Ga naar inhoud


Ervaring met Intergas HR ketels - part two


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Helaas is mijn eerste topic gesloten maar ik hecht toch echt veel waarde aan de kennis van de heren CV monteurs.

 

Dus ik stel hier nog maar een vraag in de hoop dat de heren elkaar niet weer naar het leven staan :D

 

Afgelopen vrijdag is de nieuwe ketel in ons gebouw opgehangen. Vrijdag avond bleef de boel echter koud. Er moest flink wat water bij. Daarna ging hij wel aan maar we zagen hem ook steeds terug schakelen. In het gebouw zit een ouderwets ringsysteem. We kregen dus het idee dat de CV het water gewoon niet rond krijgt.

 

Na 2 uur branden was het nog maar 17 graden. Iemand een idee wat het probleem kan zijn en wat daar aan te doen?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


hmm als n00b zou ik zeggen.. hang er een extra pomp tussen die exact gelijk mee schakeld aan de pomp in de ketel zelf laugh

 

maar goed ik ben n00b :P

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Helaas is mijn eerste topic gesloten maar ik hecht toch echt veel waarde aan de kennis van de heren CV monteurs.

Dus ik stel hier nog maar een vraag in de hoop dat de heren elkaar niet weer naar het leven staan :D

Afgelopen vrijdag is de nieuwe ketel in ons gebouw opgehangen. Vrijdag avond bleef de boel echter koud. Er moest flink wat water bij. Daarna ging hij wel aan maar we zagen hem ook steeds terug schakelen. In het gebouw zit een ouderwets ringsysteem. We kregen dus het idee dat de CV het water gewoon niet rond krijgt.

Na 2 uur branden was het nog maar 17 graden. Iemand een idee wat het probleem kan zijn en wat daar aan te doen?


Ik snap niet waarom je dat bedrijf niet belt die de ketel heeft geinstalleerd die kan je perfekt vertellen waarom de ketel zijn werk niet doet.
Of heb je het door de klussenier laten doen :D :D :D :D

Dreambox 500c, 8000ss/cc, Nokia DboxII, VU+DUO Wavefrontier T90, 10 dual lnb`s, Microclient

PLi Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, is door een echte monteur geleverd en geïnstalleerd. Maar ik vroeg me zo af of er verschillen in pompen kan zitten. De oude CV had dezelfde verwarmingscapaciteit en dus verwacht je een pomp met identieke capaciteit.

 

Maar lucht in de leidingen sluit ik zeker niet uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompen kunnen heel erg verschillen.

Tegenwoordig hoort één type pomp in een ketel.

Vroeger kon je eenvoudig de pomp vergroten.

Dus de kans bestaat dat de pomp het niet trekt.

Wel hebben de ingebouwde pompen veelal een

standenschakelaar. Kijk eens of die op de hoogste stand staat.

 

Wat is de capaciteit van de ketel? (even voor mijn beleving)

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf niet bij de aanschaf betrokken geweest maar wat ik van de voorzitter hoorde heeft de ketel de zelfde capaciteit als de oude.

 

Ik ben er die vrijdag wel even mee bezig geweest en volgens mij is het de HRE 28/24 van Intergas.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Combi-ketels slurpen heel veel druk van de pomp op voordat

de pomp sowieso iets naar de installatie kan versjouwen.

 

Misschien dat daar de truc zit.

 

Maar zoals al eerder gezegd, laat iedereen zich eerst overtuigen

dat het geen beginnend luchtprobleem is. Altijd een "storing" bij

de basis aanpakken voordat je verzand in nodeloos onderzoek.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het verhaal gaat verder.

 

Volgens verschillende fabrikanten bestaat ons ringsysteem al zo'n 20 jaar niet meer, en zoals het nu is gaat het niet werken. Dat kan best kloppen.

 

Er moeten nieuwe radiatoren komen in het gebouw met uiteraard een dubbele leiding. Ik vraag me af of de net geplaatste ketel het dan wel aan kan.

 

Volgens opgave moeten er paneelradiatoren komen type 33 van 600x3000.

 

Die maat kan ik zo snel niet vinden op internet. Wat mogen die dingen kosten?

 

En wat zou de aanleg in het gebouw mogen kosten met 6 van die genoemde paneelradiatoren en nog 3 kleintjes? Denk hierbij dan aan de aanleg van de leidingen en het ophangen. De CV is er dus al.

 

Begrijp me goed: ik vraag geen offerte. Het is me duidelijk dat dit veel geld gaat kosten en voor onze vereniging is dit een forse investering. Het zou fijn zijn als ik zou weten waar we aan toe zijn. Dan kunnen we ons geestelijk een beetje voorbereiden smile

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het eerst warm werd in het gebouw waarom zou het dan nu niet warm worden? Allemaal flauwekul dat de zaak verouderd is. Kijk eens hoe het zit met de aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur van het water. Normaal zit daar ongeveer 20 graden verschil in. Komt de ketel op temperatuur. Als de ketel niet op temperatuur komt en hij blijft continu branden dan is de ketel te klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dergelijke radiatoren worden niet gemaakt.

Dergelijke radiatoren zouden 150kg wegen.

 

Wel worden ze wel eens zamengesteld, dus

2 van 1500 gekoppeld.

Beter is dan toch om ze apart aan te sluiten.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stom idee, maar is het geen oplossing een shuntleiding bij de ketel tussen de retour en aanvoer te zetten, en na de shuntleiding een pomp in de aanvoer naar de te verwarmen ruimtes.

 

Het zal niet helemaal optimaal zijn, maar het is goedkoop en volgens mij kan je dan een pomp plaatsen die zo groot is als je zelf wilt zonder de flow over je ketel naar de vaantjes te helpen.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CON

 

Daar was ik al bang voor. De voorzitter zou wat offertes aanvragen. Ik ben benieuwd wat ze gaan aanbieden.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...