Ga naar inhoud


Hoe kan je iemand uit de schulden krijgen.


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Lite:

Ik meende overigens dat je ook in je testament kan laten opnemen dat schulden niet overgedragen kunnen worden? hoe zit dat eigenlijk?

 

De erfgenamen staat het vrij een nalatenschap te accepteren of te weigeren.

De nalatenschap is uiteraard alles wat men bezat, dus vermogen en schulden.

Alleen de bezittingen accepteren en de schulden weigeren gaat niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Belangrijk om te onthouden is de toekomst.

Het geld wat je tijdens deze periode mag besteden is gewoonweg zeer weinig.....

Maar je komt uit de schulden, en je hebt een toekomst om naar uit te kijken.

Ik weet hoe het voelt om in deze situatie te zitten, ondanks dat je zelf het gevoel hebt dat je destijds de naad uit de kont gewerkt hebt om een goed bestaan als ondernemer te heben....

(trouwens maakt het mij niet uit hoe iemand in de schulden is gekomen !!!...belangrijker is hoe je er weer uit komt...en blijft !!!!!)

Kortom een wsnp (wet schuldsanering natuurlijke personen) blijft voor veel mensen een uitkomst.....

 

DB 7000 met pli-jade, DB 500 met pli-jade.

DB 600( image ?), VU + Duo met open-pli

philips 6073 / nokia 9500/ humax 5400 ci ( staat stuk in de kast, wie is er handig??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Een 'schone lei' is helaas niet datgene wat het doet vermoeden. De schulden blijven bestaan maar zijn niet meer opeisbaar. Dit heeft tot gevolg dat bij alle aanschaffen (huis, auto, etc.) dit weer om de hoek komt kijken voor de rest van je leven. (het zal helaas niet verjaren). Een hypotheek is tegenwoordig mogelijk met een dergelijke achtergrond (tot 75% hypotheekwaarde), maar een starters-lening is volledig uit den boze.

 

Dat betekend dus dat je in toekomst altijd voorzichtig dient te zijn. Voor een aantal mensen wellicht goed, maar voor de 'ondernemers' onder de schuldsaneringsgroep een drempel om ooit weer overnieuw te beginnen. En dat is jammer....

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag begonnen met inschrijven van de persoon op zijn nieuwe woonadres. Binnenkort zullen de schuldeisers zich wel aan gaan dienen. Dan inventariseren en kijken of de schuld te betalen valt.

 

Nou wil ik graag jullie mening over het volgende.

 

Stel je hebt een rekening van een incassobedrijf ontvangen.

 

Er staat bijvoorbeeld : 200 euro, oude onbetaalde rekening van een gsm-provider.

Daaronder staat 144 euro incassokosten.

Doe je er dan slim aan om rechtstreeks die gsmprovider de 200 euro te betalen en de incassokosten te negeren. Zover ik weet hebben incassobureaus weinig juridische draagvlakken.

 

Of krijg je dan alsnog deurwaarders voor die incassokosten?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Klopt. Zolang het niet juridisch vast ligt kan een incassoburo relatief weing en zijn de kosten voor de eiser. Als men echter via een officeel gerechtsdeurwaarder wordt aangesproken zijn de kosten wel voor de veroordeelde. (dit is bij o.a. de belastingsdienst, gemeentelijke belasting en wegenbelasting).

 

Vaak is het een dreigement in schriftelijke vorm en voor een gerecht moeilijk te bewijzen. Belangrijk is om de schuldeisers wel te informeren, d.m.v. aangetekend schrijven. Dat is gelijk een bewijslast dat de schuldenaar wel zijn verplichting in informatie heeft voldaan dat men niet kan voldoen aan de betaling (belangrijk: geef alleen het hoofdbedrag, dus zonder de extra kosten), maar wel mee wil werken aan een oplossing. Als er vanuit de schuldenaar geen communicatie plaatsvindt is dat per definitie een schulderkenning. Dus altijd: aangetekend informeren.

 

@AlanS: als je je wil opwerken als 'middenpersoon' helpt dat de de schuldenaar veel, maar het kost je wel veel uren per maand in boekhouding en communicatie met de schuldeisers. Als je dat aankan dan help je de schuldenaar enorm, maar je moet je gelijk beseffen dat de persoon het zelf zover heeft laten komen en je niet de 'engel' kan zijn. Dat moet de persoon zelf doen.

 

Stuur me anders even een PM dan kan ik je meer vertellen over de WSNP, zelf ben ik momenteel als tussenpersoon betrokken bij een traject. (met ups en downs)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alan, t.a.v. incasso buro's is ondertussen 15% van de hoofdsom als incasso kosten door rechters als acceptabel geoordeeld.

 

Wat je voor een bedrag van 200 Euro kunt doen is inderdaad dit direct aan de tel. maatschappij overmaken en het incassoburo en de tel. maatschappij in een schrijven hiervan op de hoogte stellen.

 

Verder het incasso buro uitleggen dat 15% van 200 euro slechts 30 euro is wat in een eventuele ger. procedure door de rechter aan hun toegekend wordt.

Die zullen dan een kosten-baten afweging maken en de zaak laten rusten.

 

Bij hogere bedragen kan het natuurlijk zijn, dat die afweging wel resulteert in een procedure, waarbij de rechter in normale omstandigheden dan 15% van de schuld zal toewijzen.

 

Greets.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nelix, bedankt voor je aanbod. Op dit moment heb ik genoeg informatie maar als ik informatie nodig heb zal ik je zeker om advies vragen. Vrijdag heb ik een afspraak waarin we voorgelicht worden over de mogelijkheden. Ik ben van mening dat de persoon in kwestie geen schuld heeft maar door psychische problemen is vastgelopen. Dit is ook medisch erkent en staat ook op papier.

Het belangrijkste doel wat ik nu voor ogen heb is hem weer verzekerd krijgen en een overzicht van de openstaande schulden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast audiofiel

Nog 2 tips:

1

Als je wat schoolgaande jongeren kent of studenten dan kan diegene ook 2 ochtendkrantwijken nemen op naam van hen.

Zo vangt ie dan minstens 400 Euro per maand minus een kleine vergoeding voor die anderen.

 

Zo doet ie er ook nog iets voor, en zijn besteedbaar inkomen is 50% hoger. Of je gebruikt een deel om je zwarte schuldeisers te betalen.

 

2

Een andere is dat als ie een sociaal huur appartementje heeft dat ie dan een huurder (student) bv erbij kan nemen.

Levert ook iets van 300 Euro per maand schoon op.

Dit is zelfs volkomen legaal en als je elkaars 'zorgpartner' wordt dan krijg je nog extra vergoedingen ook.

En het kan nog gezellig voor hem zijn ook.

 

Ik ken een broer en zus die zo een apartement delen.

Als ie dit allebei doet, heeft ie de komende drie jaar ook een beetje normaal leven. Hij verdubbelt dan bijna zijn inkomen en daar kan ie zich alleen maar beter door voelen.

 

Ik zie het in zijn geval zo:

800 Euro inkomen

400 Euro vaste lasten

=

400 besteedbaar inkomen (ik noem dat altijd zo)

 

400 Euro nevenverdiensten is dan een verdubbeling van z'n 'besteedbaar inkomen'. En dat is heel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij werkt al en is bezig meer uren te krijgen.

Zijn woning leent zich niet voor meerdere personen daar is het te klein voor. Hij heeft maar 1 kamer met een scheidingswandje er in voor het slaapgedeelte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...