Ga naar inhoud


Hoe kan je iemand uit de schulden krijgen.


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Op dit moment probeer ik iemand te helpen zijn leven weer op de rails te krijgen. Het gaat om een persoon van over de dertig die lange tijd psychische problemen heeft gehad waaronder borderline.

Hij heeft zo een tien jaar lang een bende gemaakt van zijn leven en heeft enorme schulden gemaakt bij voornamelijk ziekenhuizen omdat hij onverzekert behandelingen heeft ondergaan. Maar er zijn ook andere schuldeisers waarschijnlijk. Omdat hij nu nergens staat ingeschreven heeft hij nu nog weinig last maar op het moment dat hij zich ergens in laat schrijven dan komen de deurwaarders massaal op hem af. Er zijn psychologische rapporten waarin zijn ziektebeeld beschreven staat en waarin ook duidelijk staat dat hij niet in staat was om veranwoordelijk met zijn financieen om te gaan. Op dit moment gaat het veel beter met hem en heeft hij een goede baan maar een bankrekening openen of ergens een abonnement op afsluiten kan hij vergeten. Het is dus hoog tijd om puin te ruimen. Echter verwacht ik met de opgelopen incassokosten dat zijn schulden misschien wel over een 100.000 euro zijn opgelopen. Wie kan mij adviseren om dit probleem op te lossen. is er een mogelijheid voor schuldsanering omdat hij een duidelijk ziektebeeld had? Is failliet verklaren een optie? Het streven is om de schulden kwijt te raken en een normaal bestaan te creeeren. Er is wel wat geld beschikbaar om af te lossen maar 100.000 euro is in de verste verte niet te betalen. Hoe pak je zoiets aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb een soortgelijk geval gehad in vriendenkring.

 

Hij heeft zich op den duur aangemeld bij de kredietbank van de Gemeente (via de sociale dienst) en heeft hulp gekregen in de vorm van budgetbeheer. Voor 3 jaar werd zijn complete inkomen beheerd door de kredietbank, hij moest 3 jaar op minimum inkomen leven, rest van zijn geld werd gebruikt om vaste lasten en schuldeisers te betalen.

 

De overige schulden worden na 3 jaar kwijtgescholden, waardoor hij met een schone lijst kon beginnen. Wel komt je naam in de krant te staan, net zoals bij een falliet verklaring.

 

 

* VU+ Duo 2 sat/kabel - Amiko A3 combo - Coolstream Trinity - Dreambox 800 HD SE - Xsarius Fusion HD SE - Mag254 iptv *

* LG 65inch smart 3D tv - Playstation 4 *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hetzelfde als creatone al zegt kun je ook bij de stadtsbank. i.d.d 3 jaar van het minimum rondkomen en je bent schuldenvrij.

Gezien het hoge bedrag dat die vriend van jou heeft lijkt dit mij de beste oplossing. Sneller kun je geen ton aan schuld kwijtraken. Ik meende dat je het privé falliet laten verklaren 1 keer in je leven kunt doen. Succes met je kennis.

 

Stadsbank hulp

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je van de schulden af wilt zijn is schuldsanering de enige oplosseng.

Falliet laten verklaren is geen optie, ze kunnen dan de rest van je leven aanspraak maken op alles wat er aan inkonmsten binnen komt.

Daar kom je dus nooit meer vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik ken me met de wetgeving in NL niet meer uit. Maar is het niet zo dat iedereen recht op geneeskundige hulp heeft? Ook als er hiervoor geen geld ter beschikking is.

In zo´n geval neemt de sociale dienst toch de kosten over.

Dat betekend dat de ziektekosten voor de ziekenhuizen door de sociale dienst opgenomen worden.

 

Kan het zijn dat alcohol-verslaving ook een rol speelt bij je vriend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schuldsanering is inderdaad de oplossing. Je vriend gaat dan een traject in waarbij hij gebudgeteerd word gedurende de komende 3 jaar. In die 3 jaar worden met de diverse schuldeisers compromissen gesloten waarbij ze het geboden bedrag kunnen accepteren of verwerpen. Als ze dat laatste doen, dan krijgen ze gewoon niets. Punt uit.

 

Een klein beetje "slikken of stikken" voor de schuldeisers, maar het is niet anders.

Na 3 jaar ben je dan vrij man en kun je overnieuw je leven oppakken zonder lastig gevallen te worden door de deurwaarders en oude schuldeisers.

 

Enige vraagstuk blijft dan wel of er "criminele schuldeisers" zijn die zich natuurlijk niets aantrekken van wat voor schuldsanering dan ook en toch zullen proberen om op welke manier dan ook dat geld terug te krijgen.

 

Maargoed, uitgaande van 'normale' schulden bij normale instanties, zou e.e.a. dus gewoon goed moeten gaan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad schuldsanering is een oplossing, Al zou jij het kunnen, de schuldeisers zijn wel bereid te luisteren naar die instantie dan naar jou als prive persoon..

Je kunt al beginnen met te zorgen dat de schuld waar de hoogste rente op zit het eerste te betalen..

 

Sterkte

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren dank u,

 

gelijke oplossingen dus jullie zullen het wel bij het juiste eind hebben. Alcohol heeft inderdaad ook een rol gespeeld want dat is bij borderline het perfecte vluchtgedrag. Het gaat nu al een flink tijdje goed met de persoon maar juist door het verleden wat als een blok aan zijn been hangt heb je eerder de kans dat hij weer afglijdt. Het is dus zaak schoon schip te maken. Nou heb ik eerder een soortgelijk geval jaren bij een bejaard persoon geregeld maar dat ging via "sociale raadsheren" van de gemeente. We gaan vandaag eens even bellen met wat instanties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik zou je vriend adviseren eerst vrijwillig een goede klinik op te zoeken en een therapie te gaan volgen. Vervolgens een Gutachten (weet niet hoe dat heet op z´n NL) door een arts en een psychiator te laten opmaken. Dit kan er toe leiden dat de persoon in kwestie een Betreuer (helper?) toegewezen krijgt van de sociale dienst die hem gaat helpen zijn zaken weer op een rijtje te zetten.

Je vriend kan dan zelf geen beslissingen meer nemen (krijgt Vormundschaft) Eén en ander wordt door een rechter besloten.

Is misschien een goede oplossing en neemt enorme psychische "druk" van je vriend weg waardoor de (geld)zorgen met alle gevolgen veel minder worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ozzo
Schuldsanering is inderdaad de oplossing. Je vriend gaat dan een traject in waarbij hij gebudgeteerd word gedurende de komende 3 jaar. In die 3 jaar worden met de diverse schuldeisers compromissen gesloten waarbij ze het geboden bedrag kunnen accepteren of verwerpen. Als ze dat laatste doen, dan krijgen ze gewoon niets. Punt uit.

Een klein beetje "slikken of stikken" voor de schuldeisers, maar het is niet anders.
Na 3 jaar ben je dan vrij man en kun je overnieuw je leven oppakken zonder lastig gevallen te worden door de deurwaarders en oude schuldeisers.

Enige vraagstuk blijft dan wel of er "criminele schuldeisers" zijn die zich natuurlijk niets aantrekken van wat voor schuldsanering dan ook en toch zullen proberen om op welke manier dan ook dat geld terug te krijgen.

Maargoed, uitgaande van 'normale' schulden bij normale instanties, zou e.e.a. dus gewoon goed moeten gaan.



ik ben op dit moment bezig iemand te helpen die in exact dezelfde situatie zit (schulden circa 60.000 euro), en wat ik tot nu toe begrepen heb:

schuldsanering is een manier om de claims weg te werken, maar zorgt er niet voor dat de bkr-notering verdwijnt. in het gunstigste geval kan een deel daarvan 5 jaar na de saneringsperiode (dus circa 8 jaar in totaal) worden weggestreept, maar dit is geen zekerheid. wellicht gaat dat alleen op voor de schuldeisers die geen 'deal' wensen te sluiten en hun claim willen handhaven, daar ben ik nog niet helemaal uit.

zelf afbetalen of deals sluiten met individuele schuldeisers (afbetaling) is in ieder geval altijd de beste oplossing, het voorkomt ook dat je vanuit de schuldsanering/curatele 3 jaar lang je complete inkomen moet afstaan en op 'water en brood' wordt gezet.

mocht iemand hier andere informatie over hebben dan hoor ik het graag, maar dat is wat ik tot nu toe van een aantal soortgelijke gevallen heb vernomen.

And now for something completely similar

Link naar reactie
Delen op andere sites

De persoon heeft grotendeels zijn psychische problemen overwonnen. Trajecten van psychologen psychiaters etc etc heeft hij al achter de rug. Het gaat nu om het laatste beetje puin ruimen. Vandaag heb ik wat instanties gebeld en volgende week vrijdag heb ik een afspraak bij Het Juridisch Loket. Er zijn twee mogelijkheden. 1. schuldsanering en dat mag je 1 maal in je leven doen. Maar registratie BKR blijft dan minimaal 5 jaar bestaan. 2. Via de kredietbank. Zij inventariseren de schulden en belle de schuldeisers op. Ze bieden dan een bedrag aan de schuldeisers onder het motto "beter iets dan niets" . Je houdt dan 1 schuld over en dat is aan de kredietbank. Ook deze mogelijkheid ga ik uitwerken. kortom, werk aan de winkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AlanS
De persoon heeft grotendeels zijn psychische problemen overwonnen. Trajecten van psychologen psychiaters etc etc heeft hij al achter de rug. Het gaat nu om het laatste beetje puin ruimen. Vandaag heb ik wat instanties gebeld en volgende week vrijdag heb ik een afspraak bij Het Juridisch Loket. Er zijn twee mogelijkheden. 1. schuldsanering en dat mag je 1 maal in je leven doen. Maar registratie BKR blijft dan minimaal 5 jaar bestaan. 2. Via de kredietbank. Zij inventariseren de schulden en belle de schuldeisers op. Ze bieden dan een bedrag aan de schuldeisers onder het motto "beter iets dan niets" . Je houdt dan 1 schuld over en dat is aan de kredietbank. Ook deze mogelijkheid ga ik uitwerken. kortom, werk aan de winkel.


de kredietbanken hebben wel wachtlijsten, ze schijnen nogal onderbemand te zijn qua personeel en fondsen (was een hele nova/zembla reportage over onlangs). schrijnende gevallen kunnen soms voorrang krijgen, maar als je vriend weer aan het werk is wordt dat misschien lastig...

And now for something completely similar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...