Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik denk eraan om een omvormer te bouwen van 12V naar 30 en 18V om in de analoge satreceiver in te bouwen, en zo de grote omvormer van 1000W niet te gebruiken om TV te kijken!

De LCD doet het op 12V en dan ook de satreceiver, en weer een verbruiker minder...

Moet met de moderne omvormerchips nog steeds een spoel/trafo gebruikt worden?

Zijn er al eenvoudige schakelende voedingen vertrekkend van die omvormerchips?

Iemand ervaring mee?

Geplaatst:

Ondertussen uitgevist dat de 5V cruciaal is kwa verbruik: 650mA en de 28/18/14/12 maar 10mA!

Van 12 => 5V geen probleem, en van die 5V de stepup voeden, en de in de tuner aanwezige delers/stabilisators verzorgen de overige spanningen... Wat dioders erbij en het moet lukken...

Via een Max-629 van Maxim, is er van 5V => 30V te maken met max 500mA stroomafname, dus is dit wel te realiseren... klein printje en joeps!

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Als je nou eerst eens duidelijk uitlegt welk doel je voor ogen hebt, of kom je echt uit Absurdistan?

Geplaatst:

Als ik ik de bergen op vakantie ben kijk ik 's avonds graag tv...

Dan doet een omvormer het werk!

Maar ik merk op dat die omvormer ook ruststroom energie vreet, en na enige tijd er brombalken in het beeld komen: spanning voor stabilisator te laag...

Thuis uitgevist welke spanning te laag was en dan enkele windingen erbij en alles werkte prima...

Maar 12=>220=>28/18/14/12 is te zot!

Nu wil ik wan die 12/220 omvormer af, omdat alles op 12V werkt!

Ik heb mijn ANALOGE receiver opengemaakt en zie dat 28V/18V/14V/12V en 5V gebruikt wordt.

Ik heb ook eens de stromen gemeten omdat die de vorm van de converter bepalen.

28V is een aparte wikkeling, 18/14/12 komen van dezelfde stabilisator...

12V uit 13.5V halen is vragen om problemen...

Dus zou ik 28V maken, en via een diode en weerstand die 28V toevoegen aan de LM317 die 18 14 en 12V verzorgt, en de orig 12V zou ik aan de 5V stabi voeren om 5V te krijgen!

Alleen de 5V lijn verbruikt 600mA, de rest ca 10mA!

Dus dat is te doen, en met één ic ben ik er vanaf! en ben ik zeker geen brom te zullen hebben, want de stepupconverter wordt vanuit de 5V(12) gevoed, en eer die door de kniëen gaat, is de accu plat...

Ik wil die analoge receiver blijven gebruiken omdat ik én ADR en TV heb en alles via PC geprogd wordt...

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik begrijp nu wat je wilt maar zou je dit avontuur niet overdenken?

Ik zou het als volgt doen:

Neem een laptop mee, koop een Technisat SkyStar USB 2 satellietontvanger voor €uro 69,99 of nog minder ( KLIK) en sluit die op de USB poort van de laptop aan. Klaar.

Voordeel: alles wordt door de laptop accu gevoed, die je eventueel weer uit de auto-accu kunt bijladen.

Je hebt vééééééééél meer TV en radio-zenders in betere kwaliteit, inkl. de nederlandse BVN zender. En je hoeft geen TV mee te sleuren en ook weer uit de auto-accu te voeden.

En je hebt geen gehannes met omvormers.

Bij jouw stroom berekening heb je namelijk niet het stroomverbruik van de LNC meegerekend en die neemt toch zeker zo´n 200 mA of meer bij 14/18 volt.

Die USB box regelt dat inwendig en daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Als alternatief kun je ook een DVB-T USB stick of PCMCIA Express kaart meenemen, dat verbruikt nog minder stroom en je hoeft geen schotel aan te sluiten. De antennespriet wordt meestal meegeleverd. De prijzen zijn ook zo rond de €uro 70-80.

Geplaatst:

Ik wil vooral geen digitaal!

Heb meermaals blauw scherm met digitaal meegemaakt! (onweders...)

De schotel is ook niet zoo groot!

Die Maxim IC kan zo'n 500mA leveren bij 28V dus da's voldoende...

Het LCD scherm is ingebouwd en de satrec ook...

Mij intresseerde vooral de bouwervaringen van iemand die met dit IC al gestoeid had!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen