Ga naar inhoud


Otvangst radio op de FM band


robtopf

Aanbevolen berichten

@gamgra

Destijds eind jaren 70 had ik op een hoge piloon een 5 elements FM antenne opgehangen om toen te kunnen luisteren naar hilversum 3 al moest ik er een sper filter tussengooien voor Egem maar ik had toch wel ontvangst hoor en dan nog mooi in stereo. Ik denk dat toen het zendstation van Goes Hilversum 3 uitzond. Het vermogen van die zender zal toen wel veel hoger geweest zijn dan wat Arrow nu gebruikt. Ik ben er zeker van dat jij perfect via Egem de Vlaamse radio kan ontvangen. Egem gebruikt per fm zender ongeveer 300.000 watt dat is niet niks hé.

groetjes

Satharry

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: satharry
Egem gebruikt per fm zender ongeveer 300.000 watt dat is niet niks hé.


Ik weet niet hoe je aan die informatie komt, maar het uitgangsvermogen (da's dus inclusief versterking van de antenne) van de VRT-zenders in Egem is 50kW, oftewel 50.000 Watt. Die van Donna is overigens 40kW.

Overigens is het hoogste vermogen voor FM-zenders in België sowieso maar 50kW... Wat vreemd is, in Nederland is de sterktste FM-zender 220kW (Sky Radio in Hilversum)...

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ el pino

 

Inderdaad een grove tikfout heeft me de das omgedaan.

Ik dacht dat het 30.000 watt was en geen 300.000

Nu blijkt bij een nader nazicht dat uw getallen juist zijn.

sorry daarvoor

 

@ matthew

 

Ik ben deze morgen door ingelmunster gereden en daar is RTL de grote boosdoener. Het beste signaal weliswaar met heel veel ruis en storing heb ik ontvangen op de baan van het veldbos in meulebeke richting Roeselare en dit op mijn auroradio die op 93.2 stond want op 93.3 knalde RTL en Q music er over.

 

groetjes

 

Satharry

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja.. tis toch ziek dat Sky radio 220kw ERP verdraait.. :?

 

ligt dat aan de frequentie dat er zo gigantisch veel vermogen nodig is?

 

want als je kijkt naar de dekking van de regionale radio zenders.. die doen t toch ook niet gek met vermogens onder de 10KW ERP!

 

iemand die weet wat voor nutteloos iets er hier in friesland op 100.00mhz zit?

 

want krijg er wel een tuner lock op... zelfs met mn GSM. zelf dacht ik al aan een lichtelijk verlopen signaal van BNR newsradio maar dat lijkt me echt stug gezien mn tuner er zelf een stereo lock op durft te zetten? alleen veel meer dan wat achtergrond ruis is er niet ?

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben daar zaterdagnamiddag ook voorbijgereden en we ontvingen ook alleen Frans gebabbel... De Fransen bouwen blijkbaar graag hun zenders vlak aan de grens.

Ik ontvang gelijk welke radiozender van in Bouvigny met een draadje perfect ruisloos in stereo met RDS in Ingelmunster maar uit Nederland bijna niks... Terwijl de VRT radios behalve Donna zelfs tot ver in Engeland te horen zijn in mono!

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland, zeker in grensprovincies, worden zenders altijd heel sterk gericht. Zo kun je er bijna zeker van zijn dat zenders die in Zeeland of West-Brabant staan bijna niets naar het zuiden uitzenden, om maar geen Belgische frequenties te storen. Waar Nederland zich heel erg aanpast aan haar buurlanden, is dat juist omgekeerd in Duitsland en België, die gooien gewoon hetzelfde vermogen rond en inderdaad het liefst vlak bij de grens (zoals Frankrijk).

 

Zie bijvoorbeeld de mast in Schoten waarvandaan Studio Brussel (100.9 MHz) in Breda soms Q-Music (100.7 MHz) wegdrukt. Dit dan natuurlijk alleen op minder selectieve ontvangers zoals een MP3-speler of telefoon. Ik vind dat zelf overigens niet zo erg, maar de gemiddelde Nederlander denk ik wel wink.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Waar Nederland zich heel erg aanpast aan haar buurlanden, is dat juist omgekeerd in Duitsland en België, die gooien gewoon hetzelfde vermogen rond en inderdaad het liefst vlak bij de grens (zoals Frankrijk).

 

Dat is onzin.

De beschikbare frequencies worden internationaal gekoordineerd door de ETU in Genéve. Hier is een 2 jaarlijkse konferencie waar alle aangesloten landen hun wensen naar voren kunnen brengen.

Tijdens deze konferencies worden de frequencies met betrekking tot hun toepassingen herzien en eventueel aangepast/gekoordineerd.

Juist om mogelijke storingen in grensgebieden te voorkomen vinden dit soort konferenties plaats.

 

Om nou te zeggen dat de buurlanden van Nederland en Belgie maar raak rotzooien met hun footprints en veldsterkte is wel erg kort door de bocht.

 

Ook dat sensationele vermogen van Sky Radio van 220 KW vind ik wel heel erg veel. Dit soort dingen wordt wel erg vaak en graag overdreven en men bedoelt het overeenkomstige vermogen na de antenne versterking. Het zal dus wel om ERP (of nog sensationeler: EIRP) gaan en niet het werkelijke zendervermogen dat stukken lager is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E(I)RP waarde van Sky radio is 220kw.. alleen waarom zo godsgans veel?

 

zit zit daar een reden achter?

 

hm trouwens grappig.. :-)

 

538 gebruikt 21 zendlokaties (FMband) waarvan er 1 met een onbekende EIRP waarde is.. gemiddelde vermogen over de 21 zenders is: 21,35285714 KW EIRP..

 

 

Voor Sky radio zijn er slechts 17 zendlokaties.. allen met EIRP opgave..

 

Gemiddelde vermogen is daar.. 24,74588235 KW EIRP O.o

 

 

totalen: 420,68 voor Sky en 448,41 voor 538...

 

hmm dat scheelt nogal.. en dat voor 1% meer demografische dekking? :P

 

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

 

zit daar een reden achter?

 

Ja, het is altijd goed om potentiele adverteerders met zulke fantasie vermogens te imponeren. De leek wordt een enorme reikwijdte en hoge veldsterkte gesuggereerd.

220.0000 Watt klinkt ook veel imposanter dan 220 KW terwijl het werkelijke zendervermogen waarschijnlijk 10 KW of nog minder is.

 

Dat met die vermogens is te vergelijken met de "gemeten" temperatuur en de "gevoelde" temperatuur. Dat wordt ook als maar vaker gebruikt: een "gevoelde" temperatuur van -40°C klinkt wel even wat sensationeler dan -10°C.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Om nou te zeggen dat de buurlanden van Nederland en Belgie maar raak rotzooien met hun footprints en veldsterkte is wel erg kort door de bocht.


Maar dat zeg ik niet, dat lees jij kennelijk... Misschien moet ik het anders brengen en zeggen dat Nederland de zenders bij de grens gericht/afgeschermd laat coördineren waar buurlanden dat niet doen. Nederland gaat met dat laatste echter wel akkoord.

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ook dat sensationele vermogen van Sky Radio van 220 KW vind ik wel heel erg veel. Dit soort dingen wordt wel erg vaak en graag overdreven en men bedoelt het overeenkomstige vermogen na de antenne versterking. Het zal dus wel om ERP (of nog sensationeler: EIRP) gaan en niet het werkelijke zendervermogen dat stukken lager is.


Dat had ik in mijn posting al genoemd, het gaat namelijk om ERP (effective radiated power).

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Digital IQ
Origineel bericht van: EL PIÑO
In Nederland, zeker in grensprovincies, worden zenders altijd heel sterk gericht. Zo kun je er bijna zeker van zijn dat zenders die in Zeeland of West-Brabant staan bijna niets naar het zuiden uitzenden, om maar geen Belgische frequenties te storen. Waar Nederland zich heel erg aanpast aan haar buurlanden, is dat juist omgekeerd in Duitsland en België, die gooien gewoon hetzelfde vermogen rond en inderdaad het liefst vlak bij de grens (zoals Frankrijk).

Zie bijvoorbeeld de mast in Schoten waarvandaan Studio Brussel (100.9 MHz) in Breda soms Q-Music (100.7 MHz) wegdrukt. Dit dan natuurlijk alleen op minder selectieve ontvangers zoals een MP3-speler of telefoon. Ik vind dat zelf overigens niet zo erg, maar de gemiddelde Nederlander denk ik wel wink.


Kan het je nog gekker vertellen..hier net onder Rotterdam is VRT Radio 1 (94.2) uit Schoten gewoon te ontvangen als je je antenne de juiste richting op zet. Dientengevolge is Radio 4 vanuit Lopik (94.3) lang niet altijd helder. Als de Hollanders net zo aso zouden zijn dan richten ze Veronica FM op 96.3 ook ff lekker naar het Zuiden , eens kijken of er dan in de grensstreek nog naar Klara op 96.4 kan worden geluisterd :P
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu

totalen: 420,68 voor Sky en 448,41 voor 538...

hmm dat scheelt nogal.. en dat voor 1% meer demografische dekking? :P


Laten we nu eens naar een zender met 100% dekking kijken, 3FM bijvoorbeeld: 16 zendlocatie's met in totaal een vermogen van 385,8504 kW... Gemiddeld is dat 24,11565 kW ERP... Een totaal dat een stuk minder is, een gemiddelde dat ongeveer hetzelfde is maar wel veel betere dekking.

Sky Radio heeft dan wel een gek sterke zender maar die is ook heel gericht, zo geld dat voor bijna alle commerciële zenders. Als je slechts op één segment die 220kW ERP uitstraalt bereik je maar één richting met dat vermogen, de rest heeft er niets aan als je daar maar heel weinig vermogen hebt (weet niet precies hoe dat bij die zender zit hoor).

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...