Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het aansluiten en aansturen van je LED display's is in principe geen probleem, maar het kost wat knutselwerk. Het kan met de schakeling die je in je eerste post gaf, maar ook met een stuk of wat losse ic's. B.v. 4 x de CD4511 als BCD-7 segment decoder. De bcd code kun je dan laten uitgeven via de printerpoort, maar die heeft niet voldoende data lijnen dus zul je de 16 bit data die je nodig hebt voor 4 cijfers in twee slagen moeten uitgeven en b.v. in twee SN74HC373 of 374 ic's kunnen opslaan.

Voor deze hardware kan ik je wel een schema sturen.

Waar je je echter van bewust moet zijn is dat je de driver daarvoor zelf zult moeten schrijven.

Daarop zijn ook de vragen over,"wat wil je ermee", bedoeld. Als je een bestaand programa in je computer hebt dat een bepaalde waarde op het beeldscherm brengt en je wilt die waarde op LED display's uitgeven dan is dan alleen mogelijk als je aan dat programma een driver hangt die die waarden via de printerpoort uitgeeft. Dit vereist echter zeer veel inzicht in de werking van het operatingsysteem en de applicatie waar je mee werkt. Dan moet die driver, binnen dat operating systeem, deze waarde ergens oppakken en via de printerpoort uitgeven.

Als het gaat om een project waarbij je het geheel zelf programmeerd, b.v. in Viual Basic, dan is het wat makkelijker maar ook dan vereist het veel kennis van de programmeertaal en de werking van de printerpoort en de daaraan gekoppelde interface.

Het uitgeven van een paar cijfers naar de display's met b.v. Basic in een DOS omgeving of met Visual Basic of Visual C vanuit Windows is niet zo moeilijk, maar je zult dan alles, dus ook het gedeelte dat de waarden die op de leds moeten verschijnen opwekt, zelf moeten programmeeren.

Om een indruk te krijgen wat er voor komt kijken om gegevens via een printerpoort uit te geven zou je het boek PC-POORTEN ANDERS BENUT eens uit de bilbiotheek kunnen halen. Het is een Elektuur uitgave en geeft verschillende mogelijkheden om eigen hardware op je PC aan te sluiten.

Als je meer info wilt pm mij dan maar.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

het doel was al vanuit BASIC in dos. (= lekker simpel)

maar stuur me dan dat schema maar als je wilt.

verder kan iemand me per PM sturen waar ik alles weg kan halen? (ik heb nog bijna niets thuis liggen)

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Geplaatst:

Ik heb nu dus een werkend display met grote dank aan Albert_H

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen