Ga naar inhoud


Aarde, randaarde en aanverwante problemen.


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Gast Drs. IJzerbout

Ik heb deze thread geopend naar aanleiding van een vraag hier in "Schotelpark".

Daar is het wat uit de hand gelopen en er werd mij voorgesteld om een nieuwe thread te openen met betrekking tot aarde, randaarde, huisaarde, bliksem-afleiders en kracht/draaistroom aarde.

 

Dus wil je erover van gedachte wisselen, dan bij deze.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Wat er volgens mij met huisaarde bedoeld wordt, is dat je als aarding je oude loden waterleiding gebruikt. Wat vroeger heel gebruikelijk was. Nu is dat niet meer aan te raden omdat nu veelal plastic leidingen worden gebruikt. Bij mij in Nederland loopt er van de meterkast een draad naar mijn waterleiding. Ik heb dat zelf enigzins verbeterd door een koperen pijp van 1 1/2 meter in de grond te slaan, en daar ook nog een verbinding aan gemaakt. Maar eigenlijk zal ik een aardingspijp moeten laten slaan.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: D.Quijote
Wat er volgens mij met huisaarde bedoeld wordt, is dat je als aarding je oude loden waterleiding gebruikt. Wat vroeger heel gebruikelijk was. Nu is dat niet meer aan te raden omdat nu veelal plastic leidingen worden gebruikt. Bij mij in Nederland loopt er van de meterkast een draad naar mijn waterleiding. Ik heb dat zelf enigzins verbeterd door een koperen pijp van 1 1/2 meter in de grond te slaan, en daar ook nog een verbinding aan gemaakt. Maar eigenlijk zal ik een aardingspijp Boeten laten slaan.

Salu2, D.Quijote


Zo goed als ik weet, dan moet elke huisaansluiting, hier in Nederland, een speciale aardpen in de grond hebben met een bepaalde aardingsweerstand. Op deze aardpen is een aardrail in de meterkast erop aangesloten.
Op deze aardrail zijn alle randaarden van de elektrische installatie aangesloten, als mede de c.v. leidingen, waterleidingen ( in huis ), maar ook bijv. het doucheputje en eventuele andere metalen delen, die door één of andere oorzaak onder spanning kunnen komen te staan.

Het doel is om ten alle tijden te voorkomen dat metalen delen onbedoeld onder spanning kunnen komen te staan, waarbij de kans aanwezig is, dat er een levend wezen dit kan aanraken en letsel kan oplopen.

Zie ook NEN 1010 ( ik heb een wat verouderde versie nu voor mijn neus ;1988 )

Wat er verder in staat onder artikel 542.5.1:

Bij aanwezigheid van een bliksemafleiderinstallatie moet de afslag zoveel mogelijk zijn voorkomen door toepassing van het bepaalde in NEN 1014

En in arikel 542.5.2:

Aardelektroden van blisemafleidinginstallaties mogen niet voor laagspanningsinstallaties zijn gebruikt.
deze bepaling geldt niet voor:
a. de bewapening van een betonvloerconstructie die als aardelektrode dienst doet;
b. een gemeenschappelijke aardelektrode die voor beide doeleinden geschikt is.

Let wel: de citeerde tekst komt uit NEN 1010 uit 1988, dus de tegenwoordige NEN 1010 kan het wat afwijken.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic.

Ik zie een taart bij je staan.

Het zal toch niet waar wezen.

Zo ja , dan bij deze van harte. smile

 

On topic.

 

Bij mij hebben ze voor 14 jaar geleden bij de verbouwing een pen wel 6 meter in de grond geramt en vandaar een dikke kabel naar de nieuwe meterkast op een rail.

 

 

 

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: paardengek
Zo goed als ik weet, dan moet elke huisaansluiting, hier in Nederland, een speciale aardpen in de grond hebben met een bepaalde aardingsweerstand. Op deze aardpen is een aardrail in de meterkast erop aangesloten.
Op deze aardrail zijn alle randaarden van de elektrische installatie aangesloten, als mede de c.v. leidingen, waterleidingen ( in huis ), maar ook bijv. het doucheputje en eventuele andere metalen delen, die door één of andere oorzaak onder spanning kunnen komen te staan.


Het ligt aan het stroomstelsel wat de netwerkbeheerder hanteert

je hebt het TT stelsel, bij de transformator wordt een aarde geslagen en bij je huisaansluiting ook 1

verder is er het TN stelsel, hierbij heb je ook een aardpin bij de transformator welke in de kabel als losse aardader in de voedingsleiding wordt meegeleverd door de netwerkbeheerder tot in jou meterkast

het TN stel heeft verder nog diverse combinaties, het kan zijn dat de netwerkbeheerder per huisaansluiting een extra ondersteuningsaarde vraagt, deze dient dan 100 Ohm of lager te zijn. zodoende krijgt het hele potentiaalvereffeningnet een lagere impedantie door alle aarpinnen van de huisaansluitingen parallel te koppelen aan de aarde van de netwerkbeheerder



DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf de vraag bijna niet te stellen maar;

 

Als ik één aardpen in de grond sla in Nederland,één in België en één in Duitsland en ik ga met mijn voltmeter tussen deze punten meten.

Meet ik dan altijd 0 Volt of kunnen hier spanningsverschillen zijn?

 

Ik hoop dat ik deze vraag nog niet te vroeg stel maar hij blijft bij me knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan een potentiaal verschil wezen tussen verschillende aardpennen. Echter dit betekend niet dat er vermogen uit kan worden gehaald.

Dus ja, je kan met je voltmeter een spanningsverschil meten, en nee je kan dit niet gebruiken om vermogen uit te halen. (Grote kans dat als je meter niet hoog ohmig genoeg is dat de spanning ook "verdwijnt"...)

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
Tegenwoordig wordt de PE draad ook wel al aan de N gekoppeld :?

Ik neem aan dat jij praat over de aarde draad en de nul? Ja, die zitten al heel erg lang aan elkaar vast in je meterkast...

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de originele draad:

Origineel bericht van: stefmac
Het laatste antwoord van mij op dit topic

En ik wil hier niemand mee kwetsen geef dit alleen te verduidelijking.

En ik hou het zo kort mogelijk.

Dus in een fabriek gebruikt met (meestal) een TN net.

Waarom = bouw van elek. instalatie is veel goedkoper (meestal geen differetieel nodig,enz )

Waarom zijn die niet nodig simpel uitgelegd. lekstroom word beveiligd door kortsluiting > ja want de aarding is ook steeds het nul punt van de transfo (zal het hier kort houden)

Door de juiste berekening van kabel en afzekering zorgt men er voor dat de stroom die dan naar de grond loopt groot genoeg is om de zekeringen laten door te slaan.

Vb Op een TN-C = PEN Daar werken DSI zelf niet.

En in de fabrieken mag dat omdat er ook BA4 en BA5 personeel aanwezig is. (ik dus)

 

Je komt in de problemen met dit installaties als er meerdere aardfouten aanwezig zijn, welke allemaal te klein zijn om de zekeringen te laten smelten, maar welke in totaal een grote fout stroom kunnen veroorzaken.

 

Goede aarding is zeer belangrijk, vooral in industriele (vochtige) installaties, maar het "besparen" op differentieel schakelaars/beveiligingen is iets wat ik niet echt kan begrijpen. (Helemaal met de huidige koperprijs en de relatief goedkope diff. beveiligingen...) Grotere breakers komen meestal met een aparte beveiligings unit, welke hetzij programmeerbaar is, of welke is te voorzien van een diff. beveiliging, wat de extra kosten minimaliseert...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil toch wat meer informatie geven wat betreft aarding in fabrieken/ zware installatie.

Bij een machine/motor die met 35mm of meer is aangesloten mag de aard draad de helft in doorsnede zijn als de voedings kabel.

In een fabriek is er zelden een aardlek beveiliging.

Dit zou echt te duur worden een aardlek voor 250A kost een paar cent en om de mens te beveiligen met 30 mA gaat niet een beetje klamme motor heeft al een grotere lekstroom laat staan als je hem ook nog met een omvormer aanstuurt.

Buiten de aarde zoals hierboven beschreven, dit is de aarde die in de voedings kabel zit, is er ook vaak nog een exstra draad die de machines en constructie met elkaar verbind.

Dit word gedaan om geen potentiaal verschil tussen de machines te laten onstaan in verband met o.a. storingen.

In de nen 1010 staat dat onder 50 volt wissel niet onder de nen1010 hoort dus is een spannings verschil volgens deze norm geen probleem.Dit geld weer niet voor andere normen maar dit buiten beschouwing.

Juist is om zo veel mogelijk alles wat een potentiaal kan bezitten met elkaar te verbinden dit is gewoon het veiligst geen potentiaal verschil is gewoon geen risico, dus dat men in duitsland de bliksem afleider aan de aarde van de huisinstallatie knoopt lijkt me daarom ook logisch.

Daarom lijkt me ook aan onze installatie mbt de schotels knoop alles wat van metaal is aan elkaar dit kan niet verkeerd zijn.

 

 

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi altijd een handje aarde in de inbouwdoos waar een wcd in moet komen dan heeft die ook aarde smile

 

maar ff ontopic de Pe en N aan elkaar gekoppeld is geloof ik alleen in tot in het trafohuis het geval en vandaaruit wordt ie toch gewoon weer opgedeeld en dan getransporteerd naar de verbruiker.

VU+ Duo - 2x sat - 1x DVB-T (Terratec Tstick RC)

Triax TDS110 19,2/23,5/28,2/13,0 - Triax TDS88 met moteck sg2100 rotor.

2 x DM500 - Nabilo

NSLU2 met CCcam 2.1.4 server

Samsung UE40B7000 (LED)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2
In een fabriek is er zelden een aardlek beveiliging.

Zullen we deze schakelaars maar differentiaal schakelaars/beveiling gaan noemen? Aardlek schakelaar is een populaire benaming, maar is niet geheel juist.

Origineel bericht van: clemens2
Dit zou echt te duur worden een aardlek voor 250A kost een paar cent en om de mens te beveiligen met 30 mA gaat niet een beetje klamme motor heeft al een grotere lekstroom laat staan als je hem ook nog met een omvormer aanstuurt.

Het hele 30mA verhaal is voor huisinstallaties waarbij de mogelijkheid bestaat dat ongeaarde apparatuur onder spanning komt te staan, en dat een mens hiermee in aanraking komt.
Een elektro motor (in industriele installaties) heeft over het algemeen een metalen behuizing die goed afgeaard is. Dus het is nagenoeg omogelijk dat deze onder spanning komt te staan, en dat de mens die deze motor aanraakt een stroom door zich kan krijgen.

Frequentie drives geven inderdaad wat problemen, voornamelijk veroorzaakt door de net filters in deze drives.

Origineel bericht van: clemens2
Buiten de aarde zoals hierboven beschreven, dit is de aarde die in de voedings kabel zit, is er ook vaak nog een exstra draad die de machines en constructie met elkaar verbind.
Dit word gedaan om geen potentiaal verschil tussen de machines te laten onstaan in verband met o.a. storingen.

Afhankelijk van de lokatie van de machines/rest van de mechanische installatie, kan je zelfs alle metalen pijpen afgeaard zien worden. (Voor bijvoorbeeld elektromagnetische flow meters is die nagenoeg altijd verplicht..)

Origineel bericht van: clemens2
Juist is om zo veel mogelijk alles wat een potentiaal kan bezitten met elkaar te verbinden dit is gewoon het veiligst geen potentiaal verschil is gewoon geen risico, dus dat men in duitsland de bliksem afleider aan de aarde van de huisinstallatie knoopt lijkt me daarom ook logisch.

Als de impedantie naar aarde laag genoeg is dan kan dit prima. Maar bij bliksem inslag gebeuren er allerlei vreemde dingen. Die geleider die zo goed leek kan opeens veel slechter wezen dan gedacht.

Origineel bericht van: clemens2
Daarom lijkt me ook aan onze installatie mbt de schotels knoop alles wat van metaal is aan elkaar dit kan niet verkeerd zijn.

Het kan tegen je werken als je (onbedoelt) een aardlus creeert...

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EtienneM
maar ff ontopic de Pe en N aan elkaar gekoppeld is geloof ik alleen in tot in het trafohuis het geval en vandaaruit wordt ie toch gewoon weer opgedeeld en dan getransporteerd naar de verbruiker.

Afhankelijk van het feit of je wel of geen eigen aardpuls (aardpen) hebt, kan het zo wezen dat de aarde vanuit de straat binnenkomt in je meterkast, of dat hij rechtstreeks van je eigen puls komt.
Zover als ik weet (heb geen NEN1010 bij de hand) is het verplicht de aarde aan de N te verbinden in de meterkast. (Voor de eventuele "aardlekschakelaar(s)")

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...