werkt goed genoeg voor mij. Ik hoef niet te dx'en, daar heb ik een andere tuner en antenne voor (die momenteel niet aangesloten is, da's weer een ander verhaal).

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satharry,

Wat De ontvangst van Arrow Classic Rock in Vlaanderen betreft kan ik je vertellen dat hij hier in Sas van Gent storingvrij te ontvangen is.

Weet niet waar je precies woonachtig bent in West-Vlaanderen maar de zender in Breskens zendt uit op 93.3, Westdorpe op 93.0 en Terneuzen op 90.8.

Zelf gebruik ik een FM antenne die (vertikaal)op de vliering hangt.

Succes

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

3m is inderdaad de golflengte. Echter jouw radio heeft een 75ohm antenne aansluiting. Wat wil nou het geval wezen, een "spriet" antenne met een lengte van een kwart van de golflengte heeft een impendantie van 50ohm. Aangezien beide nagenoeg dezelfde impendantie hebben, zal de energie overdracht, dus ontvangst, nagenoeg maximaal wezen.

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

U allen dank voor uw reacties ! [color:#009900]

Ik had nog een geheel ongebruikte "antenne" liggen,welke toen (ca 30 jaar geleden) bij mijn FM tuner werd bijgeleverd. Deze antenne bestaat uit inderdaad 2 draadjes van 75 cm die aan elkaar zijn verbonden via een 2-draads snoertje met coax plugje aan het einde. Antenne verticaal aan het raam opgehangen en ik had een prima ontvangst van ca 30 Nederlandse FM zenders incl. Arrow Classic Rock ! Voor wat betreft aantal zenders en ontvangstkwaliteit zeker niet minder dan via de UPC kabel.[/color]

Technidsat Digit ISIO STC  4K  UHD

2 stuks Wavefield T55 (NED. en Frankrijk), LNB's : 4 X Twin Inverto. 2 X DiseqC switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd,

 

FM zenders hebben echt echt een veel grotere dekking dan ze je doen vermoeden smile

 

gezien ik hier op de zolder zelfs 100% NL kan ontvangen van de zender in Den Helder smile

 

wel met een gerichte antenne though.. met een simpele draad antenne is het Radio Drenthe vanuit Smilde

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gamgra

Ik ben de frequenties aan het uittesten met de autoradio op verschillende locaties in de buurt. Soms hoor ik in de verte met heel veel ruis wat van arrow maar ik denk dat de zendmast van Egem veel stoort. Ik woon maar een 8 tal kilometer van die 300 meter hoge kanjer VRT zendmast.

Ik blijf dus testen en geef het nog niet op. Zit de polarisatie van arrow horizontaal of Verticaal ?

groetjes

satharry

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satharry,

 

Gezien je lokatie maakt je niet veel kans, Egem en directe omgeving ligt een slordige 60 Km van de Westdorpe zender.

Breskens zal een vergelijkbare afstand zijn.

 

Of Classic Rock Horz.of Vert. uitzendt weet ik niet, mijn FM hark heb ik wel vertikaal opgehangen.

 

Met m'n FM antenne kan ik overigens alle zenders van Goes goed ontvangen, Goes ligt 45 km van hier en is de enige zender hier in het Zeeuwse met Radio-1 NL.

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...