Ga naar inhoud


AMD 780G moederborden ideaal voor HTPC


Aanbevolen berichten

Sinds een paar dagen zijn er moederborden op de markt met de AMD 780G chipset. Deze chipset is voorzien van de Radeon HD3200 video aansturing over (o.a.) HDMI. BluRay en HDTV weergave stelt niets voor voor een PC met deze chipset, de CPU heeft bijna niets te doen. Intel heeft niets vergelijkbaars dat zelfs maar in de buurt komt.

 

Er zijn nu zo'n dikke twintig moederborden verkrijbaar, het merendeel in microATX formaat. Er zijn er echter ook een aantal in normaal ATX formaat, o.a. van Asus. Persoonlijk vind ik de Elitegroup A780GM-A het meest ideaal omdat die beschikt over een e-SATA poort.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooi nieuws ik had gehoord over deze chipset.

Ben benieuwd over de eerste hardware test en prijzen.

Maar lijkt me een ideale basis voor een up te date home entertainment systeem.

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al een test van Tom's Hardware.

 

De meeste borden met deze chipset zijn van het µATX formaat. Ik heb tot nu toe slechts één fatsoenlijk ATX bord gevonden, en wel de Asus M3A-H/HDMI. Die gaat volgens een Duitse prijszoekmachine zo'n €70 tot €100 kosten als hij met een paar weken leverbaar wordt. Het Elitegroup bord heeft geen S/PDIF uitgang, en e-SATA kun je ook met een simpele PCI bracket krijgen van de interne SATA poorten.

 

Ik heb al een offerte aangevraagd voor een complete HTPC configuratie met als kast de Origenae S16V in zwart. Mooi......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist en een mooie stille hard disk erin zoals de Western Digital Caviar GP (Green Power) WD10EACS. Volgens een aantal sites veruit de beste multi media disk op dit moment (op de solid state disks na uiteraard).

http://www.tomshardware.com/2007/10/11/wd_caviar_gp/

http://www.silentpcreview.com/article804-page2.html

http://www.storagereview.com/1000.sr?page=0%2C0

 

Met de konklusie van storagereview:

The GP does easily draw the least amount of power of any 3.5" drive we've ever tested... less than 1/2 of any other unit when idle. Even under a full seek, the GP enjoys an advantage of over 30% over the typical 7200 RPM SATA drive. In what almost seems like an ancillary effect, the GP also happens to be the quietest drive we have ever measured and heard here at SR. Its miniscule power dissipation also translates into far less need for cooling which yields yet more acoustic benefit. Especially when taken in the context of arrays featuring many drives that run 24x7, lower cost of operation also becomes significant.

 

DeDream

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grunnsat

 

Dat lijkt me sterk. In dat geval zou de performance beduidend onder het nivo van 7200rpm disks moeten blijven en dat is niet het geval. Hoe dan ook ik ga me eens verdiepen wat er mis is met deze disks zoals door jou gemeld voordat ik er een ga kopen. Ook voor de DM8000 zou het goede disk zijn maar dan moet ie wel werken uiteraard...

Zou je de source kunnen vermelden waar er melding wordt gemaakt van de haperingen (misschien is het handig dat we een apart topic openen voor multimedia disks....)?

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DeDream
Grunnsat

Dat lijkt me sterk. In dat geval zou de performance beduidend onder het nivo van 7200rpm disks moeten blijven en dat is niet het geval.


Dat ligt er aan welke performance je bedoeld. Ik zou hier een hele verhandeling kunnen houden over disk performance, en waar die vanaf hangt, maar dat zal ik niet doen. Het aantal MB/sec bijvoorbeeld is afhankelijk van allerlei factoren, en zeker niet alleen van het toerental.

Citaat:
Zou je de source kunnen vermelden waar er melding wordt gemaakt van de haperingen (misschien is het handig dat we een apart topic openen voor multimedia disks....)?

DeDream


De source mag ik niet vermelden (krijg ik een hele kudde mods over me heen), maar het is een heel grote Duitse internet winkel in PC spullen, met ook een heel grote Nederlandse web site.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...