Ga naar inhoud

Vandaag zijn de Nederlanse HD dagen gestart.

Aanbevolen berichten

Gast Soundwork
Geplaatst:
Origineel bericht van: ceesv
Op de (nederlandse) publieken wacht je tot St. Juttemis.

Klopt, maar ze gaan dit jaar i.v.m. de Olympische Spelen en het EK Voetbal 2008 wel een HD-venster lanceren. In het persbericht van CDS wordt daar met geen woord over gerept. Kleine kans dus dat deze in het CDS HD boeket gaat plaatsnemen, maar alleen in de digitale kabelpakketten. Baal ik even dat ik UPC heb, waar je 70 euro aansluitkosten voor de decoder mag lappen en je ook nog een dag vrij moet nemen omdat één of andere amateur de HD-box komt installeren. Ach ja, dus neem ik het CDS HD-pakket, waar ik mijn huidige decoder kan gebruiken en geen aansluitkosten verschuldigd ben. Maar ja, geen HD-kanaal van de Publieke Omroep... dan maar niet.

• Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: ilseonline
Laat ze mij maar betalen om te kijken, want zoveel soeps wordt er niet uitgezonden.

Je krijgt ook nog een bak reclame over je heen, dus van mij hoeft het niet.

Waar je die wijsheid van die bak reclame vandaan haalt weet ik niet, maar op Discovery-HD heb je geen enkel reclamespotje. Waar Discovery-HD je wel mee doodgooit zijn previews/trailers van hun eigen programma's, iedere 10/15 minuten wordt het programma even (kortstondig) onderbroken voor wat trailers.

Op NGC-HD zijn wel reclame spotjes te zien, maar totáál niet de hoeveelheid die je bijv. op de commerciëlen gewend bent te zien.

• Moderator
Geplaatst:

Brava HDTV is een reclamevrije zender!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Gast Leontien
Geplaatst:

Het wordt tijd dat de kanalen film1 HD en sport1 HD eens toegevoegd worden aan het pakket. Dan pas ben ik bereid er extra voor te betalen.

Geplaatst:

En weer een goede ontwikkeling bij Canaal Digitaal.

Ze nemen toch maar weer dit iniatief, waarbij eigenlijk al vaststaat dat ze daar in het begin nooit winst mee kunnen maken.

Er zullen nog relatief weinig abonnee's in het bezit zijn van de juiste apparatuur.

Fijn ook dat we er een maand gratis naar kunnen kijken,

Ik ben er klaar voor ........

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

Ook hier is het zeer welkom.

Wij zijn er klaar voor.

Hopelijk wordt het administratief makkelijk om van het thema pakket van nu over te gaan naar het HD pakket.

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Geplaatst:
Origineel bericht van: fullHD
Ik zou als ik toch moet kiezen, liever €4,95 per maand betalen voor alleen die HDTV kanalen. Die themazenders geloof ik wel.

Nu reken je jezelf rijk, het themapakket los is het eerste half jaar gratis. Dus €2,50/maand. Het HD-pakket kost dus ongeveer €7,50 per maand, want reken maar van yes dat de prijs van het themapakket over 1 jaar omhoog gaat. En het HD-pakket waarschijnlijk ook. Stel dat het themapakket naar €6,45 gaat en HD naar €8,45, dan zit je aan €14,90/maand. En dat lijken me geen geheel onrealistische getallen.

Ik ben wel benieuwd of het goed gaat lopen, en of ze hier ooit winst mee gaan draaien.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Geplaatst:

Ik ben best wel bereid om iets voor HD te betalen.

Maar dan moet er wel bijvoorbeeld:

SCI-FI HD (is content genoeg voor, zie de VS)

Een film kanaal met DD5.1, maakt me geeneens zoveel uit welke zender dit zou worden.

Action Now! HD, met goede films vindt ik al prima

En daarnaast uiteraard een paar extra edu zenders van Discovery.

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Gast Cristallx
Geplaatst:

Citaat:
HD, met goede films vindt ik al prima
en uiteraard in DD 5.1.

Daar zit ik ook op te wachten, pas dan zal ik bereid zijn meer te betalen .... al is het 10€ (voor die prijs heb je maar enkele dvd's in de videotheek + kosten verplaatsing). Vraag mij af hoeveel mensen interesse hebben in Brava Tv? Bitter weinig denk ik. National G. en Discovery zijn soms leuk maar ... te veel onderbrekingen, daar wens ik dan ook niet voor betalen.

Hoop op een beter HD aanbod ...

Geplaatst:

Ze zouden toch ook hun eigen HD ontvanger tegelijkertijd op de markt brengen? Daar hoor ik nu niets over.

Geplaatst:

Hier trouwens het verslag van de ochtend:

http://www.immovator.nl/De-introductie-van-HD-tv-in-Nederland-1

De introductie van HD-tv in Nederland (1)

Op woensdag 5 maart vond bij Beeld & Geluid op het Mediapark in Hilversum de conferentie 'De introductie van HD-tv in Nederland' plaats. Een initiatief van iMMovator, mede mogelijk gemaakt door een aantal sponsoren. Hier het verslag van de presentaties van de ochtendsessie: EZ, SES Astra, BBC, National Geographic Channel, GfK, iMMovator en Sony.

Opening door Economische Zaken

Nicole Kroon, directeur ICT & Toepassingen van het ministerie van Economische Zaken is de eerste spreker. Ze begint met een vragenrondje wie er een HD-tv in huis heeft, wie daarvan er ook programma’s heeft gekeken en wie er ook geld voor over heeft. Uiteindelijk blijkt zo’n 20% van alle aanwezigen ook bereid om 15 euro per maand te betalen voor specifieke HD-programma’s.

Ze maakt melding van het rapport van het rapport van iMMovator dat volgende week verschijnt. Een onderzoek naar hoe de markt eruit ziet en of er reden is om – na de eerdere terugschakeling – weer een versnelling aan te brengen als het gaat om de introductie van HD-tv. Een van de belangrijke conclusies is dat als er niets gebeurt HD-tv pas rond 2011 – 2012 echt ingevoerd gaat worden. Er wordt een aanbeveling gedaan om - ondersteund door subsidie - een snellere invoering te stimuleren, omdat dit goed is voor de ‘BV Nederland’.

Uit aanvullende gesprekken tussen het ministerie en een aantal direct betrokkenen kwam echter een nieuwe discussie boven. Er moet bijvoorbeeld geïnvesteerd worden bij de omroepen, en daar is niet iedereen spontaan toe bereid. Kunnen de kosten op de kijker verhaald worden of niet. Een probleem hierbij is dat de kosten en baten niet op dezelfde plek vallen, er zullen dus op ketenniveau afspraken moeten worden gemaakt. De vraag is of hier een rol voor de overheid moet liggen of dat de sector dit zelf gaat regelen.

De voordelen zijn duidelijk: de schaarse ruimte op de kabel wordt beter gebruikt, de professionele markt van producten, broadcasters en facilitaire industrie wordt versterkt en innovatieve, interactieve diensten worden met digitalisering beter mogelijk.

Het momentum lijkt ook aanwezig, door de uitzending in HD - later dit jaar - van de Olympische Spelen. De overheid probeert af te dwingen dat er voor de zomer met alle belangrijke spelers afspraken kunnen worden gemaakt. Als blijkt dat de wil er is, dat subsidies helpen en dat ze niet marktverstorend werken, dan is EZ bereid om het subsidie-instrument in te zetten. De aftrap voor de dag is gegeven!

Overzicht van het internationale HDTV landschap

Alexander Oudendijk, chief commercial officer van SES Astra, geeft een beeld van de ontwikkeling van de HD-tv markt vanuit een Europees perspectief. Men levert de programma’s van alle grote partijen in Europa, inmiddels zijn dat er maar liefst 2.200. Ondanks dat Nederland een bekabeld land is heeft men 750.000 abonnees, 30% tot 40% van de kijkers komt uit de bekabelde gebieden. Satellietkijkers zijn erg trouwe abonnees.

De ASTRA 23.5 wordt de nieuwe hot spot voor HD-tv, met onder meer 10 regionale publieke omroepen, het themapakket van CanalDigitaal en binnenkort ook het HD-tv aanbod van Canal-Digitaal. Eind 2007 waren er al meer dan 300.000 satelliethuishoudens in de Benelux aangesloten.

De groeiverwachting van HD ready tv-schermen die in 2005 werd uitgesproken blijkt te conservatief te zijn geweest, op dit moment lopen we al ruim 3 jaar voor op de verwachting die destijds is uitgesproken. De consument wil en doet het, de industrie levert, maar er zijn ook zaken die niet goed lopen.

De groei van het aantal HD-kanalen FTA (Free To Air) blijkt niet voorspoedig te verlopen, in bijvoorbeeld Duitsland is er stagnatie. De driver is duidelijk Pay, betaalde tv. Maar HD-kanalen (we hebben het over de content) maken – ondanks de brede verspreiding van de HD-sets – nog maar 1,1 % van het totaal uit. Ook de groeiverwachting is nog niet echt positief.

De groei van het aantal huishoudens wil nog niet zeggen dat ook het aantal HD-kijkers groot is. Ook hier geldt weer dat content king is en het aantal actieve kijkers achterblijft. De UK is een uitzondering, BskyB vervult hierin een voortrekkersrol, maar het abonnement daar is niet goedkoop. In Duitsland betaal je 26 euro voor 2 maanden. Frankrijk groeit ook gestadig. Samen gaat het om circa 800.000 huishoudens in de Europese ASTRA-markten, geen hoog aantal dus.

Betaaltelevisie aanbieders domineren de HD-ontwikkeling en satelliet is de belangrijkste infrastructuur voor HD-distributie, zo geeft Oudendijk aan. Zijn aanbevelingen:

Zorg voor voldoende variëteit en kwantiteit HD-aanbod, in consumentvriendelijke combinatie met HD-ontvangstapparatuur

Programma-aanbieders (publiek en commercieel): schakel zo snel mogelijk over op HD-productie om op midden-lange termijn kijkersverlies te voorkomen

Kies juiste infrastructuur voor HD-distributie

HDTV ervaringen van de BBC

Seeta Kumar, Head of HDTV British Broadcasting Corporation (BBC), is de volgende spreker. De BBC heeft een reputatie op het vlak van HD-tv, ze lanceerden op 1 december 2007 hun HD-kanaal. De VS en Japan hebben de hoogste penetratie van HD-schermen, China en de UK volgen. IN de UK gaat het om 9,1 miljoen sets. De prijzen gingen het afgelopen jaar met 30-40% onderuit. De marktintroductie lijkt een van de snelst verlopende ooit. In het voorjaar zal Freesat worden geïntroduceerd.

De awareness ligt hoog, 89% is zich ervan bewust dat er iets als HD-tv is, maar minder dan 50% weet dat men ook een digital box nodig heeft en een maandabonnement. Er moet dus nog veel uitgelegd worden. Mede om die reden start de BBC in mei 2008 een marketingcampagne.

De BBC positionering is er een van kwaliteit, dat moet het verschil maken. Dat betekent een focus op content (niet op technologie) en daarnaast bouwen aan een reputatie, niet aan bereik. Klein beginnen, bijvoorbeeld met een beperkt aantal uren, en dan stap voor stap groter worden. Innovatieve producties staan hierbij centraal.

Next steps zijn onder meer 'future-proof key-titels' en kinderen staan ook erg centraal. Belangrijk is ook free-to-air toegang, dat is voor Kumar het platform van de toekomst.

Hoe een HDTV kanaal en HDTV bouquet te positioneren

Stephanie Holm is Head of Operations bij National Geographic Channel. National Geo UK lanceerde in mei 2006 een HD-kanaal, gevolgd door lanceringen in verschillende andere landen als Nederland en België. Inmiddels is 80% van alle nieuwe aankopen HD. HD-tv bezitters waarderen de beeldkwaliteit op 4 of 5 op een schaal van 5, maar zijn kritisch over de programmering (beschikbare kanalen, programma’s).

Vervolgens demonstreert ze een aantal voorbeelden van cross-conversion problematiek waarmee men te kampen heeft, onder meer vervaagde aftiteling en een vertekend beeld. Men heeft inmiddels een aantal conventies afgesproken wat nou wel of niet HD-tv is. Om de hoogste kwaliteit van een HD-programma te behouden wordt een maximum van 10% non-HD materiaal toegestaan in de productie, met niet meer dan 1 minuut aaneengesloten non-HD beeldmateriaal in elke opname. Een ander probleem is geluid, zo maakt ze eveneens aan de hand van een voorbeeld duidelijk.

National Geo is actief aan de slag met HD-tv en tv op mobiele telefoons of andere draagbare apparaten. Mensen kiezen niet voor techniek of media, maar voor de content, dat doet er toe, zo is haar boodschap. HD op zichzelf maakt een programma niet goed, maar HD maakt een goed programma geweldig, zo stelt ze.

Acceptatie van HD en HD ready door de consument

Jan Zwang van GfK neemt ons bij de hand als het gaat om de cijfers. Er staan op dit moment al meer dan 2 miljoen HD-geschikte tv-toestellen in Nederland. Met breedbeeld tv hebben we er 15 jaar over gedaan om het 50% punt te bereilken, met HD-tv hebben we slechts 4 jaar nodig. De portable navigatie ging zelfs in drie jaar, een teken dat als de consument van vandaag de dag eenmaal iets omarmt het heel snel gaat. Dat kan dus ook met de set-top box zo zijn. Een andere flinke groeier is de HD Game console.

In december worden er 3,5 miljoen dvd-schijfjes verkocht. Nu eenmaal de standaard duidelijk is, kan de consument ook snel vertrouwd raken met HD-kwaliteit (via dvd) en dat kan de introductie van HD-tv bespoedigen. Overigens is er veel verwarring onder consumenten over de technologie, over wat ze hebben en wat je ermee kunt.

Een aardige anekdote tot slot. Als Nederland zich kwalificeert voor een EK of WK dan scheelt dat 80.000 tot 100.000 verkochte tv’s. Dat heeft dus veel invloed, maar de verwachting is dat eind 2008 meer dan 40% van de Nederlandse huishoudens een HD-tv hebben staan. Het is dus echt heel belangrijk of Van Basten het nou wel of niet goed doet…

Stand van zaken HDTV-onderzoek voor EZ

Ton van Mil, directeur iMMovator, kijkt kort even terug op de analyse die door iMMovator in opdracht van het Ministerie van EZ is uitgevoerd. Hij complimenteert, met een knipoog, EZ met de geboden duidelijkheid: geen ja en geen nee, duidelijker kan het niet.

Het rapport van iMMovator wordt volgende week, bij verschijning, ook openbaar gemaakt. In het rapport is te lezen dat er op het gebied van content niet echt een probleem is. De content-producenten ervaren de productie niet als een probleem. Er is zo’n 15% meerkosten in techniek, maar dat is niet onoverkomelijk.

Waar zit het probleem dan wel? Dat is bij de broadcasters. Daar moeten de investeringen worden gedaan, maar daar vallen niet de (directe) revenuen. De kabel en de satellietindustrie zijn klaar, de distributiekanalen IPTV en DVB-T zijn nog niet klaar.

Samengevat zijn de knelpunten:

- facilitaire bedrijven beschikken over te weinig middelen

- omroepen hebben eerder een negatieve incentive

- distributiebedrijven en decoders

- er zijn onvoldoende opleidingsmogelijkheden in de branche

- noodzaak voor ketenoverleg

Waar ligt de oplossing? Aan de consument ligt het niet, de industrie en wellicht de overheid zijn aan zet. Van Mil besluit met een anekdote, naar aanleiding van een artikel dat hij vandaag ergens las. Op 5 maart 1948 werd er getelegrafeerd vanuit de VS naar Nederland: er is tv. Drie jaar later vond de echte introductie plaats. Dus vermoedelijk hebben we over drie jaar hier een afsluitend congres en zeggen we dan tegen elkaar: “Yes, we’ve done it. We’ve got HD-tv!”

Off line ervaringen van de consument

Dennis Hardholt, Markerting Director Sony Benelux, vertelt met name over de offline ervaringen van de consument. Bij Sony wordt gewerkt aan een grote overgang van SD naar HD, mede omdat de consument ook voor zichzelf een high-definition wereld aan het creëren is. High definition is namelijk veel meer dan tv, films kijken, foto's bekijken etc.

Nu de standaard duidelijk is, Blu-ray, wint de consument. Dit zal zorgen voor een nog snellere penetratie. Die gaat overigens nu al sneller dan destijds bij de introductie van de dvd. Er zijn momenteel ruim 300 titels beschikbaar in Nederland en Blu-ray spelers zijn beschikbaar onder de 400 euro. Een andere aanjager voor HD is PlayStation 3 (de best verkochte game console aller tijden), de consument kan thuis gamen in HD.

Dan heb je het digitale fototoestel, naar schatting gaat de helft daarvan op korte termijn vervangen worden door een HD-camera. Filmen in HD wordt ook groot, Sony gaat dit jaar hard inzetten om mensen over te halen een HD-camcorder te kopen. Wil je dan ook nog bewerken, dan kun je dat ook in HD: steeds meer notebooks zijn voorzien van Blu-ray en de consument kan de eigen content in full HD editen.

Sony heeft momenteel iets van 75 HD-producten in het consumenten-assortiment zitten, in 2008 zal de helft van de totale bedrijfsomzet in HD-producten worden behaald. “High Definition zit in het DNA van Sony, from lens to living room”, aldus Hardholt. Sony investeert dus volop in HD. Niet alleen tv, ook fototoestellen, ook camcorders, ook Blu-ray etc. Een erg geslaagde aanpak was de actie om een Playstation 3 pakket aan te bieden bij de aankoop van een Sony Full High Definition BRAVIA LCD-TV of projector.

De consument zit te wachten op HD, sterker nog loopt al vooruit omdat hij met filmen, gamen etc al in HD bezig is. ’s-Avonds ziet hij dan weer de beperking, tv is nog wat magertjes, terwijl er eigenlijk al genoeg aanbod beschikbaar is. “De consument wil Boer zoekt vrouw in HD zien!”, zo besluit Hardholt de laatste presentatie van het ochtendgedeelte.

Het verslag van de middagsessie volgt nog.

Geplaatst:

heb net gehoord van iemand dat in een blad staat waar we hier geen reclame voor mogen maken dat CD met film1 aan het spreken is om hun HD aanbod ook aan te bieden,

klopt dit,kan iemand dit bevestigen???????

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

chief commercial officer van SES Astra

Prachtig die kreten: "Chief Commercial Officer". Heeft ie ook strepen op zijn mouw..? :D

Geplaatst:

Jammer dat CDS een aparte transponder gebruikt voor HDTV... er was nog wat ruimte voor thema kanalen geweest als ze deden meeliften met bijvoorbeeld Discovery-HD/NGC-HD gericht op de Spaanse, Duitse of Franse pakketten... Onderhandelen, Seca erbij en een DVB ondertitel... lijkt me een veel goedkopere oplossing(!)

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen