rolandroland Geplaatst: 23 februari 2008 Geplaatst: 23 februari 2008 Bron: Consuwijzer en Spits: Half augustus 2007 heb ik mijn abonnement van mijn satelliettelevisie opgezegd. Zowel schriftelijk als per e-mail. De abonnementskosten bedroegen 39,95 per jaar. Op 28 augustus kreeg ik een brief terug met de mededeling dat mijn abonnement door zou lopen tot 31-08-08. Gelijk werd er van mijn giro 49,95 afgeschreven. Ik heb toen weer een brief gestuurd met de mededeling dat ik geen genoegen nam met de verhoging en dus alsnog mijn abonnement beëindigde. Ook dat werd afgewezen omdat volgens artikel 12 van hun algemene voorwaarden de satellietaanbieder het recht heeft een prijswijziging door te voeren. De prijswijziging heeft volgens hen op de website en in enkele bladen gestaan. Misschien dat u mij enigszins verder kunt helpen? Bij voorbaat hartelijk dank. T.J., Rotterdam Antwoord Je vraag gaat over twee verschillende zaken: opzegging van je abonnement en verhoging van het abonnementsgeld. Abonnementen voor een periode van bijvoorbeeld een jaar kunnen pas beëindigd worden na een jaar. Je moet wel altijd rekening houden met een opzegtermijn. Dus niet pas de laatste dag van het jaar opzeggen. Uit de reactie van de satellietaanbieder op jouw opzegging blijkt jouw abonnementsperiode af te lopen op 31 augustus 2008. Gegevens over abonnementsduur en de opzegtermijn vind je in de algemene voorwaarden. Hoe zit het dan met het recht op prijsverhoging geregeld in de voorwaarden? Een prijsverhoging van € 39,95 naar € 49,95 is een wijziging van de overeenkomst. Daar moet je expliciet mee instemmen en dus over worden geïnformeerd. Informeren betekent dat je daar persoonlijk van op de hoogte moet worden gesteld. Een satellietaanbieder beschikt over je persoonlijke gegevens zoals je adres en kan je dus persoonlijk informeren. Een kennisgeving in bladen of op de website is onvoldoende. Ook al beweren diezelfde algemene voorwaarden anders. Schrijf de aanbieder alsnog een brief (aangetekend) waarin je aangeeft niet in te stemmen met deze prijsverhoging. Geef aan dat je de overeenkomst wilt ontbinden met ingang van de datum van de prijsverhoging en je dus niet meer verplicht bent om te betalen. Je zou kunnen aangeven dat je bereid bent om de tot nu toe genoten abonnementsperiode voor het oude tarief te betalen. Geef aan dat de wijze van informeren zoals die in de voorwaarden is geregeld in strijd is met de wet. Bron: http://www.consuwijzer.nl/Actuele_consum...isie?sview=news en www.spitsnet.nl zie archief, dan 18 februari vervolgens pagina 15.
Gast wknol Geplaatst: 23 februari 2008 Geplaatst: 23 februari 2008 en wat moeten wij met deze info? lijkt me niet echt nuttig!
tfh Geplaatst: 23 februari 2008 Geplaatst: 23 februari 2008 Origineel bericht van: wknol en wat moeten wij met deze info? lijkt me niet echt nuttig! Juist wel... Er zullen best meer mensen hier zitten die tegen dit probleem aan kunnen lopen, kortom: erg praktische informatie over hoe hiermee om te gaan.
Gast thomas999 Geplaatst: 23 februari 2008 Geplaatst: 23 februari 2008 Origineel bericht van: wknol en wat moeten wij met deze info? lijkt me niet echt nuttig! Zolang er nog firma's als CDS zijn die de hand lichten met de wettelijke voorschijften, zoals directe opzegmogelijkheid bij prijsverhoging, lijkt het me juist heel nuttige info. FYI: Consuwijzer is een door de overheid ingestelde site om de consument info te geven van zijn rechten.
Ron Geplaatst: 23 februari 2008 Geplaatst: 23 februari 2008 Zeker is dat nuttige info. Zeker over bedrijven die het normaal vinden als iemand ruim een jaar geleden al schriftelijk aangetekend met handtekening retour zijn abonnementen opgezegd heeft en men een jaar later gewoon weer 49,95 tracht te incasseren en vervolgens afsluitkosten (!!?!??) in rekening brengt. Zo is het een kennis van mij (de zoveelste) onlangs weer overkomen. Ik heb maar wederom geadviseerd het geld terug te laten boeken (automatische incasso), verder niet meer te reageren en de rekeningnummers van CDS te laten blokkeren. Uit het verleden is gebleken dat bezwaar maken geen zin heeft. Er zal ook in dit geval wel weer een incassobureau op gezet worden die uiteindelijk na veel dreigbrieven weer de keutel intrekken omdat CDS ook in dit geval natuurlijk geen poot om op te staan heeft. Het vervelende is dat ze het wel steeds proberen. Ik durf te wedden dat er veel mensen zijn die na een dreigbriefje links of rechts maar gewoon betalen om problemen te voorkomen en daar gokt men gewoon op! Ron
Gast sattaz Geplaatst: 24 februari 2008 Geplaatst: 24 februari 2008 Nog even een aanvulling. De normale terugboekingstermijn bij een automatische (doorlopende) incasso bedraagt 30 kalenderdagen. Bij misbruik (onterechte incasso) heb je het recht om tot 12 maanden na afboeking via de bank te laten terugboeken. Zie ook onderstaand citaat van Stichting De Ombudsman (Postbus 1700, 1200 BS Hilversum) Citaat: Storneren bij misbruik Wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt, heeft u het recht om tot 12 maanden na de onterechte afboeking het bedrag terug te laten storten door uw bank. Bij uw bank zult u dan een formulier 'melding onterechte incasso' moeten invullen. Een bedrijf dat misbruik maakt, loopt het risico dat zijn huisbankier besluit zijn automatische incassovergunning in te trekken. Met vriendelijke groeten sattaz
rolandroland Geplaatst: 25 februari 2008 Auteur Geplaatst: 25 februari 2008 In de reactie op: en wat moeten wij met deze info? lijkt me niet echt nuttig! Ik geef ook niet aan dat u iets MOET met deze informatie. U spreekt in meervoud? Gelukkig vinden andere mensen het wel nuttig. Voor u kennelijk niet, sorry daarvoor! Aangezien CD ook meeleest in dit forum hoop ik dat ze hier verandering in brengen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen