Ga naar inhoud


Witgoed (vaatwasser) vraagje (heeft niets met SAT te maken)


hels

Aanbevolen berichten

Hi, gisteren wilde ik vaatwasser aanzetten. Dit lukte wel, maar er gebeurde niets.

 

Symptomen:

- Het "uren tellertje" voor vertraagde start is 'zwart'.

Normaal staat hier '0'.

- Het lijkt alsof er geen water komt voor wassen.

- Als ik de klok verder draai, lijkt het alsof hij water

wil wegpompen etc.

 

Type: Bosch Night & Day (ong. 13 jaar oud).

 

Vragen: Wat zou het kunnen zijn?

Kan zoiets te maken hebben met een 'Waterslot' ?

Weet iemand wat het ongeveer kost om te repareren (kan een niet 'vakman' (ikzelf) dat ook?), want als het te veel is dan is het waarschijnlijk handiger om een nieuwe aan te schaffen gezien de leeftijd.

 

Alle tips en info zijn welkom.

 

Groet, Henk

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een of andere familie-malloot de kraan dichtgezet?

Niet geschoten is altijd mis.

 

HG CC

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Voor onder bij de "plint" van de vaatwasser kijken. Eventueel verwijderen. Daar zit een watervoeler. Als er water in de bodem staat blijft de machine doorpompen. Dit is een veiligheid om lekkage te voorkomen in je keuken.

Er lekt dus iets in je vaatwasser, waardoor er water in de bodem komt te staan.

Een sensor "voelt" dit en schakelt de pomp in.

Probeer vast te stellen waar het water vandaan komt. Soms loopt het water door een ondichte manchet van de deur naar onderen in de bodem.

 

Heb je soms een automatische waterstop aan je kraan? Die kan ook geaktiveerd zijn door plotseling uitstromend water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con: Nee, kraan is open (ben alleen in huis ;)) en heb expliciet gecontroleerd.

 

@ijzerbout: Machine is ong. 13 jaar oud (vandaar mijn opmerking over vervangen ipv. repareren). Volgens mij is het geen water-blijven-staan probleem, maar een geen-water-krijgen probleem.

 

Ik heb het vermoeden dat het komt omdat de timer teller (uren klokje) het niet meer doet en dat het masjien daarom concludeerd dat het nog geen tijd is om "aan te slaan" ...

 

 

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Ome Peter

draai de wateraansluiting een los op je vaatwasmachine

 

meestal zit daar een zeefje dat je met een punttangetje eruit kunt trekken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook zijn dat er een draad defect is in de deur.

Door het vele openen, kan hier een breuk in optreden.

In mijn geval pomte hij wel af, maar water nemen en wassen niet.

Na deze flatkabel te hebben gecontroleerd, bleek er 1 ader door te zijn.

Ook hier geld, niet geschoten is altijd mis.

Het kan de oorzaak zijn, maar zeker is het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak het slangetje en het buisje schoon dat aan de pressostaat zit.

In dit slangetje zit een luchtkolom die de pressostaat inschakeld om de mach: af te laten pompen om zodoende de mach: weer te kunnen vullen.

Een vaatwasser begint altijd met afpomen, als dat niet kan zal hij ook niet vullen. Zou dat wel kunnen dan zou er heel veel water uit komen bij het openen van de deur.

 

Het slangetje loopt vanuit een dik buisje dat verloopt naar een dun slangetje wat aangesloten zit op de pressostaat boven in de mach:

 

Veel voorkomend euvel.

 

suc6, Raoul.

Laat de vogels fluiten en probeer het zelf ook.
Lassen sie die Vögel zwitschern und versuchen sie es selbst auch.
Let the birds whistle their song and try to do it yourself.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hels schrijft: - Het "uren tellertje" voor vertraagde start is 'zwart'. Normaal staat hier '0'.

 

Het is dus een afwasmachine die je kunt programmeren om om 2 uur s'nachts in te schakelen.

 

Dit schermpje is dus zwart.

 

Kijk eens of je de schakeldraad van deze (digitale?) timer kunt vinden en overbrug die eens.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de andere kant, 13 jaar gedraaid, een nieuwe kost 300 euries. Dus voor 23 euro per jaar is je afwas gedaan.

Al geef ik mijn kinderen een euro per afwas dan kom ik vele malen hoger uit op jaarbasis.

 

Ik zou dus proberen om een handige jongen naar die machine te laten kijken en er beslist GEEN geld aan uit te geven. In ieder geval niet meer dan een 5 tientjes. Als het daarboven uit zou komen dan koos ik voor de optie om een nieuwe aan te schaffen. Als die ook weer 13 jaar meegaat ben je koopman !

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vaatwasser gaat echt heel wat jaartjes mee. De vorige die ik had heeft 25 jaar gedraaid. Een handig iemand heeft dat ding zo gemaakt. De meerwaarde van een nieuwe is denk ik niet veel. Ik denk niet dat ze op moment echt economischer zijn geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ceesv

 

Ik heb de voorkant van de vaatwasser nu los en heb er een "blokje" uitgehaald waarop verschillende electronica dingen zitten.

 

- Een ledje voor zout indicator (of iets dergelijks)

- De "Uren vertraging" knop en display

 

Op dit blokje zit een stekker waarop 7 contactjes zitten, waarvan er 5 zijn aangesloten.

 

 

van links naar rechts:

1 : Rood witte draad

2 : Bruin zwarte draad

3 :

4 :

5 : Paars witte draad

6 : Blauw witte draad

7 : Rood zwarte draad

 

Volgens mij zijn 1 en 2 voor het "zout indicator ledje"

 

5, 6 en 7 zijn om het klokje en uren-teller-display aan te sturen. Hoe kom ik er nu achter wat ik moet "kortsluiten" ?

 

Groet, Henk

 

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al de Bosch servicedienst gebeld daar kun je wellicht ook vragen stellen. Misschien is het heel simpel. Vragen kost niets alleen het telefoontje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...