Gast F04 Geplaatst: 1 maart 2008 Geplaatst: 1 maart 2008 Goedendag, Sinds enkele maanden heb ik in de huiskamer een heuse flatscreen staan, die ik vol trots ook gebruik momenteel met analoge kabel. Aangezien de kwaliteit van analoge kabel niet toereikend is, ben ik eigenlijk een beetje aan het kijken voor een alternatief. Ik moet kiezen tussen digitaal kabel, en satelliet, maar satelliet heeft meer zenders, maar een veel lagere bandbreedte dan digitale kabel. Mijn vraag luid: Wat is eigenlijk de maximale bandbreedte per zender ongeveer op de satelliet? Ik dacht iets van 3mbits, terwijl digitale kabel iets van 8 mbits heeft? Als ik een satelliet neem, hoeveel LNB's gaan er maximaal in, en doet de grootte van de schotel er ook toe ter bevordering van de beeldkwaliteit? (meerdere lnb voor meerdere tv's in huis)
Apple740 Geplaatst: 1 maart 2008 Geplaatst: 1 maart 2008 Origineel bericht van: F04 satelliet heeft meer zenders Ik zou nog maar eens heel goed de zenderlijsten van je kabelaar en CanalDigitaal naast elkaar leggen. Uiteraard heeft sat uiteindelijk meer (Free to Air) zenders, maar dat is grotendeels onzinnige meuk. Als je bijv. een Sport1/Film1 abonnement hebt, dan ben je op de kabel weer veel beter af (meer kanalen + HDTV). En zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden die wél op de kabel, of omgekeerd, niet op de kabel te vinden zijn. Even checken dus wat voor jou belangrijk is. Wat betreft het gebrek aan bandbreedte op de sat, een grotere schotel helpt hier niet. CanalDigitaal kan nou eenmaal niet concurreren met de rechtsstreekse glaslijntjes die de kabelaars hebben naar de Mediagateway. CanalDigitaal heeft die aanvoer ook wel, maar er zit uiteindelijk nog een kostbare satelliet transponder tussen dat signaal en jou. En om de prijs hiervan te drukken, knijpt CDS dus in de bandbreedte.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 1 maart 2008 Geplaatst: 1 maart 2008 maar dat is grotendeels onzinnige meuk. Huh...?
mifi Geplaatst: 1 maart 2008 Geplaatst: 1 maart 2008 Origineel bericht van: F04 Mijn vraag luid: Wat is eigenlijk de maximale bandbreedte per zender ongeveer op de satelliet? Ik dacht iets van 3mbits, terwijl digitale kabel iets van 8 mbits heeft? De bandbreedte per zender hangt erg af van het aantal zenders dat een transponder moet delen. Net zoals bij digitale kabel wordt de totaal beschikbare bandbreedte verdeeld over de verschillende kanalen. Ik ben ervan overtuigd dat de totale bandbreedte die via satellieten ter beschikking staat een veelvoud is van de bandbreedte die maximaal geleverd kan worden via de kabel. Dat is echter niet relevant. Waar het om gaat is hoeveel bandbreedte wordt gereserveerd voor de zenders waar JIJ naar wilt kijken. En dat is puur een kwestie van poen. Hoe meer de provider betaalt, hoe meer bandbreedte hij krijgt van de satellietexploitant. De theoretische bovengrens doet er niet toe. Kijk vooral naar de bandbreedte voor de voor jou meest interessante zenders. Origineel bericht van: F04 Als ik een satelliet neem, hoeveel LNB's gaan er maximaal in, en doet de grootte van de schotel er ook toe ter bevordering van de beeldkwaliteit? (meerdere lnb voor meerdere tv's in huis) Je bedoelt, hoeveel LNB's passen er in een satellietschotel, denk ik. Dat hangt heel erg van de schotel af. In een Visiosat BIsat passen er max vier. In een Wavefield T90 passen er tig. Maar.... LNB's plaats je per satellietpositie. Het aansluiten van meerdere televisies heeft niets te maken met het aantal LNB's, maar met het aantal aansluiting dat op een LNB zit. Je kunt LNB's kopen met 1, 2, of 4 aansluitingen. Er zijn er ook met zelfs 8 aansluitingen. Met een enkele LNB kan je dus sowieso meerdere toestellen aansluiten. m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen