Gast Sat4Mere Geplaatst: 9 maart 2008 Geplaatst: 9 maart 2008 Ik heb een DiabloCam twinbase met een 5-tal diablocam wireless kaarten. Echter de wireless kaarten komen niet door de betonvloer heen, op zijn best via een trappegat gaat de verbinding van not-connected naar connected en terug. Is het niet mogelijk om het bereik te vergroten? Ik wil graag door tenminste 1 betonvloer heen kunnen om zowel in de kelder als 1ste etage naar sat-tv te kunnen kijken. Ik heb een diablocam opengemaakt en gemerkt dat er aan beide kanten van de print plaat een antenne-achtige structuur loopt als print baan. Is het mogelijk om daaraan een mmcx antenne te sluiten? Of kun je beter de twinbase antenne bereik vergroten door een externe antenne?
WPW Geplaatst: 9 maart 2008 Geplaatst: 9 maart 2008 Als dit gewoon wifi is zou een repeater(range extender) beter werken. gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Gast Sat4Mere Geplaatst: 9 maart 2008 Geplaatst: 9 maart 2008 Nee, volgens mij niet. Ze gebruiken de ZigBee standaard (ZigBee is een radiosysteem gebaseerd op de 802.15.4 standaard). Geen wifi volgens mij.
hobsat Geplaatst: 10 maart 2008 Geplaatst: 10 maart 2008 Ik heb ff ge-googeld en ik kom daar wel range extenders tegen die de zigbee ondersteunen. wat ik dan niet weet of de diablo modules daar ook mee kunnen werken. GREETZZ.HOBSAT -------------------- oost west, mij best. Xtrend ET8000 3x DVB-C
Gast Sat4Mere Geplaatst: 10 maart 2008 Geplaatst: 10 maart 2008 Meer informatie over ZigBee versus WiFi kun je vinden op deze pagina: http://wireless.sensorsmag.com/sensorswi...e/detail/313520 Heel interessant, overigens mag de 1Watt uitzend vermogen niet in Europa. Het maximum is 100 mWatt, in de US mag je 1 Watt uitzenden. Met 1 Watt kom je wel door betonvloeren heen, alleen kan dan ook de rest van de wijk mee 'genieten' en dat is nu ook weer niet de bedoeling. Vreemd overigens dat Diablo gekozen heeft voor ZigBee, want ZigBee is een 'mesh' netwerk protocol en geen 'ster' netwerk protocol zoals de diablocam twinbase setup nu werkt.
Gast Sat4Mere Geplaatst: 10 maart 2008 Geplaatst: 10 maart 2008 Urrr, ik heb via Google alleen deze ZigBee extender gevonden (voor $79) van Digi: http://www.digi.com/products/wireless/zigbee-mesh/xbee-wall-router.jsp Welke andere zijn er dan nog meer?
hobsat Geplaatst: 10 maart 2008 Geplaatst: 10 maart 2008 yup die had ik ook gezien, en ik had nog een merk gevonden maar ik weet zo niet meer wat t was. GREETZZ.HOBSAT -------------------- oost west, mij best. Xtrend ET8000 3x DVB-C
hobsat Geplaatst: 10 maart 2008 Geplaatst: 10 maart 2008 Origineel bericht van: Sat4Mere Met 1 Watt kom je wel door betonvloeren heen, alleen kan dan ook de rest van de wijk mee 'genieten' en dat is nu ook weer niet de bedoeling. dit lijkt me niet daar de basis de cam moet "kennen". of bedoel je dat de buurt storing krijgt? GREETZZ.HOBSAT -------------------- oost west, mij best. Xtrend ET8000 3x DVB-C
Gast Sat4Mere Geplaatst: 10 maart 2008 Geplaatst: 10 maart 2008 Uit gezondsheids redenen wordt een uitzend vermogen van meer dan 100 mWatt binnen een ruimte afgeraden (zegt WHO). Intussen ben ik eens meer gaan snuffelen, en het blijkt dat diablo een standaard reference design gebruikt voor het zend/ontvangst gedeelte van de diablocam. De gebruikte chip is een FreeScale MC1392, bedoeld voor 2,4GHz ZigBee zend en ontvangst. Zie ook de bijgevoegde specs van FreeScale mc13192.pdf). Volgens FreeScale is heeft deze een 1mWatt (!) zend/ontvangst vermogen, geen wonder dat de diablo nergens doorheen komt. De SmartWi gebruikt een ander design, een foto met de twee naast elkaar is ook bijgevoegd. Volgens mij heeft de SmartWi een (veel) grote bereik dan de DiabloCam. Volgens FreeScale is de gebruikte dipool niet zo goed als de door hun ook genoemde andere antenne vorm, de F-antenne: "...In one particular design, separate TX and RX antennas were placed on top of each other one on each side of the PCB. Performance in this design has been adequate, but not optimum." Zie ook bijgevoegde documentatie (an2731.pdf). Eigenlijk zou ik graag willen weten hoe ik een mmcx connector moet aansluiten op de pcb punten, figuur 6 (blz. 10) van het mc13192.pdf document lijkt daar op te wijzen alleen weet ik het niet zeker. Op de mmcx connector kan dan een externe dipool antenne worden aangesloten, met 5db antenne versterking, zou je 5x zoveel vermogen uitzenden en hopelijk 2x~3x groot bereik moeten hebben. AN2731.pdf MC13192.pdf
Gast Sat4Mere Geplaatst: 10 maart 2008 Geplaatst: 10 maart 2008 Hmmm, volgens mij is de onderste dipool antenne de verzend kant en de bovenste dipool antenne de ontvangst kant. Volgens de bijgevoegde reference manual, pagina 3-9 (blz 29), kunnen er ook externe antennes worden aangesloten. Een antenne switch zal moeilijk worden omdat de GPIO op de MC13192 niet is aangesloten. Weerstands en condensator waardes staan er helaas ook niet bij. Jammer dat de Digi's XBee Wall Router vaporware is, anders zou ik die graag willen uitproberen. MC13192RM.pdf
hobsat Geplaatst: 11 maart 2008 Geplaatst: 11 maart 2008 voor de ontvangst een externe antenne maken zou denk ik wel wat uitmaken maar voor t zend gedeelte vraag ik me echt af of die 1 mw niet te zwak voor een dergelijke antenne, maar daar zou een echte zendamateur wel iets over kunnen zeggen cq berekenen. GREETZZ.HOBSAT -------------------- oost west, mij best. Xtrend ET8000 3x DVB-C
Gast Sat4Mere Geplaatst: 19 maart 2008 Geplaatst: 19 maart 2008 Helaas gebruikt de XBee Wall Router van Digi de ZigBee 2007 (ook wel ZigBee Pro genoemd) specificatie, terwijl de Diablo de ZigBee 2006 specificatie gebruikt. Uiteraard zijn de ZigBee 2006 en 2007 specificaties niet compatible met elkaar... Dus... de XBee Wall Router versterker route gaat niet werken... Toch maar antenne versterking proberen.
Gast Sat4Mere Geplaatst: 21 maart 2008 Geplaatst: 21 maart 2008 Bijgevoegd twee foto's van de twinbase zender module deze is in het hoofd-pcb van de twinbase gestoken en verzorgt het zend/ontvangst gedeelte. Ook hier weer een FreeScale 13192 chip die de RF verzorgt. Deze module zou je kunnen uitwisselen met FreeScale's MC13192 RF Daughter Card, via een home-made tussenkabeltje ,maar deze kost $260... Een dreambox met netwerk aansluiting is goedkoper...
Gast Sat4Mere Geplaatst: 25 maart 2008 Geplaatst: 25 maart 2008 Mbv base sharing kun je de CD kaart ook op andere plekken in je huis gebruiken, daar waar nu geen bereik is voor de DiabloCam. Op die verdiepingen waar geen bereik is zul je een Cardlink moeten inzetten of een sat ontvanger met een ethernet poort (zoals een dreambox). Zie ook bijgevoegde overzicht, een discussie hierover vindt je op de site ucas support (threadid=15223) Card Sharing buiten je eigen huis is uiteraard niet de bedoeling, en strafbaar. SMartcard.pdf
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen