Ga naar inhoud


Ombouw gregorian schotel naar diseqc


swartbroek

Aanbevolen berichten

Ik ben begonnen met de ombouw van een Philips gregorian schotel naar diseqc aanstuuring. Het motortje van de SG-2100 past als je een paar kleine aanpassingen maakt op de plaats van het motortje van de philips SCC 204/01 aandrijving. (zie foto)

Ik had ook nog een Fibostop liggen maar hiervan kwam de overbrengverhouding slechter overeen.

Let wel op de motor aansluitingen moest ik wel om solderen om dezelfde draairichting te houden.

Een schakelaar wordt gebruikt voor detektie van de oost kant (nul positie) hiervoor heb ik een gedeelte van een verstevigings rand weggeslepen.(hierbij komt de nulpositie wel nauwkeurig). De andere schakelaar is voor de eindstop op de oost en west kant.(zie tweede foto).

 

Het geheel is uitgetest op de werkbank en werkt, nu ben ik opzoek naar een behuizing waar ik de diseqcprint kan inbouwen.

 

Het geheel kan daarna met diseqc 1.2 werken.

Usals is ook mogelijk als je in satellietenlijst de positie in graden per satelliet aanpast, dit gaat gemakkelijker in de Max dan in de dreambox.

post-2744-1318259645,0305_thumb.jpg

post-2744-1318259645,0496_thumb.jpg

post-2744-1318259645,067_thumb.jpg

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zekers intrested het geheel kan je in een waterdichte box bouwen en daar een vierkant ter grote van de FIBO motor deksel een rubber rand erin en klaar misschien moet je om het 100% waterdicht te maken die rubberen rand in de plastic box frezen dan sluit het mooier.

 

Die nul en eindstoppen zijn die echt nodig om de positie te bepalen? (of zijn die omdat het netter en veiliger is)

Met een oude diseq plaat hoeft dat niet de print die je gebruikt is duidelijk van een nieuwere versie maar volgens mij hetzelfde opbouw

 

 

 

Mag ik met vermelding deze modificatie op mijn site zetten denk dat het voor vele leuk is.

 

Snuffer / Ron

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, de eindstoppen zijn alleen nodig voor de veiligheid.

Volgens mij is de nul niet nodig maar wel wenselijk als je diseqc 1.2 gebruikt dan kun je altijd terug gaan naar het referentie punt als de positie verloopt.(dit heb ik nog niet uitgeprobeerdt.

Wil je Usals gegruiken (alleen mogelijk met een aangepaste satlijst i.v.m overbreng verhouding) dan heb je zeker de nul nodig.

 

Van mij mag je deze modificatie op jouw site zetten vermelding is niet nodig deze erbij te zetten.

 

P.S. Ik ben eens op je site gaan kijken en zag dat je al een anderen foto van mij had gebruikt.

 

Groet Jan.

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan

 

Prima mocht je meer foto's hebben dan hou ik me aanbevolen en als je zelf een teks wilt maken is dat goed zo niet dan maak ik er wel een verhaaltje bij.ALs je wilt deze dan nakijken of het correct is dat ik het wel goed vertel, staat raar als het niet klopt.

 

THX

Ron

 

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@swartbroek, goede mod, hoe lang kan/mag de kabel tussen de motor en de printplaat volgens jou zijn? De printplaat is dan eventueel binnenshuis (voor een switch) te plaatsen. En is de verhouding voor de aanpassing van de sat postitie lineair? Kan dan volgens mij softwarematig aangepast worden.

 

@snuffer, prima site smile mag ik er naar toe linken?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@moonchild, de lengte van de kabel tussen motor en printplaat wordt beperkt door het signaal van de puls opnemer die op de motor zit.

Dit zou je moeten uitproberen maar dan kun je net zo goed een Vbox gebruiken.

 

Als je op de evenaar zou wonen zou de verhouding van de satpositie's lineair zijn. Hoe verder naar het noorden of zuiden gezien vanuit de evenaar hoe groter de afwijking.

Dit komt omdat de satontvanger die op usals is ingesteld het aantal graden moet uitrekenen wat de rotor zal moeten draaien afhankelijk op hoeveel noorderbreedte dat je woont.

De ontvanger geeft bij uals het commando draai een "X" aantal graden.

Dit zou je eens kunnen proberen door in het menu van de ontvanger de noorderbreedte op 0 graden in te stellen en te kijken hoeveel de afwijking is.

 

Groet Jan

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: swartbroek
Ron, de eindstoppen zijn alleen nodig voor de veiligheid.
Volgens mij is de nul niet nodig maar wel wenselijk als je diseqc 1.2 gebruikt dan kun je altijd terug gaan naar het referentie punt als de positie verloopt.(dit heb ik nog niet uitgeprobeerdt.
Wil je Usals gegruiken (alleen mogelijk met een aangepaste satlijst i.v.m overbreng verhouding) dan heb je zeker de nul nodig.


Ik heb het nog even uitgeprobeert als je het nulpunt hebt vastgelegd heb je het zelfs bij usals daarna niet meer nodig.

Groet Jan.

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ moonchild graag hoor

 

@Jan

 

Dat dacht ik al gezien de testen met de oude print die ik ooit van Trust gekregen had.

Deze nieuwe zijn vele malen mooier om het te doen dan de oude die zitten nog gesoldeert met van die dunne draadjes bah.

 

 

 

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Snuffer
@ moonchild graag hoor

@Jan

Dat dacht ik al gezien de testen met de oude print die ik ooit van Trust gekregen had.





Waarvan ik nu dus spijt begin te krijgen blush

@ Swartbroek , leuk projekt !!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Trust

@ Snuffer,

 

Kennen jullie de SM3D12 rotor (sat-control) hiervoor zijn lossen Diseqc printjes te krijgen, het probleem is dat deze maar met weinig pulsen werken waardoor de kleinste stap 0,36 graden is.

De nul positie van deze rotor wordt vanuit de oostelijke eindpositie bepaald bij nulpunt zoeken loopt de rotor altijd eerst naar het oosten.

Ik ga nog eens uitproberen als dit printje ook met meer pulsen overweg kan.

 

P.S. zowat allen onderdelen van deze rotor zijn los te verkrijgen, met de leverancier is misschien wel wat te regelen.

post-2744-1318259650,8576_thumb.jpg

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: swartbroek
@ Trust
@ Snuffer,

Kennen jullie de SM3D12 rotor (sat-control) hiervoor zijn lossen Diseqc printjes te krijgen, het probleem is dat deze maar met weinig pulsen werken waardoor de kleinste stap 0,36 graden is.


Daar ben ik destijds ook achter gekomen

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de midden streepjes plakband geplakt over de pulsschijf gaatjes van de SM3D12 rotor hierdoor heb ik al het dubbelen aantal pulzen en het werkt nog.

 

Is het Atmel IC AT90S1200-12PI op deze print te programeren (zie ook vorige bijdragen) dat zou mooi wezen.

 

Waar zou je de soldeer eilandjes links onder met de benaming RES1 - TTC1 - TTO1 EN TTI1 voor kunnen gebruiken.

post-2744-1318259652,6719_thumb.jpg

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...