Ga naar inhoud

VRT stopt binnenkort grotendeels met AM-radio

Gast Paullo

Aanbevolen berichten

De VRT verkreeg blijkbaar de toelating om de AM-uitzendingen (op één frequentie na) uit te zetten.

"De Vlaamse Regering keurt het voorstel van de VRT principieel goed om de analoge uitzendingen op de middengolffrequenties 540kHz, 1188kHz en 1512 kHz stop te zetten. De VRT zal nog slechts via één AM- frequentie uitzenden, namelijk 927 kHz. De regering wijzigt daarom ook principieel haar besluit waarin de frequenties voor analoge radio ter bechikking worden gesteld van de VRT. Over dit wijzigingsbesluit wordt advies ingewonnen bij de Raad van State."

(Bron: persberichten Vlaamse Overheid)

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Paullo
Citaat:
AM ? \:\)

Klopt er iets niet in het bericht ? Want ik snap hem eigenlijk niet ? blush

AM, afkorting van Antieke Modulatie. :D
Dat het afgeschaft wordt is niet zo gek, er is bijna geen radio meer die het nog knap ontvangt.
Alleen jammer voor de jongens met buizenradio's, die gaan voor een groot deel stil blijven. frown
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie dit bericht niet begrijpt denk maar aan AM747 die in Nederland te ontvangen is, zelf luister ik enkel naar FM-radio cool

smile Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luister ook niet (meer) naar AM-radio, maar ik herinner mij wel dat als we vroeger op vakantie gingen met de familie op de dagen van vertrek en terugkomst met de auto, je al van/tot een stuk in het buitenland de AM-uitzendingen van de VRT kon ontvangen, daar waar de FM-uitzendingen een paar 10-tallen kilometers over de grens al wegvielen.

Ik herinner mij ook nog mijn eerste radio waar je via AM naar van die Oost-Europese zenders van achter het toen nog IJzeren Gordijn kon luisteren, onbegrijpbaar maar wel eens iets totaal anders om te horen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het feit dat de AM banden stiefmoederlijk en als "uit de tijd" behandeld worden is niet alleen jammer maar ook triest.

Het is het gevolg van wanbeleid en vooral onkunde door hoofdzakelijk regerings funktionarissen die (te) hoog betaald worden en er geen zak verstand van hebben.

AM heeft juist enige grote voordelen ten opzichte van FM, en als deze voordelen juist toegepast worden, dan is er best veel voor te zeggen om de klassieke AM banden niet als afgedaan en uit de tijd te beschouwen.

Ik zet de voordelen en nadelen op een rij:

1) maximale bandbreedte is "maar" 4,5 KHz.

Voor HiFi geluid veel te weing, stereo is wel mogelijk maar wordt in Europa (behalve Frankrijk) niet toegepast.

Maar voor de overdracht van spraak is er niets op tegen. In Amerika vindt op de middengolf veel "talk-radio" plaats en is uiterst populair.

Waarom niet in Europa? Hierdoor kunnen nieuws zenders aan hun trekken komen.

2) Met één enkele zorgvuldig uitgezochte zenderlokatie en frequentie kan een heel land als Belgie of Nederland belicht worden. Met één enkele frequentie kan ook een groter land als Engeland belicht worden door toepassing van meerdere zenders op dezelfde frequentie.

2) De footprint is ´s nachts velen malen groter dan overdag. Ideaal voor mobiele communicatie zoals vrachtwagenchauffeurs in het buitenland.

Een AM zender in het middengofbereik, kan overdag een bereik hebben van bijvoorbeeld 200 km, terwijl dit na zonsondergang tot duizend km en meer kan oplopen.

De langegolfzender op 153 KHz (Deutschlandfunk) dekt heel Duitsland op z´n sloffen af zowel overdag als ´s nachts.

3) Uiterst eenvoudige ontvangst apparaten, die zeer goedkoop te produceren zijn.

4) Bij toepassing van DRM (Digitalisering van de AM frequenties) is het mogelijk om bij het behouden van de 4,5 KHz bandbreedte tot nagenoeg FM geluidskwaliteit te komen.

Er worden meer en meer zenders omgebouwd voor DRM en de resultaten zijn zeer goed te noemen.

Het nadeel is dat de ontvangers die geschikt zijn voor DRM, nog erg duur zijn. Helaas komt hierover weinig publiciteit, waardoor deze nieuwe techniek voor velen onbekend is.

Dus om nou te zeggen: AM..? Wasdatdan? is eigenlijk jammer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de frequenties gewoon weer verkocht worden. De middengolfzenders van de VRT zijn wel overbodig geworden, behalve Sporza op 927 kHz.

En zoals Drs IJzerbout zegt, is AM helemaal geen fossiel. Voor babbeling is de kwaliteit meer dan genoeg, dus wie weet komen er talk zenders zoals in Noord Amerika? Maar ik vrees er voor.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

en een AM zender On-Air houden kost vele male meer dan een FM zender zo ver ik weet? tenminste als je niet door heel europa hoeft te stralen natuurlijk wink

Leuke AM zender is nog altijd The Big L vanuit de Trintelhaven,

alleen die mogen snachts niet meer uitzenden geloof ik wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
en een AM zender On-Air houden kost vele male meer dan een FM zender zo ver ik weet? tenminste als je niet door heel europa hoeft te stralen natuurlijk wink

Ik zou niet weten waarom een AM zender meer zou moeten kosten dan een FM zender.
Technisch gezien is het iig onzin.
Mischien dat de benodigde vergunning meer kost, maar dat kan het AT je vertellen.

Volgens AT, 1. AM/FM Per opstelplaats voor AM/DRM-frequenties
en FM-frequenties lager dan 104.9 MHz € 565.
en tevens per kW zendvermogen € 500.
Aan de vergunning zal het dus niet liggen.

Bron; http://www.agentschap-telecom.nl/pdf/regelingvergoedingen_2008.pdf

Wel is het zo dat de reclame inkomsten op de middengolf een stuk lager liggen, en dat daarom de middengolf als duur wordt beschouwd?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof dat het verbruik van de zender ook hoger is..

100watt op AM afstralen kost schijnbaar meer vermogen dan 100 watt op FM afstralen :?

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

FS DVB-T -> Digitenne

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meeste radio's kunnen al geen eens AM meer.. :P

mijne wel maar goed ik ben weer te beroerd een goede antenne loop te maken er voor wink

FS DVB-T -> Digitenne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen