Ga naar inhoud

Welke distro momenteel het best te gebruiken voor Server?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik moet een nieuwe server gaan installeren om als ISP server te gaan fungeren.

De oude die ik heb staan loop op Fedora core 7. Ben hier ook zeer tevreden over, maar zijn er misschien inmiddels betere distributies?

Geplaatst:

Ik gebruik zelf altijd een minimale installatie van Debian stable (momenteel 4.0) als ik een server moet installeren.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Geplaatst:

tja men loopt tegenwoordig weg met ubuntu, is ook op debian gebasseerd. Ik zelf zit er nu ook mee te rommelen op een thinclient

Xtrend ET10000 met Quad Inverto Ultra

Geplaatst:
Origineel bericht van: dolphs
tja men loopt tegenwoordig weg met ubuntu, is ook op debian gebasseerd. Ik zelf zit er nu ook mee te rommelen op een thinclient

Ubuntu is geweldig voor op de desktop (voordeel boven Debian is dat er sneller nieuwere versies uitkomen) maar als server denk ik: Nee, liever niet. Daar is het volgens mij ook niet echt voor bedoeld.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Ome Merde
is CentOS niet de server-distributie ?

Mwah, niet echt... CentOS is net als Debian heel goed minimaal te installeren (dus zonder grafische zooi) maar dat is eigenlijk bij bijna iedere distro wel te doen. CentOS is volgens mij primair gericht op de zakelijke desktop dus niet direct servers.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Toxic[Q
]En waar dacht u dat sat4all op draait? Juist CentOS.

Ja, dat kan... Maar betekent dat dat het de server-distro is, of een distro bedoelt voor servergebruik? Nee, slechts dat het ook kan, zoals met iedere goede linux distro.

Geplaatst:

Ubuntu heeft mijn voorkeur.

Gewoon de server editie CD/DVD downloaden en gaan.

Als je zekerheid wilt hebben m.b.t. eventuele (betaalde) ondersteuning, dan moet je de "LTS" versie installeren. Dat zijn Ubuntu versies met Long Time Support....

Ik ben zeer te spreken over Ubuntu, minder over Red Hat (gebaseerde) systemen. Dat heeft te maken met de logischere manier van het opslaan van config bestanden etc.

Kwa stabiliteit, ach de server edities zullen elkaar weinig ontlopen, zolang je maar de software bijhoudt kwa updates etc.

Als Ubuntu je niet bevalt, dan kiezen de meeste mensen als tweede voor CentOS.

Je zou zelfs kunnen overwegen (afhankelijk van de applicatie van de server) om hem te installeren met FreeBSD....

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Ubuntu heeft toch problemen met de hardware RAID config. Die gaat het dus niet worden.

Denk dat ik toch bij fedora blijf, maar zit nog even te stoeien met debian. Wel makkelijk met de ethernet-installatie.

En het is de bedoeling dat hier meerdere websites "gehost" worden. Wordt uiteindelijk ISPConfig op geinstalleerd.

Geplaatst:

Ik denk dat je dan het beste bij Fedora kunt blijven. Zoals bij veel dingen geld dat je het beste bij iets kunt blijven waar je zelf het beste mee om kunt gaan, al zegt de hele wereld iets anders. Ook Fedora is overigens meer gericht op desktopgebruik maar dat wil (wederom) niet zeggen dat het niet geschikt is als distro voor op een server.

Ik heb overigens wel goede ervaringen met ISPConfig op Debian 3.1 (de vorige stable), maar totaal geen ervaring met Fedora.

Geplaatst:

Neem debian ... cool

Nooit geen gezeur mee gehad.

Debian is heerlijk modulair, degelijk en betrouwbaar.

Ubuntu is echt meer voor de desktop.

Fedora en Centos zijn net mijn smaak ....

na ja smaken verschillen .... smile

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen