Ga naar inhoud

[dreambox] Configuratie 8/1 switch + uncommitted DiSEqC

Aanbevolen berichten

Gast gerard0610
Geplaatst:
Origineel bericht van: duc748

mijn iedeen zijn op.

wat ik wel graag nog wil weten is waar deze functies precies voor zijn in de config van mijn dreambox.

>swap commands
>sequence repeat
>diseqc repeats

Wat vervelend.

Ik heb ook eens 3 maanden gedaan over een combinatie te krijgen met een 1/10 schakelaar op de UnCommitted stand welke een T90 met aan moet kunnen sturen en een DiSeqC-motor.
Uiteindelijk bleek de 1/10 schakelaar defect.
Wat ik oorspronkelijk gedacht had bleek dus toch gewoon te werken met een nieuwe 10/1 switch.

Maar nu jij.

Ik zou het ook niet zo weten.
In welke regio woon je?

Mbt je vraag over de diverse commando's heb ik de volgende info verzameld of de info als volgt geïnterpreteerd.
Ik zou het prettig vinden indien er nog aanvullingen en/of verbeteringen hierop komen.
Met zijn alle worden we op- die manier toch slimmer smile

Groet
Gerard

Dus:
1. Tone brust
Instelmogelijkheden: Is een oude methode om 2 schakelaars te bedienen.

2. Diseqc Modus`Version
Instelmogelijkheden: 1.0; 1.1; 1.2

3. Diseqc parameter
Instelmogelijkheden: Geen, AA t/m BB; 1,2,3,--->.16

Geeft aan welk versie / type DiSeqC de betreffende LNB(‘s) geschakeld worden door de ontvanger

4. Diseqc repeat
Instelmogelijkheden: 0,1,2,en 3x

Diseqc repeat“ is alleen van toepassing bij het gebruik van DiSeqC 1.1. Want bij 1.0 bestaat deze niet (zie norm DiSqC….).

Van toepassing in de DiSeqC schakelaars in Cascade zijn geschakeld.
Dat wil zeggen dat indien 2 un-committed DiSeqC schakelaars achter elkaar zijn geschakeld (zoals bij de SPAUN-SUR420 of de 10/1 DiSeqC in un-committed mode =modus 5) moet er één herhaling meegestuurd worden.

Want in feite bestaat de Un-committed switch uit 2 schakelaars en moet je dus een extra signaal meegeven. Afhankelijk hoeveel je er schakelen moet veranderd het aantal DiSeqC repeats. Bij de SPAUN in Modus 1 moet eerst de UC2 en de UC1 geschakeld wordt. (Verwar dit met de ingangen 1-16 !)

5. UnCommitted Switch- Input
Instelmogelijkheden: Geen, 1,2,3,--->.16

6. Reeks herhalen
Instelmogelijkheden: - of X

Hier worden alle parameters nog een keer verstuurd.
Soms gebeurd het bijvoorbeeld dat een DiSeqC schakelaar hoort klapperen , dan ligt het aan de Dreambox, wanneer er na een paar seconden GEEN signaal doorkomt., probeert de Dreambox de signaal schakelvolgorde nog eens te herhalen totdat er een Lock komt.

7. Commando’s omdraaien

Bij een vertraging/delay bij het schakelen moet je moet je „Commando’s omdraaien“ bij de betreffende LNB activeren.
Opm. Wat ik gelezen heb is de mogelijkheid van “Commando’s omdraaien” afhankelijk welke Image je op de Dreambox hebt staan en werkt af en toe niet correct.

8. Fast Diseqc

Wanneer de DiSeqC schakelaar dit ondersteund kan je dit activeren.
Opm.: Het blijkt niet duidelijk te zijn wat dit doet. In de gebruiksaanwijzing van de Dreambox DM500 staat zoiets van dat het hierdoor schakelen (20 ms).

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

he gerard

ik woon in gelderland midden, zou leuk zijn dat we samen live eens een keer knutselen aan deze bouwpaket.

ik ben nu weer terug op de 8/1.

misschien dat ik maar gewoon 3 van 4/1 ga halen dan moet het zeker werken...

bedankt weer

Geplaatst:

@gerard

heb hem gelezen, dank u.

heb nog eens die [switch 8/1] erbij gehad en als ik goed kijk staat er bij 1 tot 4 AA,AB,BA,BB, en bij de laatste 4 niet.

dus ik vroeg me af of het wel zal kunnen.

post-19356-1318259654,4891_thumb.jpg

Gast gerard0610
Geplaatst:
@gerard
heb nog eens die [switch 8/1] erbij gehad en als ik goed kijk staat er bij 1 tot 4 AA,AB,BA,BB, en bij de laatste 4 niet.
dus ik vroeg me af of het wel zal kunnen.

Ja, dit zou toch moeten werken.

Ik proberen het e.e.a. toe te lichten.

Er staat; Inp 1: com A, uncom A, pos A, opt A
Dit lezen als: Comitted A, Un-Committed Input 1 (er staat gedrukt “A” maar je moet lezen “1”. (Dus voor DiSeqC 1.0/1.1)
Inp.

Bij LNB 5 staat: Inp.5 com A uncom B,
Lezen als: Comitted A, Un-Committed Input 2 (er staat gedrukt “B” maar je moet lezen “2”. (Dus voor DiSeqC 1.1)

Is het nu wat duidelijker of is het alleen maar een groter probleem. Sorry , ik ben niet zo goed in het uitleggen van iets.

De uitgangen 1 /m 4 kunnen werken met DiSeqC 1.0, 1.1 en 1.2

De uitgangen 5 t/m 8 kunnen alleen werken met DiSeqC 1.1 en 1.2

Als je de Dreambox ingesteld op 4 satellieten dan neem hij DiSeqC 1.0 en krijg je vier LNB’s te zien.
Je hebt hierbij geen keuze mogelijkheid voor ook de mogelijkheid Un-committed DiSeqC .

Indien de Dreambox ingesteld op “Afwijkende configuratie”dan krijg je de mogelijkheden waar we het over hebben en kan je tot 64 LNB’s aan.

Ik heb dus de EMP-centauri S. 168. Deze zijn van dezelfde O.E.M. en zijn 100% identiek aan die 8/1 van

Het begeleidende manual is ook geen firma naam gegeven en dus voor elk merk (re-branders) geldend.
Zie http://www.emp-centauri.cz/pdf/std_users_manual.pdf.

De Dreamox is in te stellen op o.a.
4 satellieten optie A/B
DiSeqC rotor
Afwijkende configuratie, en deze heb je nodig.

Jou redenatie is kloppend met hetgeen in de manual geschreven is onder “C”

Maar ik/jij moet de tekst onder “A” geschreven volgen !!!.
Zoals geteklend is de 8/1 schakelaar opgebouwd uit 2 “normale” 4/1 (Comitted) DiSeqC schakelaars welke op hun beurt op een ”Un-Comitted: DiseqC schakelaar zijn aangesloten.
Daarom meot deze anders aangestuurd worden. Daarom heb je LNB 1t/4 (in de Dreambox aangegeven als 0t/m 3) op Un-Comitted input 1 aangesloten en LNB 5t/8 (in de Dreambox aangegeven als 4t/m 7) op Un-Comitted input 2 aangesloten.

Om nu 2e 8/1 en de 4/1 aan te sturen regel je dit met Uncommitted Input 3 tm5.
Op de manual aangegeven tekst correspondeert met de opdruk op de 8/1 schakelaar.

Groet
Gerard

Ps De afbeeldingen zijn ter oriëntaties en voor mijn installatie ingesteld. Voor gelden deze dus NIET. Instellen zoals aangegeven in eerder toegevoegde XL-sheet.

post-5658-1318259654,6308_thumb.jpg

post-5658-1318259654,655_thumb.jpg

post-5658-1318259654,6787_thumb.jpg

post-5658-1318259654,7022_thumb.jpg

post-5658-1318259654,7261_thumb.jpg

Geplaatst:

wederom weer goed bezig gerard.

even weer voor de duidelijk zodat ik de draad van db7020 naar LNB goed snap..

het plaatje van de config van mijn db702o zou dan de lnb met het rode kruis moeten zijn (lnb 1).

post-19356-1318259655,039_thumb.jpg

post-19356-1318259655,0631_thumb.jpg

Gast gerard0610
Geplaatst:
wederom weer goed bezig gerard.

even weer voor de duidelijk zodat ik de draad van db7020 naar LNB goed snap..

het plaatje van de config van mijn db702o zou dan de lnb met het rode kruis moeten zijn (lnb 1).

Dat zijn 100 punten !!! smile
Je hebt het zo juist.
Ik hoop alleen niet dat je nu tegen me gaat zeggen dat het zo aangesloten had en het niet werkte !! ??

Verder 2 pratische zaken die ik zelf ervaren heb:
- Of jij "Reeks herhalen" al of niet aan moet aankruisen weeet ik niet. Even proberen. Bij mij was dit noodzakelijk.
Zie mijn eerdere toelichting omtrent de betekenis van de instellingen van de Dreambox.

- Ook zo voor de "Commando's omdraaien". Ik gebruik de Iolite image op mijn DM500 en moet deze ook aankruisen in mijn applicatie.

- Verder gebeurd er soms iets vreemd bij mijn applicatie (zie onderstaande toevoeging).
Als ik re-boot (stekker er uit en er weer in) dan wil een van de DiSeqC switches niet altijd direct omschakelen of er iets in de Dreambox.
Want als ik dan naar een andere satelliet overga, dan doet hij het ineens wel.
Maar..... Als de Dreambox een kanaal op die satelliet heeft geopend , dan gaat het wisselen tussen de satellieten altijd voortaan goed smile. Tot ik weer eens moet rebooten mad
Conclusie: Mocht de Dreambox in jou configuratie het (in eerste instantie) niet doen, probeer dan vene tussen de diverse satellieten te wisselen.
De reden hiervan is mij onbekend. Weet iemand dit?
Ik heb overigens alle combinaties van instellingen van de Derambox geprobeerd (o.a. aan/uit van: verhoogde spanning, reeks herhalen).

Ikzelf heb momenteel een 10/1 schakelaar als Un-Comitted switch en daar 2 4/1 (normale) Comitted switchen achter zitten.
Daarop zit op:
- LNB-0 een DiSeqC rotor welke op de DM500 uiteraard op 2.1 zit
- op de andere 7 heb ik de LNB's zitten van de WaveFrontier T90.
Ik heb de armen al behoorlijk verlengd en geexperimenteerd hoe ver de LNB's uit elkaar gezet kunnen worden. Ik haalde maximaal 58 graden. Meer ging niet. Heb ik de rail voor niets zo lang gemaakt cry Bij de volgende kan deze veel korter.
Ik heb de T90 vanaf het begin van de winteringeteld op 28E en 30W en prima ontvangst, geen BER en signaal 88% of hoger. Bij 13 en 19E: 91%. Bij de uisteste 28E en 30W (op de verlengde rail)iets minder, t.w. 83%. De BER is bijna altijd nul. Bij regenweer iets meer, maar er blijft beeld.

De beide buiste LNB's heb ik iets hoger gemonteerd (als er belangstelling voor is kan ik dat eventueel wel toelichten. Misschien dan een apart draadje om het niet te verwarrend te maken.

Inmiddels een tweede T90 voor een zacht prijsje op de kop kunnen tikken wink Als de temperatuur weer wat beter wordt heb ik dus een nieuwe uitdaging! laugh

Succes.
Gerard

post-5658-1318259655,3771_thumb.jpg

Geplaatst:

he G.

Php Code:
Dat zijn 100 punten !!! Je hebt het zo juist.Ik hoop alleen niet dat je nu tegen me gaat zeggen dat het zo aangesloten had en het niet werkte !! ??  

inderdaat zo had ik het aangesloten, maar ik ga het nog een keer doen op deze manier en dan nog maar even spelen met "Commando's omdraaien" & "Reeks herhalen".

Php Code:
- Verder gebeurd er soms iets vreemd bij mijn applicatie (zie onderstaande toevoeging).Als ik re-boot (stekker er uit en er weer in) dan wil een van de DiSeqC switches niet altijd direct omschakelen of er iets in de Dreambox.Want als ik dan naar een andere satelliet overga, dan doet hij het ineens wel.  

dat heb ik ook elke keer als ik mijn db aan zet, moet eerst naar een andere satteliet om weer beeld te krijgen, maar als dat gebeurd is loopt alles oke.

dus ook voor mijn als iemand hier meer info over weet horen wij dat graag.

Php Code:
Ikzelf heb momenteel een 10/1 schakelaar als Un-Comitted switch en daar 2 4/1 (normale) Comitted switchen achter zitten.Daarop zit op:  

hadden ze maar een 20/1 schakelaar op de markt.. wink

Php Code:
 op de andere 7 heb ik de LNB's zitten van de WaveFrontier T90.Ik heb de armen al behoorlijk verlengd en geexperimenteerd hoe ver de LNB's uit elkaar gezet kunnen worden. Ik haalde maximaal 58 graden. 

allemachtig G dat zier er grappig uit..

als het morgen (dinsdag) mooi weer is ga ik weer even sporten aan de T90.

met vriendelijke groet..... smile

Geplaatst:

hoi G.

heb weer van alles gedaan, nieuwe image op alle standen, elke keer nieuwe zenderlijst erin.

ben er wel achter gekomen dat ik alleen maar beeld krijg op:

uncommitted input 1 AA......

en als ik daar een ander satteliet op hang + verander in mijn db7020 config lukt dat ook.

dus...

19,2 astra lnb(0) uncommitted input(1) (AA) oke

dan verleg ik een draad + lnb.....voorbeeld..

hotbird 13 lnb (3) uncommitted input (1) (AA) oke

groetjes

Gast gerard0610
Geplaatst:

Wat zul jij inmiddels gefrustreerd zijn.

Even een poging doen of ik het volgende goed begrepen heb.

Misschien komt het wat flauw over maar ik wil echt een poging doen om je te helpen en je bent snel op een verkeerd been gezet doordat je iets "aanneemt" wat achteaf niet besproken is.

1) Je hebt alles aangesloten zoals je dit die in JOU tekening (met de rondjes) heb aangegeven.

2) Je hebt de Uncommitted switch Spaun SUR 411F ingesteld op modus 2.

3) Je hebt meerder images geprobeerd.

Gast gerard0610
Geplaatst:

Sorry Foutje gemaakt en te snel weggestuurd. Daarna was mijn Edit tijd verstreken. Dus nu de tekst volledig.

Wat zul jij inmiddels gefrustreerd zijn.

Even een poging doen of ik het volgende goed begrepen heb.

Misschien komt het wat flauw over maar ik wil echt een poging doen om je te helpen en je bent snel op een verkeerd been gezet doordat je iets "aanneemt" wat achteaf niet besproken is.

1) Je hebt alles aangesloten zoals je dit die in JOU tekening (met de rondjes) heb aangegeven.

2) Je hebt de Uncommitted switch Spaun SUR 411F ingesteld op modus 2.

3) Je hebt meerder images geprobeerd.

Welke?

4) Je hebt geprobeerd de volgende combinaties:

"Reeks herhalen" UIT en "Commando's herhalen" UIT

"Reeks herhalen" AAN en "Commando's herhalen" UIT

"Reeks herhalen" UIT en "Commando's herhalen" AAN (deze)

"Reeks herhalen" AAN en "Commando's herhalen" AAN (of deze)

Maar jij hebt alle 4 de combinaties getest.

5) In alle combinaties kom je niet verder dan dat slechts 1 uitgang TW Input1 met AA het doet.

Bij voorbeeld Input 1 AB, doet het niet.

Ook de daarop volgende doen het NIET.

Zoals

Input 1 met AB, BA en uitgang BB

en NIET Input 2 met AA,AB, BA en uitgang BB

en NIET Input 32 met AA,AB, BA en uitgang BB

enz.

Klopt dit?

6)Je hebt een van de 8/1 schakelaars vroeger rechtstreeks op de DM7020 aangesloten gehad met 8 LNB's en dat werkte prima.

Dus dan heb je ook Input 1 en Input 2 gebruikt gehad. Klopt dit?

Wat waren toen de instellingen?

Vragen:

A)Heb je ook de 2 8/1 schakelaars verwisseld en kunnen we dus concluderen dat het de beide schakelaars correct werken?

B) Heb je of kan je eventueel ook de beide 8/1 schakelaars er van af halen en achter de Un-Committed switch de overgebleven 4/1 (de "normale") Comitted switch op deze Un-Comiitted switch (Maar dan in MODUS 1 !!) aansluiten.

Hierop dan 4 LNB's zetten en kijken of Input 1 met AA, AB, BA en uitgang BB het doen?

Goet

Gerard

Gast gerard0610
Geplaatst:
Origineel bericht van: gerard0610

B) Heb je of kan je eventueel ook de beide 8/1 schakelaars er van af halen en achter de Un-Committed switch de overgebleven 4/1 (de "normale") Comitted switch op deze Un-Comiitted switch (Maar dan in MODUS 1 !!) aansluiten.
Hierop dan 4 LNB's zetten en kijken of Input 1 met AA, AB, BA en uitgang BB het doen?

Ik ben weer thuis.

Onderweg realiseerde ik me pas dat ik, in mijn gehaastheid, iets verkeerd geschreven heb.

Ik schreef:"(Maar dan in MODUS 1 !!)".
Omdat deze op het 2e en 3e niveau moeten schakelen moet dit uiteraard MODUS 2 blijven. Sorry.

Wat ik had willen aangeven:
Theoretisch zou je echter voor de uitgangen van de (Uncomitted-) DiSeqC switch 4/1 de parameter "DiSeqC repeat" op "1x" moeten instellen.

Bij een 8/1 DiSeqC switch moet de "DiSeqC repeat" zoals aangegeven op "2x" ingesteld staan.

Sorry dat ik je, vermoedelijk door deze type fout, op het verkeerde been heb gezet.

Groet
Gerard
Geplaatst:

hoi G.

ik heb weer veel gedaan vandaag.

ik heb test gedaan met image:

originele, pli, gemini, rudream, pirates.

bij de originele slaat de box de heletijd vast.

ik had nog een oude spaun 411 liggen die werkte wel via mode 1.

ik begin nu te denken dat de Uncommitted het niet goed doet op mode 2.

heb ook alle instellingen gehad in mijn box config, repeat, reeks herhalen, dat soort dingen.

en krijg alleen singaal op: Uncommitted input 1 AA lnb.

wat ik al eerder zij, maar zag nu ook dat somige FTA zenders die ik normaal gewoon kon kijken nu vaag beeld gaven, voorbeeld beeld is dan net of je niet goed bent gericht op de satteliet met die blokjes.

ik stop er nu even mee, ik ga terug naar de winkel voor 3X 4/1.

en dan kom ik weer terug hier.

jammer dat er geen mensen zijn hier die het werken hebben.

ik bedank gerard in iedergeval voor jouw hulp en steun in deze moeilijk situatie, heb wel veel geleerd van je.

mijn dank is groot.. smile

Gast gerard0610
Geplaatst:

Graag gedaan.

Alleen jammer dat we niet echt de vinger er achter krijgen wat nu het "echte" probleem is.

Indien je dus aan de DM7020 de SUR411F hangt en op 3 (van de 4) uitgangen, weer 3 ; Normale 4/1 schakelaars hangt: moet je

- de SUR411F inderdaad in MODUS 1 plaatsen.

-DM7020:

Instelling: - DiSeqC par. - Uncomm Input

LNB0: A/A - UC 1

LNB1: A/B - UC 1

LNB2: B/A - UC 1

LNB3: B/B - UC 1

LNB4: A/A - UC 2

LNB5: A/B - UC 2

LNB6: B/A - UC 2

LNB7: B/B - UC 2

LNB8: A/A - UC 3

LNB9: A/B - UC 3

LNB10: B/A - UC 3

LNB11: B/B - UC 3

LNB12: A/A - UC 4

LNB13: A/B - UC 4

LNB14: B/A - UC 4

LNB15: B/B - UC 4

Deze codes zijn je inmiddels duidelijk, verwacht ik wink

- DiSeqC Repeat op 1x

- Vermoedelijk "commando's omdraaien" aanvinken

- Mogelijk "Reeks herhalen" aanvinken.

Ik hoor wel hoe het afloopt.

succes.

Gerard

Geplaatst:

hallo G.

nog even terug komen op een paar berchten terug, van dat we niet meteen beeld hadden als we de tv aan zetten, en om weer beeld te krijgen we moeten zappen naar een andere satteliet.

Php Code:
- Verder gebeurd er soms iets vreemd bij mijn applicatie (zie onderstaande toevoeging).Als ik re-boot (stekker er uit en er weer in) dan wil een van de DiSeqC switches niet altijd direct omschakelen of er iets in de Dreambox.Want als ik dan naar een andere satelliet overga, dan doet hij het ineens wel.Maar..... Als de Dreambox een kanaal op die satelliet heeft geopend , dan gaat het wisselen tussen de satellieten altijd voortaan goed . Tot ik weer eens moet rebooten Conclusie: Mocht de Dreambox in jou configuratie het (in eerste instantie) niet doen, probeer dan vene tussen de diverse satellieten te wisselen.De reden hiervan is mij onbekend. Weet iemand dit?Ik heb overigens alle combinaties van instellingen van de Derambox geprobeerd (o.a. aan/uit van: verhoogde spanning, reeks herhalen).  

ik heb mijn 8/1 nu zo ingesteld [zie bijlage] dat hij nu meteen beeld geeft als ik de tv aan zet...... smile

groetjes en tot de volgende ronde

post-19356-1318259659,2788_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen