Gast poelie1 Geplaatst: 7 maart 2008 Geplaatst: 7 maart 2008 Op de IT HEROLYMPICS(M$ lancering van oa Visual studio 2008)stond een verkoper van Q MOTION producten wat mij op viel dat op MCE gebaseerde product wel DVB(S,C) ondersteund ik weet niet hoe ze dit doen maar tijdens mijn zoektochten stuite ik op Tuning spaces deze passage wekt mijn aandacht Citaat: Third parties can create their own tuning spaces to support DVB-T, DVB-S, or other network types. hier concludeer ik dat als je een DVB S tuning space maakt er voor kan zorgen dat MCE ook DVB S kan ondersteunen of zit ik helemaal op een verkeerd spoor? mischien doet Q MOTION dit ook zo ? mischien dat iemand met zo'n machine is in de registry wil kijken of hij daar voorkomt bij mij niet namelijk FLOPPY DTV emulleerd een DVB T kaart maar mischien gaat dit ook wel zo, dus als iemand met zo'n kaart is wil kijken? Nu ga ik nog even verder Citaat: Third parties can create their own tuning spaces to support DVB-T, DVB-S, or other network types. mischien kan je wel een DVB-S2 tuning space maken wat een HD ondersteuning verzorgt Q MOTION zegt dit ook te kunnen is dit zo ? het zou mij niet verbazen dat je met deze registry hack het spul aan het werk kan krijgen en dat M$ dit wil overlaten aan Third parties zodat die wat exclusiefs kunnen uitbrengen ik het nog nooit zoveel registry hacks hoeven doen sinds ik MCE heb het begint al met de dvd library ik wil me hier is wat verder in verdiepen is er iemand met ervaring hiermee denk ik helemaal verkeerd? voor dat ik dagen onderzoek verknal
Gast Richard7 Geplaatst: 8 maart 2008 Geplaatst: 8 maart 2008 Het weinige dat jij hier vertelt doet me vermoeden dat dit weer iets typisch Microsoft's is: iets heel ingewikkelds heel simpel presenteren. Zijn ze goed in Als het iets simpels was als een registry hack, dan hadden Technisat en Fire/FloppyDTV enz niet zo moeilijk lopen doen. Ik denk dat ze met tuning space een 'object' bedoelen a la BDA driver, zoiets als name spaces in .net programmeren, en dat 3rd party leveranciers dus een tuning space interface (soortement driver) kunnen aanleveren om MCE met hun hardware te laten praten. Eigenlijk nog makkelijker ook voor MCE: in plaats van 'zelf' te gaan tunen roept-ie dan gewoon tegen de tuner space 'doe mij eens kanaaltje 4' of 'ga eens even scannen' Als je dit dan iets verder vertaalt zou het betekenen dat (een nieuwe versie?) van MCE niet meer zo krampachtig vastzit aan de standaarden die ze nu gebruiken. Kortom: ik zou me er niet dood op staren c.q. rot naar zoeken of je moet zelf zin hebben om nieuwe drivers te gaan programmeren. Beter even afwachten wat h.h. Technisat en consorten hiermee gaan doen!
Gast zzzzzzz Geplaatst: 8 maart 2008 Geplaatst: 8 maart 2008 Volgens dat ik weet is die tuningspaces een manier om te zeggen hoe een stuk hardware (analoog, digitaal) frequenties kan vinden. Een analoge tuner heeft dan een ander soort tuningspace dan een digitale. En DVB-C (kabel) een andere dan DVB-T, DVB-S, DVB-S2, enz. Het probleem is niet HD aan de praat te krijgen onder MCE, maar H264. MCE (of VMC) heeft standaard geen ondersteuning voor H264 (geen codec). FloppyDTV, maar ook andere kaarten emuleren DVB-T via die tuningspaces. Ik heb hier 2 DVB-S2 kaarten in mijn PC zitten, en die kunnen beide in principe gebruikt worden onder MCE of VMC. Het zijn de Hauppauge NOVA-HD-S2 en de Technotrend S2-3200. Beiden hebben een utility erbij om mapping te doen tussen DVB-T frequenties en satellietfrequenties. In principe is het perfect mogelijk om een zender die in HD uitzendt, en daarvoor MPEG2 gebruikt, daarvoor te hermappen naar een DVB-T kanaal. Met H264 lukt dat niet. Zelfs als je MCE/VMC zou kunnen dat formaat doen herkennen, ben je er nog niet. Immers, MCE/VMC neemt alles op in DVR-MS formaat, wat eigenlijk MPEG2 is, met extra informatie eromheen (Teletekst, voor de ondertitels bijv., maar ook programma-informatie). Bij MCE/VMC kijk je eigenlijk nooit rechtstreeks, maar alles wordt eerst gebufferd, en dat gebeurt dus ook in MPEG2. Mediacenter weet dus op dit moment gewoon niet hoe hij met H264 moet om te gaan, vandaar dat geen enkele van die utilities HD via H264 (meest gebruikte norm) aanbiedt. Met tunen heeft het dus niets te maken. BTW : wie een kaart heeft die niet over zo'n utility beschikt, en toch via Mediacenter wil werken, moet eens 2 utilities uitproberen. Het gaat om MyMCESAT (http://www.pendec.dk/faq.htm) en DVBSBridge (http://www.dvbsbridge.com/). Deze doen ook een remapping naar DVB-T kanalen, maar maken gebruik van MyTheatre (MyMCESat) of naar keuze Mytheatre of ProgDVB (DVBSBridge). Dan volstaat het dus dat je kaart ondersteund wordt door ProgDVB om ze via een omweg als DVBSBridge aan de praat te krijgen in MCE. Voor alle duidelijkheid : zij ondersteunen maar één kaart tegelijk in MCE. HD is mogelijk, maar enkel met MPEG2 (komt bijna niet voor in Europa). En verder heb je alle beperkingen van de DVB-T ondersteuning onder MCE (geen ondertitels bijv.)
Gast poelie1 Geplaatst: 8 maart 2008 Geplaatst: 8 maart 2008 Citaat: FloppyDTV, maar ook andere kaarten emuleren DVB-T via die tuningspaces. dus mensen met zo'n kaart hebben een dvb s tuningspace in de registry? Qmotion zegt dat hij HD weergeeft is dit zo? zo ja hoe kan dit dan
Gast zzzzzzz Geplaatst: 8 maart 2008 Geplaatst: 8 maart 2008 Neen, een DVB-T tuningspace. Maar via een andere utility gaan ze die nep-DVB-T kanalen doorsturen naar DVB-S(2). Die Qmotion ken ik niet. Als ze HD in MPEG2 bedoelen dan lijkt mij dat perfect mogelijk, dat kan DVBSBridge ook. Maar HDTV in H264 in Mediacenter, voor zover ik weet kan dat nog altijd niet. Ah, wacht, ik heb eens gezocht op die QMotion. Is het die van de DVB 400i MediaCenter ? Ik denk dat ze je wat bij je neus nemen met de manier waarop ze hun teksten formuleren, en hun logootjes plaatsen. Want ik citeer uit hun folder : "Digitaal televisie kijken wordt fascinerend door een ongekend aantal nieuwe mogelijkheden. Zo is de Q-Motion® DVB Full HDTV 1080P voorbereid. De dubbele DVB tuners met smartcardreader en de directe HDMI uitgang zorgen ervoor dat de modernste mogelijkheden rondom digitale televisie via kabel, satelliet of ether direct binnen handbereik zijn. Het is zelfs mogelijk om betoverend beeld en geluid toegankelijk e maken vanuit meerdere kamers." Ze zijn dus voorbereid op full HDTV 1080P. Ik ben ook voorbereid, mijn PC heeft een DVI met HDCP, en 2 DVB-S2 tuners, en ik heb een DVI --> HDMI kabel. Mijn PC is trouwens op die manier op mijn TV aangesloten (Philips 32PW9551) De hardware is er dus op "voorbereid", maar zolang Microsoft niet meewil en geen H264 aanbiedt is dit marketing bullshit. Elders zeggen ze dan weer : "Download films in populaire formaten, zoals DivX en Mpeg4 en bekijk ze eenvoudig vanuit de mediabibliotheek van uw DVB 400i." Maw. je zult alleen HD films zien als je een Bluray drive installeert (ze leveren standaard een DVD-rewritable drive) of een HD zender vindt in MPEG2 (in de VS geen probleem, hier gebruikt bijna iedereen H264), of een film huurt op het Internet (of illegaal downloadt natuurlijk). Misschien zou je ook wel kunnen met 2 PC's werken, en op de ene een toepassing zetten die de H264 streamt en converteert naar MPEG2 voor de andere PC. Ingewikkelder, kost extra stroom, vraagt veel bandbreedte, en bij de omzetting heb je hercompressie, dus kwaliteitsverlies.
Gast poelie1 Geplaatst: 8 maart 2008 Geplaatst: 8 maart 2008 hier was ik al bang voor de verkoper hield vol dat je hd kanalen kon zien in hd weergave hij zal het zelf allemaal wel niet weten wat zou het voordeel zijn als je een dvbs tuning space toevoegd aan je pc trouwens even ter informatie offtopic tijdens mijn google reizen op tuning spaces kwam ik een mogelijkheid tegen dat je meer dan 2 kaarten kan toevoegen aan je pc meer dan 2 tuners in je pc
Gast zzzzzzz Geplaatst: 8 maart 2008 Geplaatst: 8 maart 2008 Zo'n tuningspace is alleen een technische manier waarop MCE via meerdere lagen met de driver spreekt. In principe levert zo'n DVB-S of S2 niets op, en is een mapping niet echt slechter. Je moet de vraag eigenlijk anders stellen : wat zou MCE meer bieden als satelliet "native" ondersteund zou worden. Dat zouden dan alle features zijn die je nu mist in MCE als je een DVB-T kaart emuleert (en die wordt dus ook al slecht ondersteund !). Denk maar aan ondertitels via Teletekst, DVB-S ondertitels, ondersteuning voor veel meer kanalen, selectie van het geluidsspoor, enz. Met de huidige versie van MCE kan je nooit alle mogelijkheden van je sattuners gebruiken, helaas. De interface is nog altijd de mooiste, wat mij betreft, maar de mogelijkheden beginnen steeds meer spartaans aan te voelen.
Gast poelie1 Geplaatst: 8 maart 2008 Geplaatst: 8 maart 2008 Origineel bericht van: zzzzzzz . In principe levert zo'n DVB-S of S2 niets op, en is een mapping niet echt slechter. maar zou dan wel makelijker zijn voor een gewone gebruiker kaart erin en kanalen scannen en klaar, of een floppyDTV kopen deze speekt hier mooi op in Citaat: De interface is nog altijd de mooiste, wat mij betreft wat mij betreft ook daarom zo jammer dat het e.a. slecht word ondersteund ben nu wel wat wijzer wat de functie van een tunning space is
Gast zzzzzzz Geplaatst: 8 maart 2008 Geplaatst: 8 maart 2008 Tuurlijk zou het makkelijker zijn, maar dat veronderstelt gewoon dat Microsoft satelliet ondersteunt. Helaas zijn ze enorm traag om digitale TV te ondersteunen in Mediacenter. Ze kunnen echt niet mee, zeker niet wat de Europese normen betreft. Hoedje af voor de makers van Mymcesat, DVBSBridge, en veel makers van DVB-C en DVB-S/S2 makers voor het ondersteunen van satelliet door DVB-T te emuleren. Als MS zo traag blijft, zal er misschien wel eens iemand heel de tussenlaag ook veranderen, en dan moet H264 evengoed mogelijk zijn.
ArChie Geplaatst: 9 maart 2008 Geplaatst: 9 maart 2008 Origineel bericht van: zzzzzzz Als MS zo traag blijft, zal er misschien wel eens iemand heel de tussenlaag ook veranderen, en dan moet H264 evengoed mogelijk zijn. Het probleem is dat Microsoft de Common Interface niet wil ondersteunen in de MCE software. Bij DVB-T speelt die Common Interface problematiek veel minder aangezien DVB-T in veel landen voornamelijk wordt gebruikt voor het Free-To-Air doorgeven van kanalen. Bij DVB-S en DVB-C heb je in feite niet veel aan ondersteuning zonder Common Interface slot. In feite is het verschil tussen DVB-T, DVB-S en DVB-C alleen maar de gebruikt ontvangst techniek. Uiteindelijk leveren alle drie de varianten gewoon een Transport Stream op die volgens de DVB specificaties is opgezet en waar de MCE software op exact dezelfde manier mee om zou kunnen gaan. Die verschillen in ontvangst techniek zijn volledig op driver niveau door de fabrikanten op te lossen, dus ook daar zou Microsoft geen vreemde toestanden aan de hand hoeven halen om het aan de praat te krijgen. Het enige lichtpuntje is dat in de USA ondersteuning van de CableCARD door de kabelbedrijven aldaar min of meer verplicht is gesteld en dat Microsoft het nu kennelijk ook aandurft om voor die cableCARD, wat in feit ook een CAM is, ondersteuning in MCE aan te brengen. Zie deze link
Gast zzzzzzz Geplaatst: 9 maart 2008 Geplaatst: 9 maart 2008 Niet akkoord, er ontbreekt veel meer in Mediacenter dan enkel die ondersteuning voor CAMs. Het begint al bij de ondersteuning van DVB-T, die maar een fractie van de mogelijkheden ondersteunt. Teletekst ondertitels, DVB ondertitels worden niet ondersteund. CAM's niet, enz. Maar ondersteuning voor satelliet via een digitale tuner (ipv. via een settop box) zit NIET in Mediacenter. Als het toch mogelijk geworden is, is dat omdat slimme ontwikkelaars van drivers gezien hebben dat ze door de DVB-S/S2 kaart als een DVB-T kaart te presenteren aan Mediacenter dat de DVB-S/S2 kaart toch gebruikt kan worden in MCE. Door Microsoft's stiefmoederlijke ondersteuning kunnen de specifieke kenmerken van satelliet niet gebruikt worden. Denk maar aan het feit dat je met een Diseqc makkelijk duizenden kanalen kunt hebben, maar MCE geen systeem heeft om de zenders in groepjes in te delen (Nieuwszenders, Franse zenders, Spaanse zenders, etc.) Je kunt de ondertitels niet gebruiken, je kunt het geluidsspoor niet kiezen, enz. Daarnaast heb je dan het feit dat Microsoft's DVR-MS formaat gewoon een containerformaat is met MPEG2 erin. Geen ondersteuning voor H264 dus, en dat is precies nodig voor de meeste HD zenders hier ! Maar bijv. het Télésat aanbod (Waalse zenders) zal niet werken in Mediacenter, omdat die SD gaan gebruiken in H264 (sommigen noemen dat MPEG4, maar MPEG4 is te weinig specifiek). Het is dus geen HD probleem, maar een codec probleem + een probleem met het DVR-MS fileformaat. Dat CAM probleem dat je zegt bestaat ook, maar zit op een ander niveau. Daar gaat het over het feit dat het BDA drivermodel dat MS heeft geïntroduceerd, geen standaard manier bevat om een CAM aan te spreken. Daardoor moet elke hardwarefabrikant zelf zijn eigen software schrijven om de CAM aan te spreken, waardoor er geen standaard manier bestaat om die CAM aan te spreken. Een reden dat het gemakkelijker gaat in de VS om HD aan te bieden dan hier is omdat zij niet van H264 gebruik maken, maar van MPEG2 voor HD. Dat zorgt er dus voor dat ze niet het probleem hebben met de ontbrekende H264 codec, en ook niet met het DVR-MS fileformaat. Cablecard heeft hier niets mee te maken, dit gaat immers over de digitale kabel in de VS. Cablecard is daar ingevoerd om de consument vrije keuze van hardware te garanderen. Een aantal jaar hebben de kabelleveranciers daar het zelfde smerige spelletje gespeeld als UPC/Telenet : verplicht gebruik van één bepaald soort hardware, om die dan veel te duur te verkopen. De Amerikaanse wetgever, die daar wel nog iets voor zijn burgers doet, heeft dan de kabelaars verplicht om een standaard te maken, en hen ook verplicht om die standaard te doen werken met andere hardware. Dat is Cablecard geworden, en dat lijkt gewoon sterk op een CI slot. MS ondersteunt dit nu, het was voor hen een pak minder werk om dat te doen werken dan DVB-S/S2.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 9 maart 2008 Geplaatst: 9 maart 2008 Er staat op "The Green Button" een bericht van de moderator dat de volgende versie van Mediacenter een verbetering in de SBE zal inhouden, en daarbij zal H264 support zijn ! De SBE is de "Stream Buffer Engine", en die zorgt dus voor het bekijken en opnemen van programma's. Je kijkt in MCE eigenlijk nooit rechtstreeks, alles wordt eerst in een stream gezet, en daarna kijk je naar die stream. Eventueel wordt die stream dan naar een file in DVR-MS geschreven. Tot hiertoe was dat dus altijd een MPEG2 file, die in een container zit, die ook nog programma-informatie beva, en een extra stream voor de Teletekst of closed captions in de VS. De volgende versie zal dus het zelfde bieden, maar als het TV programma in h264 is, zullen ze daaromheen een wrapper plaatsen. Vraag is alleen : wanneer komt de volgende versie van MCE, en wordt het een upgrade voor Vista of weer een nieuw OS ?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen