Ga naar inhoud


Ombouw gregorian schotel naar diseqc


swartbroek

Aanbevolen berichten

Nog even wat info over de V-sec motor, ik heb exakt de tanden van alle tandwielen geteld en met een reedkontakt het aantal pulsen vastgesteld .(totaal 891 pulsen)

Het 13 t kunststof wiel verplaatst 29.7 tanden

dat is bij een 90 cm mount 80.19º en dus 11.11 puls per 1º

dat is bij een 120 cm mount 71.58º en dus 12.45 puls per 1º

(de straal van een 120 cm mount is groter dan die van een 90 cm)

 

Een 36 V Fibo motor heb ik nog niet open gehad , krijgt die motor rechtstreeks 36 V ? of zit er in de motorbehuizing nog een regeling tussen ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Snuffer, dit zijn de gegevens van de motortjes de overbrengverhouding is echt anders.

Die 5,5 is geen overbreng verhouding, de Philips SCC 204/01 is de sterkste.

 

Trust het elektro motortje krijgt rechtstreeks 36 V en draait dan 5500 omw/min.

Het aantal pulzen komt ongeveer overeen met wat ik gemeten heb bij het Fibo motortje zitten orgineel 2 sleuven in het pulswiel.

post-2744-1318259720,3653_thumb.jpg

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de V-sec motor komen de pulsen van 2 sensoren waar het magneetwiel langs draait .

post-368-1318259720,3933_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

swartbroek, Die 5,5 is de kracht die de motor heeft dat er een andere overbrenging in zit kan wel maar uiteindelijk hebben ze allemaal de zelfde resultaten.

Ik heb een heel gesprek gehad bij Premotec die deze motoren gemaakt heeft omtrend de zwarte boxjes.

Tevens heeft de 55 Cm de zelfde polarmount als de 90 cm dus is het bereik 60 tot 60 hetzelfde en gaat er niet 1 van de 2 minder ver.

Tevens zit er in het tandwiel toch maar 1 gleuf voor de optocoupler??? Heb jij een gemodificeerde moter te pakken???

 

(Ik weet wel dat er vroegur!! mensen waren die een Philips stuurunit hadden deze kon maar 500 Pulsen heben en dan draaiden de polar mount van 45 tot 45.) Even ter info

 

 

Bij de motoren die hier staan (stuk of 5 nieuw en 3 gebruikte)hebben ze alle 1 gleuf.

De Philips is trouwens de oudste van de motoren als je kijkt weet je wanneer deze is gemaakt de Philips is in iedergeval van voor '97 er staat b.v 4297 dit is week 42 in 1997.

 

Trust, De motoren zijn eigenlijk 24 Volts maar omdat de spanning nooit lang erop staat kunnen ze de 36 Volt aan.

Ook deze info is via Premotec verkregen.

http://www.premotec.com/iron-core.htm Hier staat de motor met data het is de onderste van de rij.

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snuffer ik heb hier 2 motortjes de Fibostop en een Philps de Fibostop had 2 sleuven voor de optocoupler.

Hiervan heb ik een sleuf meteen dicht gesoldeerd om een groter draaibereik te krijgen want ik had ook zo een Philips stuurunit met maximaal 500 pulzen.

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hallo allemaal.

 

Ik reageer maar in dit topic aangaande mijn grego van fibo.

 

Na 3 jaar stil te hebben gestaan ivm verhuizingen (wel gebruik maar niet draaien) is deze vandaag weer op zijn plek gezet en aangesloten op de motor driver, maar ehh niet draaien dus.

 

Oorzaak motor draait wel is ook vet zat (zat nog zat op) puls is er wel, allemaal geen trub. Maar naar mijn blik is het de lager bus die gewoon vast zit, vroger zat er enige speling ook maar nu is het echt geen speling en dat zegt me dan ook wel genoeg.

 

Het gaat om de motor op de grote foto in deze treath waar de motor onder de schaal zit..

 

Hoe krijg ik deze schaal los.?? de schotel zelf kan ik van de mount los bouten zodat dit gewicht weg is en de lager niets meer draagt. maar als dit vestgekoekt zit met alu corosie wat meer op kalk lijkt kan dat vast zitten, heb hier al wat antikal om laten lopen zodat de eerste rand al wat los komt hoop ik.

 

Nu zit onder de schaal een bout met een lip die los kan en nu los is, deze borgt de schaal blijkbaar op de lager bus. deze is eruit maar moet er nog meer los om die schaal en lager bus naar boven te "tikken". Dat ik niet straks wat breek van dit geheel dat zou jammer zijn.

 

De dish staat nu op zijn laatste positie van 5 west en wat russen kijken verveeld nogal, dus dat moet weer gewoon draaien.

 

Wie weet dit zo hoe deze mount in elkaar zit om die lagerbus los te krijgen en wat zit daar in.? is dat gewoon een bus en bus die erover valt met vet er tussen of hoe zit dat..??

 

Het gaat om de orginele Fibo 120cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Antenne Jantje
Hallo allemaal.


Wie weet dit zo hoe deze mount in elkaar zit om die lagerbus los te krijgen en wat zit daar in.? is dat gewoon een bus en bus die erover valt met vet er tussen of hoe zit dat..??

Het gaat om de orginele Fibo 120cm schotel.


Ik heb niet direkt gereageerd in de hoop dat iemand anders die echt de hele boel uit elkaar heeft gehad , zou reageren .
Dus dan maar mijn ervaring .
Bij de montage van mijn 120 heb ik ook die lip los geschroefd en daarna kon ik de "tanden-schaal" zo een stuk naar boven schuiven . Omdat het niet nodig was , heb ik hem er niet helemaal af gehad .
Op de foto's op de gregorian-users site van Snuffer kun je duidelijk zien hoe het orginele draaipunt in elkaar steekt .
Als je het nog niet los hebt gekregen kun je proberen met kokend heet water en wrikken of je er beweging in krijgt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar even een reactie van de afloop.

 

Na nog eens wat dingen bezien te hebben ook op de tekeningen die ervan zijn was het me al duidelijk dat het enkel dit lipje onder de as die los moest. Na rustig met de nylon hamer het matteriaal te laten schrikken kwam het langzaam tikje voor tikje naar boven toe en uiteindelijk los.

 

Hierna is alles met een soort schuurspons weer vrij gemaakt van kalk aanslag en kon de boel weer ingevet worden. Tevens heb ik in de schaal halverwege de as een gaatje geboord 3 mm in de kap zodat er een opening is om later, en preventief, wat kruip olie in te spuiten zodat het onderste deel van de as niet weer kalk kan opnemen. de as zelf is aan de boven zijde en onderzijde wat dikker dan in het midden waardoor je net die ruimte ervoor vrij krijgt.

 

Boeltje na de nodige tijd werk weer in elkaar gezet en kon het weer draaien, waarna de afstelling weer kon beginnen en het afwachten was wat het bereik zou zijn op deze locatie, zover nu lijkt dat 27 west tot 32 oost te worden, wat me ietwat tegenvalt maar goed de oude plek was dan ook perfect vrij zicht met tuin op zuiden en dan op een plat dak van 5 mtr hoog met zicht van 72 oost tot 58 west (ku band) wat hier niet kan, (tuin op noorden)

 

Maar wat foto's van de huidige plek waar de afwerking nog van moet worden gedaan. (als het me gelukt is haha..)

 

post-1971-1318259751,268_thumb.jpg

post-1971-1318259751,2903_thumb.jpg

post-1971-1318259751,3113_thumb.jpg

post-1971-1318259751,3903_thumb.jpg

post-1971-1318259751,4221_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak (k) ziet er mooi uit. Hoe stel je de elevatie nu in? Via de "geleende" mount? Wordt dus weer gezellig knutselen om de fibo op een stab te krijgen. De fibo staat nu nog vast op 53 oost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...